Pauliinan omat pojat toimivat usein yrityksen mainoskasvoina. Kuvassa pojista nuorin, 3-vuotias Veeti.
Samurai Shop myy trikootuotteita verkkokaupasta ja Soinin pihaputiikista
4.10.2023
Vivi Triballi
Pauliina Peura on syntyperäinen soinilainen, kolmen pojan äiti ja koulutukseltaan tradenomi. Pauliina on myös kekseliäs nuoren polven yrittäjä, jolla yritystoiminta alkoi vuonna 2012, omasta tarpeesta.
- Yritykseni Samurai Shop syntyi aivan puolivahingossa vuonna 2012, kun en löytänyt tuolloin vuoden vanhalle esikoispojalleni kaupasta pipoa. Niinpä päätin tehdä sen itse. Pian myös kaverit halusivat lapsilleen pipot ja pikkuhiljaa sana kiiri, kertoo Pauliina Peura.
Sitten alkoi tulla tilauksia myös Facebookin kautta.
- Tuolloin ei kyllä käynyt mielessäkään, että toiminnasta voisi olla joskus leipätyöksi asti. Olin hoitovapaalla paikallisesta ruokakaupasta ja samaan aikaan opiskelin aikuispuolella Seinäjoen ammattikorkeakoulussa liiketaloutta. Sen seurauksena avasin opinnäytetyöksi verkkokaupan vuotta myöhemmin, selvittää Pauliina.
Yrityksen nimi tulee perheen Samu – pojan nimestä ja yritys on toiminut aloittamisestaan saakka.
- Vuonna 2017 irtisanoin itseni vakituisesta työpaikasta ja ryhdyin päätoimiseksi yrittäjäksi.
Laadukkaat trikooasusteet koko perheelle
Samurai-Shop valmistaa trikooasusteita, kuten pipoja, huiveja ja pantoja.
- Suosituimmat tuotteet ovat rusetti- ja tupsupipot, myöntää yrittäjä.
Viime keväänä alkoi myös lipallisiten pipojen ja pantojen valmistus.
- Ne ovat olleet todella tykättyjä. Alussa eniten meni lasten pipoja, mutta nykyisin aikuisten tuotteita menee vähintään yhtä paljon. Usein hankitaan myös”samistelupipot” äidille ja tyttärelle ja valikoima on todella runsas. Monesti kuulenkin asiakkailta voivotteluja valinnan vaikeudesta, sillä kankaat ovat toinen toistaan ihanampia, iloitsee Pauliina Peura.
Myös vuodenajat vaikuttavat tuotteiden menekkiin.
- Suurin sesonki on ehdottomasti keväällä ja syksyllä sekä joulun alla, kun tuotteita hankitaan paljon lahjaksi. Kauniit rusetilliset tonttulakit ovat myös löytäneet tiensä monen perheen joulukorttikuviin. Kesä on hiljaisempaa ja silloin keskitynkin enemmän rentoiluun ja lasten kanssa olemiseen, myöntää Pauliina.
Perheen kolme poikaa toimivat tarvittaessa pipomalleina.
- Isommat kyllä nykyisin ovat mieluiten kameran toisella puolella eli auttavat myös kuvaamisessa. Heistä on apua myös esimerkiksi inventaarioon tai tuotteiden laputtamiseen. Kun tarvitsen tyttömalleja, olen onnekas sillä ystävieni tyttäret ovat innokkaita malleja ja usein kyselevätkin jo, olisiko mallikeikkaa tarjolla, kertoo Pauliina.
Verkkokauppa on suosittu
Yrittäjä Pauliina Peuran mukaan yrityksen verkkokaupan kautta ostetaan suurin osan tuotteista.
- Se löytyy osoitteesta www.samuraishop.fi. Soinissa kotini pihapiirissä on myös pieni putiikki ja ompelimo, missä tuotteita on runsaasti esillä ja käymään voi tulla sovitusti. Näin pienellä paikkakunnalla ei kuitenkaan pelkästään kivijalkamyymälä kannattaisi, joten onnekseni verkkokauppa on ollut vahvana kanavana heti alusta asti. Sen vahvuuksina pidän nopeaa toimitusta sekä selkeitä tuotekuvia. Palautuksia tuleekin todella vähän.
