Tuomas Kamila on tuupannut päättyneellä kaudella luokkavoitot jokaisesta maaliin saakka ajetusta rallista.
Yksi on joukosta poissa – F-Rallisarjan kannut jakoon ilman Kamilaa
29.11.2018
Päättyneellä kaudella F-Rallisarjassa ensimmäisestä osakilpailusta alkaen yleisen luokan klassikkojen puolella mestaruustaistossa kiinni ollutta Tuomas Kamilaa ei nähdä sarjan pytynjaossa tulevana lauantaina Lahdessa.
Syitä sarjan neljänneksi tippumiseen ei tässä tapauksessa haeta auton teknisestä viasta, eikä kuljettajan otteista, vaan kilpailun järjestäjän tiekirjavirheestä, joka johti Kamilan ulosajoon.
Kamila ja kauden päätöskilpailussa kartturin pestin hoitanut toinen laihialainen tuulennopea kuljettaja, Henri Niemi starttasivat matkaan sarjasijoituksen mukaisesti toisena parina. Ensimmäisen pätkän jälkeen laihialaiset olivat luokkansa toisina ja kakkostila kesti toisellakin kiirustaipaleella, mutta matka katkesi maaliviivan valokennojen jälkeen.
-Tiekirjassa maalipaikka oli merkitty aivan normaaliksi erikoiskokeen päättymiseksi. Maalipaikan jälkeen tie kääntyi kuitenkin jyrkästi oikealle. Siinä vaiheessa kun maaliliput ohitetaan, jalka nostetaan kaasulta. Näin Tuomas teki ja kun veto autosta oli hetken poissa, ei ollut mitään mahdollisuutta selvitä kurvista, kuvaili Niemi kisapirssin keulan tuhonneen ulosajon.
Kauden päätösrallista on pian kulunut aikaa kaksi kuukautta, mutta Kamilan mitalijahdin tuhonneen ulosajon käsittely on vielä kesken.
-Lyhyesti sanottuna rallien säännöissä määritellään maalipaikka seuraavasti; Maali pitää sijoittaa aukenevalle tielle. Näin ei ollut ja olemme tehneet asiasta vastineen järjestäjille. He jo myönsivät virheensä, mutta vetosivat siihen, että kilpailijat osallistuvat ralleihin omalla vastuulla.
-Asia käsitellään vielä virkamiestasolla. Katsotaan sitten mikä on lopputulos, Kamila kertoi ja totesi samalla ensi kauden rallien olevan kysymysmerkin takana.
Vakuuttava alkukausi
Kamilan kausi F-rallisarjassa kulki voittojen tiellä yhtä keskeytystä lukuun ottamatta.
Opel Astralla kurvaillut Kamila päästeli luokkavoitot talvikauden molemmista osakilpailuista ja oli sekä Kaavilla, että Jämsässä yleiskilpailun toinen, jälkimmäisessä kisassa vain 4,3 sekuntia voittajaa hitaampana.
Keskeytys osui toukokuulla kauden kolmanteen osakilpailuun, jossa moottorin korvan pultin katkeaminen jätti Kamilan ja vakiokartturi Joni Mäkisen johtoasemasta tien varteen neljännellä erikoiskokeella
SM-sarjan Pohjanmaa Rallissa kesäkuulla Kamila heitti keikan jo parhaat päivänsä nähneillä sorarenkailla. Kamila piiskasi Opelinsa vauhtiin, johon eivät edes rallin nuoteista ajaneet SM-sarjan kaksivetoisten kuljettajat yltäneet. Ilman nuotteja kurvailleet Kamila ja Mäkinen olivat kaksivetoisten nopeimmat 1,7 sekuntia ennen F-ryhmän kakkosta, Kamilaa kauden päätöskisassa navigoinutta Henri Niemeä.
Kesäkauden toisessa F-Rallisarjan osakilpailussa Kiteellä Kamila oli ajamassa yleiskilpailun voittoon yli minuutin marginaalilla. Vetoakselin pettäminen viimeisellä erikoiskokeella oli vesittää voiton. Vajaavetoinen Astra kesti kuitenkin pätkän maaliin ja vielä viimeisenkin siirtymän. Voitto kesti Laihian miehillä, mutta ero kakkoseen kutistui 1,3 sekuntiin.
Jos jotakin voi sano vääryydeksi, niin se on rallin järjestäjän virhe, millä alussa kerrotulla tavalla Kamilan mitalitaisto torpedoitiin neljänteen sijaan. Sekin olisi kädettömältä jäänyt saavuttamatta, kun viidestä osakilpailusta pisteet kertyivät vain kolmesta kisasta.
Teksti ja kuva: JiiVee Korpela