Vyöt kiinni myös takapenkillä. Ilman turvavyötä onnettomuuden sattuessa takapenkiltä tullaan väistämättä etumatkustajien päälle. Kuva Nina Mönkkönen/Liikenneturva.
Turvavyö on korvaamaton turvavaruste – käytössä vielä parannettavaa
1.3.2018
Liikenneturvan seurantojen mukaan valtaosa kiinnittää turvavyön etupenkillä niin taajamassa kuin taajaman ulkopuolella. Takapenkillä turvavyön käyttö laskee muutaman prosentin. Mahdollisessa onnettomuustilanteessa riski loukkaantua moninkertaistuu turvavyötä käyttämättömällä myös taajamanopeuksissa. Turvavyön suojaavuus paranee, kun se kiinnitetään oikein.
Asianmukaisesti kiinnitettynä turvavyön hyödyt turvallisuudelle ovat kiistattomat. Lähes jokainen (97 %) Liikenneturvan kyselyyn* vastanneesta suomalaisista pitääkin melko tai erittäin tärkeänä, että läheinen käyttäisi turvavyötä henkilöautossa matkustaessaan. Hieman yli seitsemän kymmenestä pitää turvavyön käyttämättömyyttä myös vakavana tai erittäin vakavana liikennerikkomuksena.
”Vastaukset kertovat siitä, että turvavyö on vakiintunut osaksi suomalaista liikennekulttuuria ja turvayön turvallisuusvaikutukset tunnistetaan selkeästi”, pohtii Liikenneturvan yhteyspäällikkö Marko Nieminen.
Petrattavaakin on. Liikenneturvan seurantojen** mukaan turvavyön käyttö tippuu, kun siirrytään etupenkiltä taakse. Takapenkillä turvavyötä käyttää 88 prosenttia, kun etupenkin vyön käyttöaste keikkuu 93-96 prosentin välillä, riippuen siitä, ajetaanko taajamassa vai sen ulkopuolella.
”Jo taajamanopeuksilla turvavyöttömän takamatkustajan vammariski on moninkertainen verrattuna turvavyötä käyttävään. Ilman turvavyötä oleva takapenkkiläinen riskeeraa itsensä lisäksi myös etumatkustajien hengen, sillä ilman vyötä onnettomuuden sattuessa takapenkiltä tullaan väistämättä etumatkustajien päälle”, Nieminen painottaa.
Turvavyön käyttöä myös alhaisemmilla nopeuksilla puoltaa silkka fysiikka. Aikuinen saattaa kyetä käsillään estämään iskeytymisen rattiin tai etupenkin selkänojaan enintään 7 km/h nopeudella tapahtuvassa kolarissa. Esimerkiksi 50 km/h nopeudella tapahtuvassa kolarissa ihmisen törmäyspaino on jo 40-kertainen.