Special Saloon -luokka palauttaa tulevana suvena areenoille vapaasti rakennetut ja erittäin nopeat ratapirssit.

Special Saloon -luokka palauttaa tulevana suvena areenoille vapaasti rakennetut ja erittäin nopeat ratapirssit.

Special Saloon -rataluokka tekee paluun areenoille tulevana suvena

8.11.2017

Special Saloon -luokka palauttaa tulevana suvena areenoille vapaasti rakennetut ja erittäin nopeat ratapirssit.

2000-luvun puolella rata-autoiluun on tullut mukaan monia uusia luokkia. Jotakin on kuitenkin puuttunut. Tulevalla ratakaudella kotimaan radoille palaa viime vuosituhannella kilpailijoita ja yleisöä radoille houkutellut Special Saloon -luokka.

  Special Saloon tulee korvaamaan Gran Turismo -luokan, joka luokkaa radoille puuhanneiden kovista yrityksistä huolimatta ei missään vaiheessa saavuttanut hovikelpoisuutta. Keväällä radoille paluun tekevä Special Saloon perustuu vuonna 1990 vapaasti rakennetuille rata-autoille hyväksyttyihin sääntöihin.

  -Sarjan kilpailut ajetaan Momo Racing Team ry:n jäsenten välisenä sarjana. Säännöt ovat yhdistyksen alaisuudessa kilpailevien jäsenten muokkaamat ja hyväksymät. Lähtökohtana on ollut palauttaa kilpailijoita ja yleisöä kiinnostavat rata-autot takaisin radoille. 

  -Säännöt on muokattu autojen tekniikan osalta erittäin vapaiksi, kuitenkin kaikki turvallisuuteen liittyvät asiat huomioiden, valaisee Special Saloonien paluuta valmistellut isokyröläinen Kari Taipale.

  -Olen ollut alusta saakka mukana tässä projektissa, mutta päätökset sarjasta on tehty kaikkia jäseniä kuunnellen. Sarjan säännöt on vahvistettu lokakuun lopulla Kokkolassa, jonne en päässyt mukaan hirvijahdin osuessa samalle päivälle, Taipale tarkentaa.

 

Kolme luokkaa

  Special Saloon -autot jaetaan kolmeen eri luokkaan moottoreiden kuutiotilavuuden mukaan. Luokassa 1. täräytellään kaikkein ärjyimmillä koneilla tilavuudeltaan yli 2550 kuutiota maksimissaan kuitenkin 8000 cc. Luokassa 2. maksimitilavuus on 2550 kuutiota ja luokassa 3. tilavuus enintään 1450 cc.

  -Kauden aikana ajetaan yhteensä neljä kilpailupäivää Vetelin, Jurvan ja Alastaron moottoriradoilla. Päivän aikana on kaksi kisalähtöä ja kauden aikana kahdeksasta ajetusta startista lopputuloksiin huomioidaan kuuden tulos. Tässä kohdassa pitää selventää, että sarjassa pisteet jaetaan autolle, ei kuljettajalle. Eli samassa autolla voi kauden aikana ajaa useampi kuljettaja, Taipale sanoo.

  Vapaasti rakennettujen rata-autojen paluuta radoille on yritetty useaan kertaan. Onko Special Saloonien tulevaisuus nyt aiempaa kirkkaampi?

  -Sarja on tehty kuljettajia kuunnelleen ja kustannuksia säästäen. Kilpailuun ilmoittautuminen maksaa vain 100 euroa. Sarjamaksu on samansuuruinen ja se käytetään palkintoihin. Henkilökohtaiset turvavarusteet määräytyvät AKK:n sääntökirjan mukaan. Kuljettajan penkki voi olla myös ns. ”vanhentunut” kunhan se on kilpailukohtaisessa katsastuksessa hyväksytty, Taipale luettelee.

  -Nimiä erikseen luettelematta meillä on tässä lähialueella kilpatalli, josta löytyy kuusi luokkaan soveltuvaa autoa. Niihin on jo valmiina useampi kuljettaja. Olemme luokkaa valmistellessa olleet yhteydessä lähes kaikkiin, joilta löytyy Special Saloon -luokkaan sopiva auto. Moni laite on jo työn alla kesää varten ja ihan uusiakin pelejä on tulossa viivalle.

  Special Saloon autojen kanssa samoissa ratakisoissa päästelevät lähellä entisiä Sport 2000 -luokan autoja olevat Touring Saloon -laitteet ja V1600 luokka.

  -Nyt vain kaikki railakkaasta rataluokasta kiinnostuneet laittakaa ensi kesän tähtäimeksi Special Saloon -kisat. Ja ihan mistä tahansa luokkaan liittyvästä asiasta minulle voi soittaa numeroon 050 5110 502 pyhää ja arkea, lupaa Taipale.

 

                                                                              Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

« Takaisin