Timo ja Markku Laurila Jokipiin Pellavan uusimman kutomakoneen äärellä.
Satavuotiaan Jokipiin Pellavan kivijalkoja ovat: Sopeutumiskyky muutoksiin ja aidosti kotimaiset tuotteet
6.2.2020
Taisto Järvinen
Asser Laurilan Jalasjärven Jokipiihin vuonna 1920 perustama yritys käynnistyi sahaustoiminnalla. Yrityksen toiminta on alkuvuosista lähtien sopeutunut sen mukaan, kuinka ajan haasteet ja vaatimukset ovat uudistamisia edellyttäneet. Suuntaus nykyiselle tuotantolinjalle Jokipiin Pellavan toiminnassa tapahtui vuonna 1930, jolloin yrityksessä käynnistyi villankehruu. Tasan vuosikymmentä myöhemmin aloitettiin pellavankehruu. Kutominen ja kankaanvalmistus Jokipiin Pellavan yritystoiminnassa alkoi vuonna 1950. Jälleen kului yksi vuosikymmen, kun vuonna 1960 aloitettiin valmiiden pellavatekstiilien, kuten pyyhkeiden ja pöytäliinojen valmistus.
Asser Laurilan poikien Juhani ja Risto Laurilan johtajuuden jälkeen Jokipiin Pellavan vetovastuun ottivat suvun kolmannen polven yrittäjät, toimitusjohtaja Timo Laurila ja tuotantopäällikkö Markku Laurila.
- Toimintamme on todellakin elänyt ajan mukaan, mutta ulospäin muutokset eivät välttämättä näy. Kotimaisuus on aina ollut toiminnan ydin. Toiminta on ollut jääräpäistä pohjalaista. Maahantuomalla ja myymällä ulkomaisia tuotteita vetäisimme maton omien jalkojemme alta. Myymme tuotteita toki ulkomaisille ostajille.
- Asiakkaitamme ovat yritykset ja yhteisöt, jotka ostavat tuotteitamme liikelahjoiksi. Kodinsisustamiseen ja saunomiseen liittyviä tuotteita myyvät yritykset ovat tärkeä asiakasryhmä, samoin kuin yksityishenkilöt, jotka hankkivat kodintekstiilejä, Timo Laurila kiteyttää.
Ekologisuus on aina ollut tunnusomaista Jokipiin Pellavan valmistamille käyttötuotteille. Ekologisuus on valtti, jota arvostetaan yhä paremmin. Jokipiin Pellavan tuotannossa ei ekologisuuden eteen ole tarvinnut erillisiä toimenpiteitä tehdä. Pellava on nimittäin luonnontilassa oleva materiaali, joka kestää käytössä, eikä ruoki ylenpalttista kulutusta. Pellavasta ei tule tekstiilijätettä.
Juhlavuosi tuo uusia kuoseja
Jokipiin Pellavan tuotanto uudistuu, vuosittain tulee useita uusia kuoseja. Toisaalta on paljon kuoseja, jotka positiivisen markkinatilanteen johdosta säilyvät tuotannossa jopa vuosikymmenien ajan.
- Mallistoihin uusina ovat tulleet Mika Sahikallion Linkki-kuosi ja uudistunut Liplatus-kuosi, jonka isoäitimme Kerttu Laurilan on suunnitellut 50-luvun alussa. Juhlavuoden uutuus on myös keväällä markkinoille tuleva Vappu Pimiän ”Vappu saunassa” -mallisto.
- Omien kuosien lisäksi isossa roolissa ovat yritysten ja ylipäätään asiakkaiden omat design-tuotteet, jotka yhteensä merkitsevät yli 50 prosenttia tuotannostamme. Viime vuonna suunnittelimme ja valmistimme noin 600 eri kuosia asiakkaille, eli lähes kolme kuosia keskimäärin jokaisena työpäivänä grafiikkapalveluineen.
Tapahtumia joka kuukaudelle
Jokipiin Pellavan 100. juhlavuosi pitää sisällään monia tapahtumia, vähintään yhden jokaisen kuukauden aikana.
Tammikuussa oli juhla henkilökunnalle. Yrityksen henkilökuntaan kuuluu 27 tekstiilin osaajaa. Heistä seitsemän sai juhlassa ansiomerkin 30 vuoden työuran johdosta.
Helmikuussa ilmestyy Matti Käkelän kirjoittama Jokipiin Pellavan historiankirja. Maaliskuussa juhliaan joka päivä tehtaanmyymälässä kakkukahvien merkeissä. Huhtikuussa 3. päivä on Ilta Naisille. Kesä- ja syyskaudella myymälän aukioloajat lisääntyvät, on poistopäiviä, Pellavaa ja soppaa -päivä, Joulunavausta ja joulusesonkia sekä muita juhlavuoden tapahtumia. Lisäksi uudet kotisivut on avattu ja verkkokauppa käy uudella ilmeellä.
Pitkään toimineen yrityksen vaiheilla on paljon tarinoita. Yksi tarinoista on, kun sahan perustaja Asser Laurila oli ottanut nuoren pojan sahalle töihin. Poika oli kysynyt palkkaa, johon johtaja on sanonut, että saat 80 prosenttia sahurin palkasta. Nuori mies on hetken tuumattuaan todennut, että eipä sille sitten sahurille paljon makseta.
Jokipiin Pellava Oy
Pellavatehtaantie 35
61280 Jokipii
010 839 4500
(Sähköpostiosoitteet vaativat JavaScript-tuen)