
Kuvassa Sydänmaan Osuuspankin iloista väkeä Arman Alizadin hyvinvointiluennon yhteydessä.
Sydänmaan Osuuspankki juhlistaa pankkitoimintaansa
3.12.2024
Vivi Triballi
Sydänmaan Osuuspankki aloitti toimintansa 1.11.2022, kun Alavuden Seudun Osuuspankki ja Peräseinäjoen Osuuspankki yhdistyivät. Henkilöasiakkaita Sydänmaan Osuuspankilla on ympäri Suomen, mutta yritysasiakkaat ovat pääasiassa pankin toimialueelta.
- Olemme juhlineet tänä vuonna perustajapankkiemme Alavuden (120 v) ja Peräseinäjoen (100 v) juhlavuosia teemalla Osuuspankkitoimintaa sydänmailla vuodesta 1904, kertoo toimitusjohtaja Juha Mäki.
Asiakkaiden käytössä on tätä nykyä Suomen suurimman finanssitoimijan digitaaliset palvelut ja valtaosa tapahtumista tehdään nykyään itsepalveluna verkossa.
- Digipalveluiden käyttö yleistyy kaikissa ikäryhmissä. Kolmasosa OP:n yli 65-vuotiaista asiakkaista käyttää op.fi -verkkopalvelua pankkiasioidensa hoitoon. Myös neuvottelut sekä sopimusten allekirjoittaminen onnistuvat hyvin verkossa, Mäki huomauttaa.
Digitaalisten palveluiden lisäksi Sydänmaan Osuuspankilla on konttorit Alavudella, Peräseinäjoella ja Tuurissa.
- Alavuden ja Peräseinäjoen konttoreilla voi asioida ilman ajanvarausta maanantaista perjantaihin 10–15. Tuurin konttori on avoinna tiistaisin ja torstaisin 10–15. Kassapalvelut eli käteisen rahan nostaminen, tallettaminen ja laskujen maksaminen onnistuu Alavuden ja Peräseinäjoen konttoreilla ma, ke ja pe klo 10–12 ja Tuurin konttorilla ti ja to 10–12, Mäki kertoo.
Lisäksi asiakkaat voivat varata ajan puhelinneuvotteluun, verkkoneuvotteluun tai konttoriin ajanvarauksella ma-pe klo 16:30 saakka.
Omistaja-asiakkuus ja korkokehitys
Osuuspankit ovat huojentaneet omistaja-asiakkaidensa päivittäisiä pankkipalveluita.
- Tänä ja ensi vuonna jokainen omistaja-asiakas saa meiltä päivittäiset pankkipalvelut veloituksetta. Lisäksi meille asiointiaan keskittäneet asiakkaat hyötyvät vielä enemmän, sillä bonuskertymä maksetaan 40 % korotettuna, kertoo pankinjohtaja Miikka Savolainen.
Kuluvan vuoden aikana korot ovat laskussa ja se näkyy kysynnässä.
- Korkojen lasku tukee erityisesti kuluttajalainojen kysyntää, mutta korkotaso on vain yksi tekijä kuluttajien ja yritysten kokonaistaloudessa. Noussut kustannustaso ja talouskasvun hidastuminen jarruttavat edelleen myös lainakysyntää, tietää Savolainen.
Pankit ovat kuitenkin edelleen merkittävin asuntolainojen myöntäjä.
- Kulutuslainojen lisäksi pk-yritysten ja maatalouden rahoittaminen on meille tärkeää, kun huomioidaan erittäin yritysvaltainen toimialueemme. Viime vuosina kulutusluottojen kysyntä pankeissa on vähentynyt, johtuen erityisesti kulutusluottojen tarjoajien lisääntymisestä sekä niiden lainojen hakemisen helppoudesta, toteaa pankinjohtaja.
Kilpailukyky mitataan palvelussa
Vaikka pankeilla on erilaisia kilpailukyvyn mittareita, on Sydänmaan Osuuspankilla valttina muun muassa jouheva palvelu.
- Pankkien kokoluokka alkaa olla nykyään varsin suuri ja kilpailukykyä mitataan enenevässä määrin prosessien läpimenoajoissa. Yrityksen tärkein kilpailuvaltti on kuitenkin se, kuinka asiakas kohdataan ja kuinka hyvin hänen tarpeisiinsa pystytään vastaamaan, muistuttaa Miikka Savolainen.
Myös nopea muutoksiin sopeutuminen antaa lisäarvoa.
