Järvi-Pohjanmaan ammatti-instituutin Robocont-oppimisympäristö on koko Suomessa ainutlaatuinen. Robotiikan maailmaan oppilaita johdattaa projektipäällikkö Toni Poola.

Järvi-Pohjanmaan ammatti-instituutin Robocont-oppimisympäristö on koko Suomessa ainutlaatuinen. Robotiikan maailmaan oppilaita johdattaa projektipäällikkö Toni Poola.

Robotiikan luokkahuone lähtee rekalla maakunnan yläkouluihin

5.11.2020

Miltä kuulostaisi oppitunti viimeisen päälle nykyaikaisen teknologian keskellä ja robotiikan opiskelu minikokoisia teollisuusrobotteja itse ohjelmoiden?

Tällainen tilaisuus on tarjolla kaikille Etelä-Pohjanmaan yhdeksänsille luokille joulukuun alusta lähtien. Silloin lähtee liikenteeseen Järviseudun ammatti-instituutin eli Jamin rakentama Robocont, konttiin tehty robotiikan oppimisympäristö.

Robocontin vierailu on kouluille ilmainen. Opetuksesta vastaa projektipäällikkö Toni Poola.

Ainutlaatuinen robottiluokka

Robocont on oppimisympäristönä ainutlaatuinen Suomessa. Se on myös osoitus siitä, miten ammattioppilaitos voi lähteä ratkaisemaan ongelmia innovatiivisesti ja innostavasti.

Teknologiateollisuuden ongelma on nimittäin se, että ala ei vedä tarpeeksi ammatinvalinnan edessä olevia nuoria. Siihen taas vaikuttavat tiedon puute ja luutuneet käsitykset. Ala kaipaa tekijöitä ja tarjoaa mielekästä työtä.

– Vanha mielikuva on, että työ on raskasta ja ehkä vähän ”paskasta”. Todellisuudessa työ tehdään nykypäivänä pääasiassa tietokoneella ja virtuaalimaailmassa. Pelimaailmasta nuorille tuttuja asioita hyödynnetään oikeassa työelämässä, sanoo Jamin rehtori Matti Väänänen.

Kuin tehtaan tuotantosoluja pienoiskoossa

Robocont on siis pyörien päällä kulkeva luokkatila, jonka työpisteissä opiskelijat pääsevät harjoittelemaan pienten robottien ja niihin liittyvien kuljettimien ohjelmointia. Robotteja on kaikkiaan kymmenen.

Työpiste on kuin nykyaikainen tuotantosolu minikoossa.

Robocontissa tutuksi tulevat myös 3D-tulostus, virtuaalinen todellisuus ja lisätty todellisuus.

Robocont on suunniteltu ja siinä tarjottu opetus yläkoululaisille toteutetaan ESR-rahoituksella.

Samaan aikaan maakunnan alueella toimii sisarhanke Vetek – Vetoa tekniikan aloille. Sen päämäärä on sama, kiinnostuksen lisääminen alaa kohtaan, mutta kohderyhmänä opettajat ja opinto-ohjaajat.

Oppimistulokset hyviä

Matti Väänänen painottaa, että teknologiaopetusta pitää tuoda nuorille hauskasti ja konkreettisesti.

– On hieno tunne, kun tekee oikean ohjelman, jolla saa koneen liikkumaan.

Hän on perehtynyt automaation virtuaalioppimisympäristöjen kehittämiseen jo väitöstutkimuksessaan kymmenen vuotta sitten.

Tutkimus osoitti virtuaaliset oppimisympäristöt tehokkaiksi.

– Ne pystyvät aika pitkälle korvaamaan aidon työympäristön.

Robocontin voi tilata kouluunsa ottamalla yhteyttä Toni Poolaan. Piakkoin Robocont saa myös nettisivut, joille tulee varauskirja.

Robocont voi parkkeerata yhdelle koululle 1-3 päivän ajaksi.

« Takaisin