1)	Vaasan UA:n entinen puheenjohtaja Jorma Haapsaari (vas.) luovutti keväällä 2018 Juha Kankkuselle muistotaulun Legendsien näytösajosta Vaasasta parin vuosikymmen takaa.

1) Vaasan UA:n entinen puheenjohtaja Jorma Haapsaari (vas.) luovutti keväällä 2018 Juha Kankkuselle muistotaulun Legendsien näytösajosta Vaasasta parin vuosikymmen takaa.

Rata-autoilun Legends-luokan esileikki lämmiteltiin raviradalla

29.4.2020

Tämän vuosituhannen alkupuolella rata-ajon SM-sarjan suurimmaksi ja suosituimmaksi kilpailuluokaksi nousseen Legends-luokan ensilämmittelyä ei hehkutettu yhdelläkään suomalaisella moottoriradalla, vaan rallihenkisesti sorapinnalla.

  Tapahtumapaikka syyskuulla vuonna 1998 oli nyt jo edesmenneeksi ovaaliradaksi lukeutuva Vaasan huippunopea ravirata. Kapellimestarina Legendsien esileikissä hääri rallin nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen.

  Vuonna 1992 jenkeissä synnytetyn Legends-luokan autoja oli tuolloin Suomessa vain muutama kappale ja nekin lähinnä näytös- ja hupikäytössä. Kaikki silloin Suomessa olleet Legendsit oli kutsuttu näytösajoon Vaasan raviradalla järjestettyyn Wasa Raceway -kilpailuun.

  Näytösajon luonteeseen kuuluen autot lähtivät radalle yksitellen, mutta ensimmäisen kierroksen jälkeen, kun ”kokoontumisajo” oli valmis, kuskien kilpailuvietti voitti ja raviradan sora sai kyytiä. Ei varmaan ollut sattumaa, että näytöksen piikkipaikan vei Juha Kankkunen.

  Legendsien ilottelua katsomosta seurannut vaasalainen varaosakauppias Mats Asplund oli kerralla myyty mies. Jo seuraava vuonna Asplundin Hot Cars -yritys oli tuonut Amerikasta Suomeen ensimmäisen kontillisen Legends-autoja. Maahantuonti vaihtui myöhemmin vaasalaiselle Johan Ahokkaan johtamalle APR Competition yritykselle.

 

Tarina jatkuu

  Ensimmäinen virallinen kilpailu Legendseillä ajettiin rallicrossin SM-kilpailun yhteydessä Alahärmän Kalmookankaalla keväällä 1999. Samana kesänä Legendsien kilpailutoiminta siirtyi moottoriradoille ja rc-radat saivat jäädä. Myös jääratakilpailut, lähinnä SM-jääratojen yhteydessä, ovat olleet luokan ohjelmassa alusta alkaen.

  Yamahan moottoripyörän koneilla varustetut ärhäkät Legendsit iskivät kuin häkä, niin kilpailijoihin kuin yleisöönkin. Heti tälle vuosituhannelle siirryttäessä Legendsit valtasivat SM-ratasarjan suurimman luokan tittelin. Jo liki 15 vuoden ajan näitä korkealta kiertäviä ratojen pikkujättiläisiä on nähty SM-ratakisoissa keskimäärin 30 - 40 autoa per startti.

  Aina viime vuoteen saakka Legendseillä ajettiin SM-ratasarjassa Legends Trophy -tittelistä. Kaudelle 2019 luokka sai SM-arvon. Viime syksynä Legendsien ensimmäiseksi Suomen mestariksi leivottiin mustasaarelainen Philip Miemois.

  Väkilukuun peilaten Suomen Legends-autojen määrä on ykköstilalla koko maailmassa. Eikä taida mennä pahasti pieleen jos väittää, että suomalaiset ovat kärjessä kun punnitaan Legendsien mitalistien määrää kansainvälisissä sarjoissa ja yksittäisissä kilpailuissa.

  Koska radoilla pärähtää seuraavan kerran? Jäädään kuulolle.

 

                                                                              Teksti ja kuvat: JiiVee Korpela

« Takaisin