Talvilomaliikenteeseen lähdetään lumisissa ja jäisissä talviolosuhteissa läpi maan. Viime viikkoina kelivaroitus on ollut säätiedotuksissa enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Se vaatii renkailta paljon.
” Nopeat lämpötilan vaihtelut ja nollan tuntumassa pyörivät lämpötilat tarkoittavat jäisiä ja todella liukkaita tienpintoja. Lumisade lisää haastetta vielä entisestään, joten renkailta vaaditaan näissä keleissä paljon”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.
Paras turvavaruste ovat hyväkuntoiset talvirenkaat. Laki edellyttää talvirenkailta vähintään 3 mm urasyvyyttä, mutta käytännössä jo alle 5 mm urilla ajaessa on noudatettava ylimääräistä varovaisuutta. Urasyvyyden merkitys ajoneuvon jarrutettavuudelle ja ohjattavuudelle korostuu ajettaessa lumessa ja sohjossa.
”Tämän talven olosuhteissa haasteita on ollut jopa kaupunkialueilla. Autoilijan olisikin hyvä tarkastaa urien syvyydet ennen talvilomille lähtöä, sillä maantienopeuksissa pito on suuri turvallisuuskysymys.”
Uusi kuluneet renkaat, älä odota syksyyn
Lumen ja sohjon ohessa talvirenkaalta kysytään pitoa jäisellä tienpinnalla. Urasyvyyden sekä nastojen määrän ja kunnon ohessa jääpitoon vaikuttaa myös renkaan ikä. Se voi tulla vastaan erityisesti silloin, jos autolla ajetaan harvoin.
”Renkaan käyttöikä on noin kuusi vuotta ja yli kymmenen vuotta vanha rengas tulisi hylätä kunnosta riippumatta.”
Monen kulutustavaran hankinnan tavoin myös rengaskaupoissa on ripaus psykologiaa mukana. Moni autoilija ajattelee ajavansa talven loppuun ja uusivansa talvirenkaat vasta syksyllä. Koska renkaat ovat ainoa varuste, joka pitää auton tienpinnassa kiinni, näin ei kuitenkaan kannattaisi tehdä, Nuora huomauttaa.
”Renkaat kannattaa uusia siinä vaiheessa, kun sille on tarvetta eikä pitoa enää tunnu olevan. Rahaa ei säästä odottamalla syksyyn, mutta uusimalla renkaat oikealla hetkellä voi säästää itsensä ja kanssa matkustajat ikäviltä yllätyksiltä.”
Talvilomalle lähdetään lähes poikkeuksetta täyteen pakatulla autolla. Rengaspaineet on vain säädettävä kuorman mukaan.
”Kun kuormaa on paljon, kannattaa talvirenkaan rengaspaine asettaa 0,2 baria valmistajan suositusta korkeammiksi. Ohjearvot löytyvät tavallisesti ohjekirjasta, kuljettajan ovesta tai bensatankin luukusta.”
Rengaspaineet vaikuttavat auton käsiteltävyyteen. Liian matala rengaspaine kuluttaa polttoainetta ja rengasta tavallista nopeammin, aavistuksen liian korkeista paineista sen sijaan ei ole haittaa.
|