Timo Kuivinen lähettää pikataipaleelle laihialaisen Walle Pajuojan.

Timo Kuivinen lähettää pikataipaleelle laihialaisen Walle Pajuojan.

Rallin testipätkille riittää kysyntää

13.2.2020

”Testit menivät hyvin. Lähden kisaan luottavaisin mielin.” Näitä lausuntoja kuulee rallin harrastajien kertomina. Missä sitten testataan?

  Rallista kaksi Suomen mestaruutta ajaneella Timo Kuivisella on toimivat lääkkeet testikuumeeseen. Päivät taksiauton rattia pyörittävä ylistarolainen on jo vuosien ajan ylläpitänyt useampaa pikataivalta kotipitäjän alueella.

  -Ensimmäistä treenipätkää lähdin järjestämään 10 vuotta sitten. Oli tarve treenata, eikä treenipaikkoja ollut liiemmin tarjolla. Sama ongelma oli jo silloin kuin ajoin aktiivisesti kilpaa. Ensimmäisellä treenipätkällä ajoin itse muutaman muun kaverin kanssa, Kuivinen muistaa.

  Vuosien aikana toiminta on kasvanut monikertaiseksi, mutta edelleen se on taksiautoilijalle vain harrastus, johon innostaa rakkaus ralliin.

  -Meillä on nyt käytössä viisi eri tietä, joita voidaan sulkea harjoittelun ajaksi. Pituudeltaan ne ovat 3-4 kilometrin paikkeilla. Yksi teistä soveltuu vain talvikäyttöön. Muilla voidaan ajaa kesät talvet.

  -Kun on useampi ajettava tie, se on kuskeille mielekkäämpää ja paremmin kehittävää. Myös asukkaat teiden varsilla tykkäävät kun ei ihan joka viikko kurvailla. Jos asukkaille tulee tarve liikkua harjoittelun aikana, harjoittelu keskeytettään ja normaali liikenne pääsee sujumaan, Kuivinen tarkentaa.

  Testipäiviä ja iltoja Kuivinen ei ole laskenut, mutta arvioi niitä olleen satoja. Myös talkooväen määrä on kasvanut. Yksi testirupeama saattaa sitoa sulkumiehiä ja muuta talkooväkeä noin 30 henkeä.

 

Mestareita ja oppipoikia

  Testipätkille ei ole mitään rajoitteita sen paremmin kuljettajan kokemuksen, edustamansa seuran tai kilpa-auton suhteen. Ylistaron sorateiltä oppia ovat hakeneet niin ensimmäisiin kisoihin mielivät juniorit, kuin kokeneet SM- tai jopa MM-rallien koluajat.

  -Ei ole väliä onko hidas vai nopea, auto tai kuski. Meille kaikki ovat samanarvoisia. On pyritty siihen, että kerralla olisi joku 5-6 autoa. Silloin ajot sujuvat jouhevasti ja tien pinnat kestävät paremmin. Reitille lähtee vain yksi auto kerrallaan. Kun se on palannut takaisin varikolle, vasta sitten seuraava saa luvan lähteä, Kuivinen sanoo.

  -Toissakesänä venäläinen Nikolay Gryazin oli päivän aikana ainoa kuski, mutta hän ajoikin testiä yhteensä 170 kilometriä kahdella eri Skoda Fabia R5 -ralliautolla. Toinen oli testiauto ja toinen se sama auto millä hän sitten muutaman päivän päästä voitti SM-rallin Turussa.

  Testipätkien hoito on oma lukunsa toiminnan jatkumisen kannalta.

  -Tiet lanataan aina heti testien jälkeen tasaiseksi ja tarvittaessa teille ajetaan mursketta, jota menee vuoden aikana useita isoja perävaunullisia. Tienhoitokunnille menee iso kiitos siitä myötämielisyydestä millä he ovat testiajoihin suhtautuneet. Ilman heidän suostumustaan ei tätä toimintaa voisi harrastaa, Kuivinen kiittää.

 

Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

« Takaisin