Tunnelma tiivistyy Harjulla kun Neste Ralli käynnistyy tulevan heinäkuun 27. päivänä Jyväskylän keskustassa. (Kuva: JiiVee Korpela)
Tulevassa Neste Rallissa vanhaa hyvää uusilla mausteilla
30.3.2017
JiiVee Korpela
Rallin MM-sarjan sorateiden Grand Prix tuo maailman nopeimmat rallikuljettajat Suomeen ja Jyväskylään heinäkuun 27.-30. päiviksi. Neste Ralli -nimellä nykyään kulkeva kilpailu on järjestyksessään 67. Jyväskylän ralli.
Uudet, entistä tehokkaammat WRC-autot esiintyvät tuolloin ensimmäistä kertaa Suomen sorateillä. Ja mikä parasta, suomalaiset Toyota GAZOO Racingin Jari-Matti Latvala ja Juho Hänninen, sekä M-Sportin Teemu Suninen ovat MM-sarjan ykköskuumien joukossa. Puuppolan rallitallin suunnasta odotellaan myös Esapekka Lapin nimeä tuohon joukkoon.
Neste Ralli 2017 alkaa tuttuun tapaan Harjun kaupunkierikoiskokeella torstai-iltana 27.7. Ralli päättyy Oittilan Power Stagelle sunnuntaina 30.7. iltapäivällä. Tänä vuonna Neste Rallin reitti käsittää 25 erikoiskoetta, joille kertyy neljän päivän aikana mittaa yhteensä 316 kilometriä. Reitin kokonaispituus on 1 422 kilometriä.
-Keski-Suomeen ei vain tule uusia sorateitä. Olemme kuitenkin saaneet maustettua vanhoja teitä uusilla herkuilla. Haluamme vuosittain tehdä kilpailuun uudistuksia, jotta kuljettajat, katsojat ja media saavat rallista enemmän irti. Tämän vuoden reitti on kokonaisuus, jossa on jälleen tarjolla monipuolisesti erityyppistä suomalaista rallitiestöä tiiviissä paketissa, Neste Rallin vastaava apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen kertoo.
Superperjantai
Harjun kaupunkierikoiskoe on vuonna 2013 tapahtuneen paluunsa jälkeen lunastanut paikkansa rallikansan sydämissä. Harjun vetovoima alkaa olla Ouninpohjan mittakaavassa. Tänäkin vuonna Harju on avauspäivän ainoa erikoiskoe. Siellä kuljettajilla on lupa ottaa löysät pois ennen raastavaa perjantaita, jolloin revitään 12 erikoiskoetta mitaltaan yhteensä 145 kilometriä.
-Katsojien näkökulmasta perjantai on todellinen superpäivä. Aikataulu on laadittu siten, että aamupäivän lenkillä kahteen kertaan ajettavat erikoiskokeet ajetaan nyt hyvin tiiviissä aikataulussa. Ajokertojen välille ei juuri jää luppoaikaa, vaan toisen kierroksen etuautot starttaavat reitille miltei heti kun ensimmäinen lenkki on ajettu, Nuutinen tarkentaa.
Perjantain aamupäivän kiirustaipaleilta ehtii mainiosti toisen kierroksen jälkeen illansuuksi pohjoisen lenkille Laukaan ja Äänekosken maisemiin. Perjantai huipentuu Harjun erikoiskokeella.
Ouninpohja ja Oittila
Lauantain osalta reittimuutos on toteutettu kääntämällä ”etelän lenkki” eli Ouninpohjan, Päijälän ja Pihlajakosken erikoiskokeiden ajosuuntia. Ruotsin rallissa uusien WRC-autojen kasvaneet nopeuden aiheuttivat töitä kilpailun läpiviennille. Kasvaneet nopeudet on pitänyt ottaa huomioon myös Neste Rallin pisimmällä, rajuvauhtisella Ouninpohjan pikataipaleella. Tuleeko reitille heinäpaalien kiertoa?
-Turvallisuus on tietenkin kaikista tärkein asia. Tilanne on muuttunut siitä mitä se oli vuoden alussa, kun meillä oli reitti valmiina. Haemme Ouninpohjaan mahdollisimman hyvää ja urheilullista ratkaisua, Nuutinen kirkastaa.
Rallin päätöspäivä sunnuntai on reitiltään sama kuin viime vuonna. Oittila ja Lempää vetäistään kahteen kertaan. Sunnuntaille kertyy EK-kilometrejä 34, mutta ne ovat mittaansa paljon arvokkaammat, sillä toisella kierroksella Oittilassa jaetaan Power Stage -pisteet. Oittilassa riittää panosta, sillä lisäpisteitä on jaossa aiempaa enemmän.