Jyväskylän Harjulle on tiedossa tungosta tulevan elokuun MM-rallin aikaan. Juha Kankkunen juhlistaa siellä syntymäpäiväänsä WRC-auton ratissa.
Rallilegenda Juha Kankkunen kuudenkympin kerhoon
28.3.2019
Vuonna 1963 laukaalaisen maanviljelijäperheen kuopus totesi vajaan neljän vuoden ikäisenä, että hänestä tulee rallikuljettaja. Näin myös kävi ja ensimmäisen rallin maailmanmestaruutensa tämä laukaalainen voitti vuonna 1986.
Sen jälkeen Juha Kankkusen nimi on piirtynyt yhdeksi kirkkaimmaksi rallilegendaksi. Urallaan neljä rallin maailmanmestaruutta saavuttanut Kankkunen täyttää 60 vuotta tulevana tiistaina, huhtikuun 2. päivänä.
Kankkusen voittaessa ensimmäisen maailmanmestaruutensa Peugeotilla hänestä tuli viimeisin B-ryhmän aikakauden maailmanmestareista. Vuonna 1987 siirryttiin kilpailemaan huomattavasti pienempitehoisilla A-ryhmän autoilla. Lancian leipiin siirtynyt Kankkunen voitti toisen mestaruutensa ja hänestä tuli ensimmäinen A-ryhmän kalustolla maailmanmestaruuden voittanut kuljettaja.
Kolmannen mestaruutensa Kankkunen saavutti Lancialla kaudella 1991. Vuoden 1993 MM-sarjassa Kankkunen teki paluun Toyotalle, jonka kalustolla laukaalainen oli voittanut ensimmäisen MM-osakilpailunsa Safari-rallissa vuonna 1985. Toyotan pesti tuotti kauden päätteeksi Kankkuselle neljännen maailmanmestaruuden.
Mestaruuksien lisäksi Kankkusella on MM-hopea vuodelta 1992, sekä pronssit vuosilta 1989, 1990 ja 1994.
Ympyrä sulkeutuu
Taitavana auton kehittäjänä tunnettu Kankkunen nosti Subarun ja Hyundain taistelemaan MM-rallien kärkisijoista. Laukaalaisen aktiiviura rallin MM-sarjassa päättyi Hyundain leivissä kauteen 2002.
Viimeisimmän MM-rallin Kankkunen ajoi 10 vuotta sitten miehen täytettyä 50 vuotta. Pitkä ajotauko ei ollut hyydyttänyt laukaalaisen vauhtia. Fordilla Jyväskylän ralliin osallistunut Kankkunen ajoi kahdeksanneksi. Kisan voitti Jari-Matti Latvala.
Kankkunen on ainoa rallin maailmanmestari joka on saavuttanut tittelin kolmen eri autonvalmistajan autolla. Laukaalaisen monipuolisuutta vauhtilajeissa kuvastaa monet muut saavutukset kuten Paris-Dakar rallin voitto ja kaksi Race of Champions -titteliä.
Rallikaluston lisäksi Kankkunen on ollut mukana ennätystehtailussa monilla muillakin laitteilla. Kankkusen ja Timo Mäkisen aikanaan ajama moottoriveneiden nopeusennätys Tukholmasta Helsinkiin lienee vieläkin voimassa.
Kankkuselle on kirjattu myös autojen nopeusennätys jääradalla. Rallimestarin käskemä Bentley Continental kulki Hailuodon edustalle auratulla jäätiellä yli 330 km/h. Maalaistalon kasvattina traktori on Kankkuselle tuttu työkalu ja myös sellaisella mies on ajanut MM-lukemat. Valtra T234 -traktori on kulkenut talvirenkailla Kankkusen käskemää yli 130 km/h.
Vuodesta 2004 alkaen Kuusamossa Juha Kankkunen Driving Academy -ajokoulua pitänyt Kankkunen palaa vielä kerran MM-rallin lähtövaloihin.
Laukaalainen juhlistaa merkkivuottaan tulevan elokuun 1. päivänä Suomen MM-rallin ensimmäisellä erikoiskokeella. Kankkunen komentaa Tommi Mäkisen johtaman Toyota Gazoo Racingin WRC-auton Jyväskylän Harjun rinteille. Kankkunen ajoi ensimmäisen MM-rallin voittonsa 34 vuotta sitten Toyotalla. Ympyrä sulkeutuu.
Teksti ja kuva: JiiVee Korpela