Jukka Ketomäki totesi, että keisari sai uudet vaatteet kun kisapirssi Skoda väritettiin uuteen kuosiin. Mies itse singahti Rovaniemelle nuotittamaan Tunturirallin reittiä.
SM-sarja käynnistyy Tunturirallilla – kova, kovempi, kovin
24.1.2019
Jukka Ketomäen 16. kerta Rovaniemen lumiränneissä
Tulevana viikonloppuna rallin SM-sarjan käynnistävä Arctic Lapland Rally eli kansan suussa paremmin Tunturirallina taipuva kaksipäiväinen klassikkoralli on viime viikkona noussut otsikoihin lähinnä kisaan osallistuvien formulakuljettajien Valtteri Bottaksen ja Mika Salon nimien kautta.
Nämä herrat tuskin kuitenkaan yltävät kisassa poronsarvien haltijoiksi. Tunturirallin voittajan viitasta, porontaljasta ja -sarvista odotetaan kovaa ottelua yli kolmenkymmenen muun SM1 -luokan kuljettajan kesken. Rovaniemen SM-rallia on perinteisesti pidetty kovan tason koitoksena.
Tulevan perjantain ja lauantain kahinan voi hyvällä syyllä nostaa kaikkein kovimmaksi, ainakin kaluston suhteen. Mukana on yli kaksikymmentä kuljettajaa, jotka käskevät R5 -luokituksen omaavaa ralliautoa. Joukossa on useita Tunturirallin voittaneita kuljettajia, joista yksi on ylistarolainen Jukka Ketomäki (42). Kartanlukijan pestin tämän vuoden Tunturirallissa Ketomäelle hoitaa vaasalainen Kai Risberg.
Tunturi sytyttää
Vuonna 2004 Tunturirallin voittanut Ketomäki päästelee nykyään vain valikoituja ralleja. Skoda Fabia R5 -autoa käskevä ylistarolainen on silti SM-sarjan kisoissa aina kärkikuskien vahva haastaja.
Vuosi sitten Ketomäki kamppaili Lapin kairoilla rallin kakkostilasta. Viimeisen erikoiskokeen pieni virhe pakotti miehen tyytymään SM-sarjan kolmanneksi korkeimpiin pisteisiin.
-Työkiireiden vuoksi pääsin aloittamaan tämän vuoden Tunturiralliin valmistautumisen vasta vuodenvaihteen tienoilla. Muutamat testit olen kuitenkin ehtinyt Skodalla vetää ja kaikki tuntuu hyvältä. Pitkä ajotauko ei pahemmin vaivannut ja auto istui käteen tosi hyvin. Odotan mielenkiinnolla mitä Tunturiralli tuo tulessaan, Ketomäki avaa.
Tunturirallissa aina hyvin viihtynyt Ketomäki pitää Rovaniemen SM-rallin haastavuudesta.
-Vaikka ajettaisiin vuosittain samoja erikoiskokeita, niin aina ne ovat silti erilaisia. Joskus on korkeat penkat ja silloin myös tie on kapeampaa. Kun on vähemmän lunta, tien luonne muuttuu ja se pitää ottaa huomioon kun tekee nuotteja. Tämän vuoden rallin reitti poikkeaa 60 % prosenttia viime vuoden reitistä. Silti rallin erikoiskokeet on jossakin muodossa ajettu aiempina vuosina, Ketomäki tietää.
15 vuotta sitten Tuntureiden kierrosta Ketomäen voittama porontalja on perheen kissojen käsittelyssä kokenut kovia. Uudelle taljalle olisi käyttöä.
-Koitetaan tehdä parhaamme, kun enempään emme pysty. Tällä ikää ei enää tallipaikoista haaveilla, mutta yksittäiset menestykset kyllä kiinnostavat, Ketomäki kirkastaa.
Huomenna perjantaina Tunturirallissa ajetaan viisi erikoiskoetta yhteispituudeltaan 102 kilometriä. Lauantaina ratkaisut kurvaillaan myös viidellä kiirustaipaleella, joille kertyy mittaa yhteensä liki 142 kilometriä.
Teksti: JiiVee Korpela