Tommi Mäkinen, Juha Kankkunen ja Jarmo Kytölehto karttureineen valtasivat Jyväskylän MM-rallin palkintopallin kesällä 1996. Vastaaviin suomalaisjuhliin ei taideta ihan heti päästä.
Tommi Mäkisen rallin MM-sarjan isännöinti alkoi 20 vuotta sitten
31.3.2016
Autourheilussa uusia nimiä otsikoihin kaudella 1996
Ykköset -lehden syntymävuotena 1996 myös rallin MM-sarjaan syntyi uusi tähti kun sarja palasi kahden välivuoden jälkeen suomalaiskomentoon. Edellisinä vuosina rallin maailmanmestaruudet voittaneet britti Colin McRae ja ranskalainen Didier Auriol saivat antaa tilaa Puuppolasta maailman valloitukseen lähteneelle Tommi Mäkiselle. Suomalainen voitti kyseisenä vuotena rallin maailmanmestaruuden ja toisti tittelin itselleen vielä kolmena seuraavanakin vuotena.
Kaudella 1996 rallin MM-sarjan nelivetoisten autojen mitalijahti alkoi vasta Ruotsin rallista helmikuulla. Perinteinen kauden avaus Monte Carlossa kisattiin kaksivetoisten ralliautojen pistekilpailuna. Tommi Mäkisen kausi Mitsubishin tehdaskuljettaja alkoi heti parhaalla mahdollisella tavalla. Mäkinen voitti Ruotsin lumirallin ja siitä alkoi myös Mitsubishin valtakausi rallin MM-sarjassa.
Mäkinen oli kauden aikana pitelemätön ja niin olivat vielä silloin muutkin suomalaiset MM-sarjan kovavauhtisimmassa osakilpailussa kesällä Jyväskylän sorateillä. Mäkinen voitti rallin, neljä maailmanmestaruutta aiemmin saavuttanut Juha Kankkunen oli toinen ja Jarmo Kytölehto kolmas. Jyväskylän rallin päätteeksi juhlittiin keskisuomalaisten maanviljelijöiden kolmoisvoittoa MM-rallissa.
Kangas pinnalle
Mitsubishi oli koko 1990-luvun ajan voittoisa auto rallin SM-sarjassa ja on sitä vieläkin. Vuonna 1996 rallin N-ryhmän Suomen mestariksi leivottiin Rusutjärveltä, läheltä Helsinkiä kotoisin oleva Jouko Puhakka. SM-sarjan hopeamitalisti löytyi Ykköset -lehden levikkialueelta Ylihärmästä. Mitalimiehen nimi oli Juha Kangas ja siviiliammatti monen muun nopean kuljettajan tapaan maanviljelijä.
Kangas voitti junioreiden Suomen mestaruuden kaudella 1994. Kaudelle 2015 ylihärmäläinen lähti nelivetoisella Mitsubishi Galantilla yleisen luokan SM-sarjaan. Varsinaisen läpimurron SM-sarjan N-ryhmän ykköskuumien joukkoon Kangas teki Mitsubishi Lancerilla kaudella 1996. Vauhti nousi, autoja kaatui, mutta maaliin ajaessaan Kangas oli yleensä palkintopallilla.
Vasta toista Jyväskylän MM-ralliaan kaudella 1996 kurvaillut Kangas ei kumarrellut kokeneempia kuljettajia vaan tuuppasi N-ryhmän johdossa rallin loppupuolelle saakka. Kisa jäi kuitenkin kesken Parkkolan kivirännissä kun autosta särkyi kaksi rengasta. Jälkimmäisessä vauriossa hajosi myös vanne.
Juha Kangas kilpaili menestyksekkäästi kotimaan rallien ja rallisprinttien lisäksi MM-ralleja ulkomailla usealla eri automerkillä. 2000-luvun alkupuolella Kangas ajoi mitaleille saakka Australian rallisarjoissa.
Lindroos Laihialla
Rallin maailmassa ja koko autourheilun kentällä tapahtui Ykköset -lehden syntymävuotena paljon mielenkiintoista ja merkittävää. Kotimaan tasolta on pakko tasapuolisuuden nimissä nostaa rallista esille myös naisten SM-sarja. Kaudella 1996 sarjassa oli vielä paljon kuljettajia ja naisten vauhti riitti miesten kiusaksi saakka.
Jos Mika Häkkisen ja Mika Salon aikana pikkuformuloissa maailmalla ajettiin suomalaisten nimeämää Mika, Mika -sarjaa, niin naisten SM-rallisarja olisi hyvin voinut vastaavasti olla Minna, Minna, Minna -sarja, Sillankorvan, Nousiaisen ja Lindroosin tahdittamana.
Jämsäläisen Minna Lindroosin ralliura nousi pintaan kaudella 1996. Alun perin Minnan piti olla äitinsä Tainan kakkoskuljettaja, mutta tittelit kääntyivät heti alkuunsa toisin päin, eikä syyttä. Minna näytti vauhtinsa heti ensimmäisissä ralleissaan. Ensimmäisen osakilpailuvoittonsa Minna kaappasi elokuulla 1996 Laihian SM-rallissa. Mestariksi nuoresta jämsäläisestä ei vielä sillä kaudella ollut, kokeneen Sillankorvan viedessä SM-kullan.
Myöhempinä vuosina Lindroos on kahminut SM-mitaleja naisten rallisarjoista. Jopa Keke Rosberg tunnusti 2000-luvun alkupuolella tulleensa ensimmäisen kerran nöyryytetyksi naisen toimesta, kun formulamestari hävisi Lindroosille Tunturirallin erikoiskokeilla kaksi sekuntia kilometrillä.
Ykköset -lehti lähti kasvuun heti keväällä 1996 ilmestyneestä ensimmäisestä numerosta alkaen. Niin lähti myös naisten SM-rallisarjan mukana ajetun junnujen (nuorten) SM-sarjan voittajan ralliura. Junnujen mestariksi kaudella 1996 päästeli karkkilalainen Juha Salo. Tänä vuonna Salo jahtaa SM-sarjassa uransa yhdeksättä yleisen luokan mestaruutta.
Teksti ja kuvat: JiiVee Korpela