Myös messuilla ja erilaisilla pop-up tapahtumilla on suuri merkitys.
- Kiertelen nyt enenevässä määrin, kun messut ja tapahtumat ovat muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen taas alkaneet virkistyä. Olenkin taas käsityömessuilla 6.-8.10.2023 - Seinäjoki Areenalla.
Ideat syntyvät nopeasti ja niitä tulee myös ulkopuolelta.
- Ideoita syntyy lähinnä omasta tarpeesta, mutta myös asiakkailta olen saanut monta hyvää ideaa. Sellaisen tullessa, on yleensä heti kiire päästä testaamaan se käytännössä ja joskus joku uusi tuote onkin päätynyt lähes saman tien myös verkkokauppaan muiden saataville. Tuorein esimerkki tästä on keväältä kun ystävä kysäisi voisiko pipoon saada rusetin heijastavasta kankaasta. Tuumasta toimeen ja kokeilemaan, ja sehän olikin loistava ajatus. Syksy on heijastimien kulta-aikaa ja näitä pipoja onkin nyt lähtenyt verkkokaupasta jo kymmeniä eri puolelle Suomea.
Ajatuksesta jalostui myös heijastinkankaan käyttö lipallisten pipojen ja pantojen lippaosassa. Muotia Peura ei aktiivisesti tai orjallisesti seuraa.
- Tuotteideni ajatus on se, että en tee niitä muodin vuoksi vaan siksi että ne ovat omaan silmääni kauniit ja käytännölliset. Onnekseni olen huomannut että aika monella muullakin on sama maku kuin minulla, Pauliina iloitsee.
Myös jälleenmyyjille on tuotteita päätynyt.
Satunnaisesti tuotteitani voi löytää myös jälleenmyyjiltä vaikka en aktiivisesti haekaan kauppoja yhteistyöhön. Käsityönä valmistetuissa tuotteissa hintakin pysyy kohtuullisempana, kun sen myy suoraan kuluttajalle, tietää yrittäjä.
Luovuus ja asiakkaat voimavarana
Yksinyrittäjällä ei aina ole helppoa, kun ei voi turvautua työtovereiden tukeen. Silti työn vapaus on yksi etu.
- Vapaus, luovuus ja asiakkaat ovat parasta tässä työssä. Yksinyrittäjän ainut palautekanava ovat asiakkaat. Voi miten piristääkään päivää, kun asiakkaalta tulee hyvää palautetta tai bongaan somesta kehut ja kuvan tuotteestani. Pienenä tyttönä tein barbeille vaatteita ja halusin olla vaatesuunnittelija, ja näköjään pääsinkin melko lähelle tuota haavetta.
Haasteitakin on silti ollut ja yrittäjä ei koskaan tiedä tilinsä suuruutta etukäteen.
- Viime vuodet ovat tuoneet yrittäjyyteen haasteita enemmän kuin ikinä aiemmin. Epävarmuutta täytyy vain oppia sietämään, seuraavan viikon tai kuukauden tilausmääristä kun ei voi tietää. Täytyy vain tehdä parhaansa ja luottaa ja toivoa, että se riittää. Yleinen epävarmuus ja hintojen nousu näkyy tietysti myös asiakkaiden ostokäyttäytymisessä, mutta toisaalta kotimaisuutta, kestävyyttä ja vastuullisesti tuotettuja tuotteita arvostetaan enemmän kuin vaikka kymmenen vuotta sitten, joten uskon että nämä vaikeat ajat selätetään ja kysyntää tulee olemaan tulevaisuudessakin, miettii Peura .
Hän kertoo lopuksi, että yrityksen slogan kuvaakin hyvin tätä päivää: ”Life isn´t perfect, but your beanie can be" (Elämä ei ole täydellistä, mutta piposi voi olla).