Terppa-palvelu on joustava ja nopea apu työterveyden huoliin kaikkialla, missä ikinä asiakkaat apua tarvitsevatkin.
Terppa parantaa Seinäjoen alueen työterveyden palveluita
31.7.2024
Vivi Triballi
Toukokuun aikana Seinäjoen työterveyspalveluihin saatiin parannusta, kun Medics24 aloitti työterveyden tarjoamisen integroituneen lääketieteen hoitopalvelukeskus Sinfoniassa. Yrittäjä ja toimitusjohtaja Tero Nyman on jyväskyläläinen tietojärjestelmäpuolen insinööri, jolla on halu parantaa terveyspalveluiden tavoitettavuutta.
- Koen tarpeellisena parantaa terveydenhuollon palveluiden saatavuutta ja käyttökokemusta, hyödyntämällä teknologiaratkaisuja. Palvelumme hyödyntää etulinjan etävastaanottoa, jossa asiakas saadaan ohjattua välittömästi oikealle hoitopolulle. Joskus polku on täysin digitaalinen, joskus siihen liittyy fyysisiä paikallispalveluita. Paikalliskumppanipisteitä meillä on ympäri Suomea Helsingistä Lappiin. Suosimme pieniä yksityisiä klinikoita, kertoo Tero Nyman.
Seinäjoki valikoitui toimipaikaksi, koska alueella työterveyden palveluissa on tapahtunut hupenemista kunnallisen palvelun lopetettua, jolloin alueelle on jäänyt vain isoja terveydenhuoltoalan ketjuja.
- Alueen PK-yrittäjät ovat ilmaisseet huolensa, ettei heille sopivia palveluita tahdo löytyä, joten halusimme tarjota mahdollisuuden valita pienemmän kotimaisen ja paikallisen palvelun. Erikoisuutemme on myös etäpalveluiden tarjoaminen kuukausihinnoittelulla, mikä helpottaa yrittäjän kassanhallintaa. Palvelumme on otettu ilolla vastaan ja kysyntä myös Etelä-Pohjanmaalla on ainakin näin alkumetreillä ollut erittäin vilkasta, iloitsee Nyman.
Seinäjoella tuotetaan palveluita laidasta laitaan
Terppa-palvelu Seinäjoella yltää lakisääteisestä terveydenhuollosta kattaviin sairaanhoidollisiin palveluihin.
- Laboratoriokumppanina meillä toimii Synlab, joka sijaitsee kanssamme samalla käytävällä, hoitopalvelukeskus Sinfoniassa, Seinäjoen keskustassa. Hoitoon hakeudutaan aina oma.terppa.fi -etävastaanotollamme, jossa asiakkaalle tehdään välittömästi hoidontarpeen arviointi, chattia ja videota hyödyntäen. Videota käytetään vain niissä tapauksissa, joissa se tuo lisäarvoa ja sille varataan erikseen aika, jos asiakas ei ole rauhallisessa videovastaanottoon sopivassa paikassa. Hoidontarpeen arvioinnin perusteella valitaan sitten sopivat jatkopalvelut, jotka pohjautuvat työnantajan kanssa ennalta tehtyyn työterveyden toimintasuunnitelmaan, selittää Tero Nyman.
Paikallispisteiden palvelut ovat käytettävissä ajanvarauksella arkisin kello 8-16. Terppa-palvelu toimii samalla tavalla ja laajuudella kaikkialla, joten yhteys palveluun on helppo saada esimerkiksi etäyhteydellä.
- Etäpalvelut ovat saavutettavissa vaikka sängyn pohjalta tai kesken palaverin, paikallispalveluihin mennään sovitun mukaisesti lähetteellä, opastaa Nyman.
Työterveyspalveluiden saatavuudessa on valtavia eroja.
- Palveluiden saatavuudessa on useita siihen vaikuttavia tekijöitä ja joillain alueilla on pulaa lääkäreistä, toisaalla hoitajista ja jossain palveluiden saatavuutta rajoittaa työnantajan kanssa tehdyt sopimukset ja hinnoittelu. On myös alueita, joilla ei ole edes palveluntuottajia. Etäpalveluilla saadaan tasattua saatavuutta, koska suuri osa sairasvastaanottokäynneistä voidaan ratkaista etävastaanotolla ja resursointi helpottuu.
Kun sitten lähdetään tarkastelemaan palveluiden saatavuutta perusterveydenhuollossa, tilanne muuttuu hankalammaksi.
- Ikääntyvä väestö asuu monesti haja-asutusalueilla, joiden väestö harvenee ja kiinteiden terveysasemien kulut muuttuvat ylivoimaisiksi. Lisäksi työikäisille soveltuvat etäpalvelut voivat olla ikääntyvälle haasteellisia käyttää. Siten ne eivät ole siirrettävissä suoraan sote-alueiden käyttöön, vaan sote-hallinnolta vaaditaan harkintaa ja innovointikykyä. Uskon että palvelut voitaisiin pelastaa ketterillä toimintamalleilla, miettii Nyman.
Asiakas löytää palvelut helposti
Terppa-palvelu on nyt tuotu tasaamaan kiireitä vastaanotoilla. Tero Nyman pitää Sinfoniaa Seinäjoella erittäin hyvänä toimipaikkana.
- Sinfonia on paikkana erinomainen kahdestakin syystä. Toisaalta siihen on helppo tulla, käyttipä sitten julkisia tai omia kyytejä ja toisaalta, koska samaan paikkaan on keskittynyt niin paljon muitakin terveyden ja hyvinvoinnin palveluita tukemaan työterveyden palveluita. Olemme pyrkineet tekemään palvelumme löydettäväksi verkossa silloin kun sitä tarvitaan, mikä on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi, iloitsee Nyman.
Nyman haluaakin kannustaa Seinäjoen alueen yrityksiä yhteistyöhön työterveyshuollon suhteen.
- Olemme koko kymmenvuotisen historiamme ajan toimineet verkostomaisesti yritysten kanssa yhteistyössä. Kantava filosofiamme on, että yhdessä olemme enemmän kuin osiensa summa. Toisaalta hyödyntämällä paikallisten yrittäjien palveluita tuemme samalla alueellista hyvinvointia ja pidämme yllä elinvoimaisuutta. Tätä me voimme tehdä yhdessä kumppaniemme ja asiakkaidemme kanssa.
Työterveyshuolto terveyden ylläpidon asialla
Työterveyshuolto on suuressa määrin ennaltaehkäisevää, työkykyä ylläpitävää toimintaa.
- Työterveydenhuolto lähtee ihan lakiin perustuenkin terveyden ylläpitämisestä sairasvastaanoton sijaan. Perusajatus on siis oikea, sillä se kannustaa edistämään työntekijän terveyttä, vähentäen näin kalliita sairaskäyntejä, muistuttaa Nyman, viitaten myös yrityksen kuukausimaksullisen ansaintamallin tuomaan joustavuuteen.
Lisäksi työterveyden palveluiden kustannuksia jakaa Nymanin mukaan työnantaja ja Kela.
- Silloin palveluita voidaan yhdessä työnantajan kanssa suunnata ketterämmin ennaltaehkäisevään suuntaan, ilman raskasta byrokratiaa, päättää Nyman.