Ennen ohitusta on varmistettava, että tie on tyhjä riittävän pitkältä matkalta. Ohittamaan ei saa lähteä ohituskieltoalueella, sulkuviivan ylittäen tai risteyksissä. Kuva: Ville-Veikko Heinonen / Liikenneturva.
Riskiohittajat aiheuttavat liikaa vaaratilanteita
7.8.2024
Äkkijarrutuksia, kovia nopeuksia ja läheltä piti -tilanteita. Liikenneturvan kysely piirtää edelleen karua kuvaa suomalaisten ohituskäyttäytymisestä. Liian monella tarve päästä ohi ajaa turvallisuuden edelle. Liikenneturva korostaa, että riskiohittaja vaarantaa paitsi itsensä myös muut tiellä liikkujat.
Liikenneturva selvitti kyselyllä* autoilevien kokemuksia ohitustilanteista. Edeltäneen vuoden aikana useampi kuin kahdeksan kymmenestä oli ohitettu huomattavalla ylinopeudella erittäin usein tai usein. Kolme neljästä kertoi ohitustilaisuutta kärkkyneen roikkuneen vaarallisen lähellä takapuskuria. Useamman kuin joka toisen eteen oli ohituksen jälkeen kiilattu liian lähelle.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Niklas Gullfors pitää kyselyn tuloksia huolestuttavina.
”Ohittamisen sääntöjen tulisi olla peruskauraa ihan jokaiselle kuljettajalle. Kyselymme kertoo kuitenkin siitä, että varsin monen kuljettajan tulisi palata autokoulun penkille tai katsoa ainakin peiliin pitkään ja hartaasti. Jos lähtee riskillä ohittamaan, aiheuttaa sillä vaaraa paitsi itselleen myös muille”, Gullfors suomii.
Vain toisen kuljettajan toiminta estänyt onnettomuuden
Liikenneturvan kyselyssä lähes joka kolmas kuljettaja on edeltäneen vuoden aikana ollut erittäin usein tai usein tilanteessa, jossa takana ajava on lähtenyt ohitukseen ja jatkanut sitä, vaikka vastaan on tullut auto. Hieman harvempi on kohdannut vastaavan tilanteen niin, että ohitukseen lähtenyt on luopunut ohittamisesta.
Lähes joka viides kuljettaja on kohdannut ohittavan vastaantulevan omalla kaistalla tai kaistojen keskellä niin, että mahdollinen törmäys on pelottanut. Joka seitsemäs on joutunut jarruttamaan tai väistämään itse pientareen puolelle estääkseen onnettomuuden.
”Tilanne, jossa toinen on omalla toiminnallaan estänyt onnettomuuden, on hälyttävän yleinen. Se kertoo siitä, että riskiohituksesta on selvitty vain tuurilla. Eikä onni kestä ikuisesti”, Gullfors toteaa ja muistuttaa, että ohitettaessa on varmistuttava siitä, että tie on selvä riittävän pitkältä matkalta.
”Ohitettaessa tulee olla riittävästi näkemää ja tilaa. Jos turvallinen ohituspaikka ei heti aukea, on vain jäätävä ajamaan hitaamman ajoneuvon taakse riittävän etäälle. Tämä koskee myös pyöräilijän ohittamista. Esimerkiksi ohituskieltoalueella, risteyksissä tai sulkuviivaa rikkoen ei saa ohittaa.”
”Kannattaa myös harkita uudemman kerran, mikä järki on ohitella pitkässä letkassa. Sillä vain kiihdyttää haitariliikettä ja kasvattaa peräänajon riskiä ilman, että matkantekoa mainittavasti joudutettaisiin. Ohituksesta saatava ajallinen hyöty on usein varsin vähäinen.”
Kertaa ohittamisen säännöt:
- Onko ohittamisesta tullut tapa? Harkitse ohitustarve aina ennen päätöstä lähteä ohittamaan. Letkassa kaikille turvallisempi vaihtoehto on tyytyä matkavauhtiin ja kulkea liikennevirran mukana.
- Ennen ohitusta seuraa myös takana tulevaa liikennettä ja varmista, että edessä oleva tieosuus on tyhjä tarpeeksi pitkältä matkalta. Ohittamaan ei saa lähteä ohituskieltoalueella, sulkuviivan ylittäen tai risteyksissä, eikä se anna erillislupaa ylinopeudelle.
- Aloita ohittaminen riittävän etäältä ohitettavasta. Näytä suuntamerkkiä lähtiessäsi ohittamaan ja omalle kaistalle palatessasi. Muista loiva liike kaistaa vaihtaessa.
- Varmista turvaväli ohitettavaan ajoneuvoon. Palaa omalle kaistalle vasta, kun näet taustapeilistä ohitettavan ajoneuvon kokonaisuudessaan.
- Jos syystä tai toisesta ajat muuta liikennettä hitaammin, voi taakse kertyneen jonon päästää ohi ajamalla aika ajoin levähdyspaikalle. Yhteispeli lisää liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.