- 120 vuoden aikana pankkitoimiala on kehittynyt voimakkaasti ja erityisesti 2020 -luvun nopea digitalisaation kehitys vaikuttaa toimialaamme. Sääntely sekä asiakaskäyttäytymisen muutokset edellyttävät muutoskyvykkyyttä ja jatkuvaa toiminnan tarkastelua ja kehittämistä, miettii Savolainen.
Pankki joutuu reagoimaan myös asiakkaidensa tilanteisiin, sillä joskus asiakkailla voi olla maksuvaikeuksia. Vaikka pankki voikin tulla vastaan tiettyyn pisteeseen asti, on asiakkaiden hyvä varautua ennakkoon.
- Sääntely määrittelee nykyään hyvin paljon sen, paljonko pankki voi antaa esimerkiksi lyhennysvapaita. Siksi olisi tärkeää, että taloudessa rakennettaisiin riittävä puskuri pahan päivän varalle ja huomioidaan myös muut joustokeinot, kuten riittävän iso luottokortin luottoraja. On myös tilanteita, joihin on hankalampi varautua, esimerkiksi työttömyys. Siksi kartoitamme asiakkaan kanssa yhdessä tilannetta laaja-alaisesti etukäteen, jotta pystymme paremmin tarjoamaan asiakkaan tarpeisiin sopivia ratkaisuja, ohjeistaa Miikka Savolainen.
Asuntolainojen kysynnässä onkin nähty pientä kasvua korkojen laskemisen seurauksena.
- Toisaalta asiakkaat hakevat myös pelkkiä lainalupauksia, vaikka itse hankittava kohde ei vielä tiedossa olisikaan. Tähän me myös kannustamme, sillä koko ajan kiristyvän sääntelyn myötä lainaprosessiin on tullut uusia vaiheita, jotka pitkittävät monesti itse päätöskäsittelyä. Asiakkaan näkökulmasta onkin turvallista hakea lainapäätös pankista hyvissä ajoin, niin asuntokaupan voi nopeammin kätellä sopivan kohteen löydyttyä. Tämä antaa myös pankille paremmat lähtökohdat nopeaan reagointiin asioiden edetessä, muistuttaa puolestaan asiakkuuspäällikkö Laura Rinta-Säntti.
Muutostarpeeseen vastaaminen
Pankkeihin kohdistuva sääntelyn voimakas lisääntyminen asettaa kasvavia vaatimuksia, joihin pankkien pitää vastata. Tähän muutostarpeeseen Osuuspankit ovat vastanneet muun muassa toteuttamalla rakennehankkeita.
- Tällä hetkellä OP Sydänmaa on mukana kuuden pankin rakennehankkeessa yhdessä Alajärven, Kuortaneen, Laihian, Lehtimäen ja Vimpelin osuuspankkien kanssa. Pankkien hallitukset ovat neuvotelleet yhdistymissopimuksesta, jonka päätökset tehdään Alajärven ja Sydänmaan edustajistoissa sekä Kuortaneen, Laihian, Lehtimäen ja Vimpelin osuuspankkien osuuskunnan kokouksissa 12.12.2024. Syntyvä uusi Järvi-Pohjanmaan Osuuspankki aloittaisi toimintansa 1.8.2025, avaa toimitusjohtaja Juha Mäki.
Muodostuessaan uusi pankki on kokoluokaltaan kolminkertainen verrattuna nykyiseen Sydänmaan Osuuspankkiin.
- Kaikkien suunnitellussa yhdistymishankkeessa mukana olevien pankkien päättäessä lähteä mukaan, uudessa Järvi-Pohjanmaan Osuuspankissa työskentelee jatkossa noin 80 pankkitoimialan ammattilaista, yhdeksässä eri konttorissa sekä tietysti myös sähköisissä kanavissa, kertoo Mäki.
Juhlaankin on ollut aihetta.
- Olemme juhlineet tänä vuonna perustajapankkiemme Alavuden ja Peräseinäjoen juhlavuosia teemalla ”Osuuspankkitoimintaa sydänmailla vuodesta 1904”. Juhlavuoden kunniaksi olemme saaneet järjestää monipuolisesti eri kohderyhmille suunnattuja kohtaamisia ja tapahtumia vuoden aikana. Juhlavuosi huipentui tällä viikolla järjestettyyn hyvinvointiluentoon, jossa vieraanamme oli Arman Alizad. Arman kertoi meille omiin kokemuksiin pohjautuen, mitä kiitollisuus, ymmärrys ja rohkeus hänelle merkitsevät, kertovat markkinointi- ja viestintävastaavat Minja Saarimäki ja Julia Kaunisto.