Triumph Thruxton 1200 R on legendaarinen cafe racer, jonka nykyaikaiset ajo-ominaisuudet tarjoavat nautinnollisen moottoripyörän. Kuva: Jussi Mustikkamaa
Triumph Thruxton 1200 R herättää intohimon
28.7.2016
Triumph Thruxton 1200 R herättää intohimon
Jussi Mustikkamaa
Triumph Thruxton 1200 R on sen kaltainen moottoripyörä, joka palauttaa intohimon siihen tunteeseen, jota moottoripyörällä ajaminen parhaimmillaan tarjoaa. Mutkateillä ajaminen on juuri sitä, mitä rentouttavalta kaksipyöräisellä ajolta sopii odottaa.
Moto-Seinäjoen moottoripyörämyyjä Marko Ristiluoma kertoo asiakkaiden odottaneen Thruxtonin 1200 kuutioisia versioita, jotka tulivat tänä vuonna markkinoille. Perusmalliin verrattuna 1200 R on saanut tehtaan toimesta enemmän varustelua ja tehoa.
– Triumph Thruxton 1200 R on vanhan ajan RR-pyörä varustettuna hyvällä alustalla ja tehokkaalla koneella, Ristiluoma sanoo.
Hevosvoimia R-mallista löytyy 97 ja vääntöä 112 Nm, eli kiitettävän hyvin. Maksimivääntö on todella alhaalla, joten mutkateillä ajaessa ei vaihteisiin tarvitse kajota, vaan kutosvaihde antaa tasaisen ajotuntuman maantienopeuksissa.
Triumph haki uutuusmallillaan asiakkaikseen niitä moottoripyöräilijöitä, jotka ovat nuoruudessaan ajaneet vastaavan tapaisilla pyörillä.
– Yksi myymistämme 1200 R-pyöristä meni sellaiselle kaverille, joka ajoi nuoruudessaan rata-ajoa ja hän on nyt 70-vuotias. Hän kävi Etelä-Suomesta hakemassa pyörän Seinäjoelta ja kotiajomatkaltaan hän laittoi tekstiviestin, että tämä on hyvä pyörä, kiitos, Marko Ristiluoma kertoo.
Cafe racer rata-ajoon
Triumph Thruxton 1200 R on moderni ja samalla klassinen cafe racer-tyyppinen moottoripyörä, jonka huippuominaisuuksista pääsee parhaiten nauttimaan vauhdikkaassa rata-ajossa. Tehokkaassa pyörässä pitää olla myös tehokkaat jarrut, jotka on saatu Brembon huippuluokan levyjarruista. Helposti säädettävän ja miellyttävän iskunvaimennuksen pyörään on toteuttanut Öhlins. ABS-jarrut, keulimisen- ja luistonesto tuovat ajoon turvallisuutta, toki asetuksia voi muuttaa oman halun mukaan. Ajotiloja voi napista sähköisesti valita sadekelin, maantie- tai sporttiajon suhteen.
– R-mallissa ohjaustanko on viisi senttiä alempana kuin perusmallissa, koska tämä on road racing henkinen pyörä, Ristiluoma kertoo.
Moto-Seinäjoen huollon puolella työskentelevä ja itsekin Thruxton 900 cc:llä ajava Pertti Rintamäki kävi näyttämässä 1200 R uutuutta alan harrastajille Brittirallissa. Pyörä otettiin vastaan pääosin erittäin myönteisin kommentein.
– Ainoa asia, joka jakaa mielipiteitä on pyörän nestejäähdytys, Rintamäki kertoo.
Triumphilla ajavat motoristit ovat odottaneet markkinoille 1200 kuutioista Thruxtonia, joten kauppa on käynyt siihen malliin, että 1200 cc nostalgiamallit myydään tänä vuonna Suomessa loppuun.