Taina Sikanen, Toni Lahti ja Erkki Korpela saivat maahantuojalta Kia-yllättäjän palkinnon onnistuneesta myyntivuodesta 2015. Kuva: Jussi Mustikkamaa
Uusi Kia kiinnosti yli 400 asiakasta Seinäjoella
10.3.2016
Jussi Mustikkamaa
J. Rinta-Jouppi Oy myi vuonna 2015 huikean määrän uusia Kia-merkkisiä autoja Seinäjoella. Uusi Kia kiinnosti yli 400 asiakasta, joka ylitti kaikki odotukset niin maahantuojan kuin myyjänkin taholta.
Paikallisjohtaja Markku Ala-Hakuni pitää Seinäjoen liikkeen Kian myyntitulosta huikeana. Samalla hän on kiitollinen siitä, että Kian asiakkaat ottivat uuden jälleenmyyjän hyvin vastaan heti vuoden 2015 alusta asti, kun merkki tuli myyntiin Seinäjoen J. Rinta-Joupille.
– Lähdimme vuoteen sillä ajatuksella, että lunastamme lupauksia entisille Kia-omistajille ja maahantuojalle, Ala-Hakuni sanoo.
Seinäjoelle asetettiin vuodelle 2015 tavoitteeksi 200 uuden Kian myynnin, joka oli suurempi lukumäärä, mitä merkin maahantuoja odotti. Tavoite meni vuoden aikana kirkkaasti rikki ja rimaa nostettiin aina vain ylemmäksi. 400:n Kian ylitys myynnissä oli kuitenkin yllätys.
– Pitää olla todella tyytyväinen. Kappalemäärä oli iso, ja Kian Seinäjoen prosentuaalinen markkinaosuus uusista myydyistä autoista oli 11 prosenttia, kun se oli Kialla valtakunnallisesti kuusi prosenttia.
J. Rinta-Joupin Seinäjoen liikkeen Kian myyntipäällikkö Taina Sikanen tuli taloon töihin Kian myötä edelliseltä merkin jälleenmyyjältä Seinäjoelta. Uusi talo ja uudet haasteet toivat myyntityöhön motivaatiota.
– Itselläkin oli lähtiessä tähän uuteen taloon näyttämisen halu siitä, että miten paljon voimme myydä, kun kaikki taustatekijät ovat kunnossa, Sikanen sanoo.
Kian kolmen hengen myyntitiimissä J. Rinta-Joupilla ovat Tainan lisäksi Erkki Korpela ja Toni Lahti, jotka kaikki tulivat taloon vuosi sitten.
Asiakkaat ratkaisevat
Markku Ala-Hakuni tietää, että loppukädessä asiakkaat tekevät auton ostopäätöksen. Siksi J. Rinta-Jouppi Oy haluaa panostaa Kia-asiakkaidensa palvelemiseen, jotta merkin prosentuaalinen myyntiosuus Seinäjoella säilyy korkeana.
– Valmistaja antaa Kialle seitsemän vuoden takuun, ja se on yksi laadun tae, Ala-Hakuni toteaa.
Kia viettää J. Rinta-Joupilla ensimmäisen vuoden myynnin johdosta synttäreitä, ja 0,99 prosentin edullinen korkotarjous ilman muita kuluja uusille Kia-merkkisille autoille jatkuu maaliskuun ajan.
Taina Sikanen on työskennellyt Kian kanssa vuodesta 2004 saakka, eli Kia on hänelle hyvin tuttu. Tänä päivänä Kia on tunnettu myös asiakkaiden parissa.
– Asiakkaiden luottamus Kiaa kohtaan on kasvanut. Enää ei tarvitse pitää palopuheita siitä, että mikä auto on kyseessä. Kian nuorekasta ja laajaa mallistoa on helppo myydä, Sikanen sanoo.
J. Rinta-Jouppi onnistui viime vuonna myymään koko Kian laajaa mallistoa, joista suosikkeina ovat Rio, Ceed ja Sportage.