Honkajoen MK/UA:n  ja Honkajoen Koneliikeyhdistys ry:n  yhdessä  omistaman Pesämäen Moottoriurheilualueen infrakstuuria on tosi paljon tehty talkootöillä. Kuvan kolmikko, Tapani Vehmanen (vas), Taavi Ylinen ja Marko Ylinen olivat haastatteluhetkellä valmistamassa uusia ratatuomaripisteitä.

Honkajoen MK/UA:n ja Honkajoen Koneliikeyhdistys ry:n yhdessä omistaman Pesämäen Moottoriurheilualueen infrakstuuria on tosi paljon tehty talkootöillä. Kuvan kolmikko, Tapani Vehmanen (vas), Taavi Ylinen ja Marko Ylinen olivat haastatteluhetkellä valmistamassa uusia ratatuomaripisteitä.

Suomenmestaruus 2022 ratkeaa Honkajoen Pesämäellä

8.6.2022

JM-naiset-nuoret-etuveto/kardaanit

Karisamuli Korpela, teksti ja kuva

Jokamiesluokassa nähdään lehden jakelualueella taas SM-tasoinen kilpailu, sillä naiset, nuoret ja etuveto/kardaani -luokissa otetaan mittaa kilpakumppaneista Honkajoen Pesämäen Moottoriurheilualueen lähes 900 metriä pitkällä, äskettäin tuunatulla sora/asfalttiradalla ensi viikonvaihteessa eli 11-12. päivinä kuluvaa kuuta. Lauantaina kilpailuohjelmaan on merkitty naisille ja nuorille alku- ja keräilyerät sekä evk- luokalle ajokaavio loppuun eli A-finaaliin saakka koko rulianssin alkaessa virallisesti kello 9.00. Sunnuntaina kisa alkaa kello 10.00 ja sitten selvitetään naisten ja nuorten suomenmestarit ajokaavion jatkuessa eilisestä. Kilpailun järjestäjävastuu on Honkajoen MK/UA -seuralla ja sen johtajana toimii Mika Iltanen, sihteerinä Sirpa Kangas sekä tuomariston puheenjohtajana Mauri Kungas. Monikymmenpäisessä kilpailuorganisaatiossa on lajille tyypillisesti toimitsijalisenssin omaavia myös naapuriseuroista ja vähän kauempaakin vuoroin vieraissa periaatteella.

Pesämäen tarjonnan taso monipuolinen  

Jokkista itsekin vielä silloin tällöin kisaavan, Pesämäen puuhamies Marko Ylisen mukaan myös hänelle ovat tulleet tutuksi ne yksittäiset tahot, jotka vuokraavat vaikkapa karting-autoja, mutta myös ne tahot, joilla on mielessä aluevuokraus omalle kilpailulle, kuten Traktor Pulling-suora tai sorapohjainen Crossrata kaksipyöräisille ja mönkijöille.                                                                                                                                             - Uutuutena on piakkoin järjestettävä Legends -luokan autojen kansallisen Sorasarjan avauskilpailu, Ylinen kertoo.                                                                                                                                                                                                  - Pesämäki on ollut suosittu alue myös markkina- ja messutapahtumille ja näissä kaikissa sen alueinfran kehittämiseen satsataan rataa ja rakennuksia kunnostamalla sekä uutta tekemällä yhdessä kerholaisten ja joskus myös ulkopuolisten vapaaehtoisten tai maksettujen kanssa, hän jatkaa.

Kahdessa kuukaudessa viisi SM-tason kilpailua

Seuraavan kahdeksan viikon aikana Pesämäellä on viisi SM-tason osakilpailua, joten sopimuksiin on päästy laajalla kartalla. Jo mainittujen JM-SM- kilpailun ja legendsien osakilpailun lisäksi kisataan ensin Juhannuksen perinteinen JM -kilpailu, jonka jälkeen driftingissä ajetaan SM-tasoisesti alueen asfalttiradalla ja samalla alustalla karting. Sitten siirrytään Tractor Pullingin SM-osakilpailuun ja elokuussa kisataan JM Elo Games ja vielä syyskuulla rallicrossin SM- sarjan päätöskilpailu. Kaiken tämän tohinan ohella kesäkauden ”tyhjiä päiviä” täyttävät eri tahojen ja merkkien omat ratapäivät esimerkkeinä vaikkapa Porsche-, Mustang- ja Bugati.                                                                                           - Me järjestämme näissä monesti kaiken oheisen eli muonitukset, saunat ja vielä rajallisen määrän (20h) myös yöpymispaikkoja, Ylinen muistuttaa.  

Motoroitu varustus ja tuunaaminen

- Tänäkin vuonna olemme satsanneet tai vielä satsaamassa muutamiin kohteisiin, joista voidaan mainita vaikkapa rallicrossradan loppupään asfaltoinnin lisääminen, uudet betonijalustaiset, siirrettävät  ja sateelta hyvin suojaavat ratatuomaripisteet sekä esimerkiksi rallicrossradan yhdistetyn tuomaristo- ja kuuluttajatornin ulkovuoraus ja ilmastointi, jolloin sinne tähän asti kuulunut kilpalaitteiden ääni ei enää kuulu häiritsevästi ja lisäksi kesäkuumilla siellä on mukavampi toimia, Ylinen listaa rakennuspuuhien keskellä vapaaehtoisten konkarien kanssa työstäessään.  

« Takaisin