Iso kissa Orisbergin jäällä. Pekka Pirttiniemi paahtaa piikissä Sitikalla.
Silloin kun oli vielä lunta ja jäätä – jäärata-ajot Orisbergissä 1969
22.11.2017
Muutama vuosikymmen sitten kun ilmastonmuutoksista ei tiedetty vielä mitään, jääratakisoja ajettiin aivan eri tahtiin kuin nykyään. SM-kisojen lisäksi kansallisia jääratakilpailuja kurvailtiin talvisin eri puolilla Suomea lähes joka viikonloppu. Isonkyrön Orisbergissä päästeltiin Jäävauhtiajot maaliskuun 16. päivänä 1969.
Isonkyrön Orisbergin Kotilampi -niminen pieni järvi on Isonkyrön puolella Ylistaron ja Ilmajoen naapurina ralleista tunnetun legendaarisen Ooperin rallipätkän varrella Orisbergin kartanon mailla.
Kotilammella ei enää aikoihin ole järjestetty autokilpailuita. 1960-luvun jääratakisat Orisbergissä juontuivat paljolti siitä, että kartanon isäntä Lars Björkenheim ajoi itse kilpaa NSU 1000 TTS -autolla. Tuossa kilpailussa vuonna 1969 kartanonherra sijoittui erikoisliukuesterenkaiden yleisen luokan alle 1000 ccm -luokassa toiseksi.
Orisbergin Jäävauhtiajoissa oli mukana 13 eri kilpailuluokkaa ja päivän päätteeksi vedettiin ajan hengen mukaan kuuma erä, jossa ratkaisevaa oli nopeus, ei kisapirssin koneen tilavuus. Kuuman erän voitti helsinkiläinen Reijo Merisalmi Porschella.
Naiset mukana
Orisbergin jääratakisoihin osallistui 87 kilpailijaa. Naisten luokassa oli mukana viisi kuljettajaa ja ykköseksi tässäkin luokassa ehti Merisalmi, tällä kertaa etunimeltään Christina. Merisalmen jälkeen maaliin tulivat Helsingin Kirsti Airikkala (Renault R8 Gordini), Lapuan Raija Tavela (NSU 1000 L) ja Lapuan Pirjo Auvinen (Volvo Amazon).
Merisalmet olivat Orisbergin Jäävauhtiajojen menestynein perhe. Reijo Merisalmi oli Porschella ykkönen erikoisliukuesteiden yli 1600 ccm -luokassa ja mies voitti vielä erikoisnastojen alle 1600 ccm -luokan Ford Cortina Lotuksella. Vakioliukuesterenkailla Merisalmi ehti Porschella kolmanneksi, kun voiton vei Helsingin Pekka Pirttiniemi isolla kissalla, Citroën DS 21:llä.
Sellaista ja paljon muutakin tapahtui Orisbergin Jäävauhtiajoissa pian 49 vuotta sitten. Kilpailujen järjestämisestä vastasivat vielä tuohon aikaan pirteät nuorukaiset Vaasan Urheiluautoilijat ja Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijat.
Muuttuvaa ilmastoa uhmaten tulevana talvenakin jääradoilla ajetaan Suomen mestaruuksista. Kausi alkaa helmikuun 3. päivänä Jalasjärvellä. Seuraavat kaksi osakilpailua ajetaan peräkkäisinä päivinä 17.-18. helmikuuta Oulunjärven pohjoiskulmilla Paltamolla ja Ristijärvellä. SM-sarjan ratkaisut rouhitaan Kuusamon jäillä 17. maaliskuuta.
Teksti: JiiVee Korpela
Kuvat: Jaakko J. Salo