Jere Kalliokoski matkalla rata-ajon BMW Xtreme -luokan Suomen mestaruuteen.
Rallicrossissa vajaa kausi – asfalttiradoilta Suomen mestaruus
29.10.2020
Kuluvaa vuotta riivaava yleismaailmallinen poikkeustila muokkasi myös rallicrossia leipälajinaan pitävän alahärmäläisen Jere Kalliokosken (23) kilpailukalenteria.
Kalliokosken kauteen mahtui rallicrossia vain Kouvolassa ajetut MM-sarjan osakilpailut. Härmäläinen ei kuitenkaan jäänyt ilman mitalia tänäkään vuonna kun SM-ratasarjasta napsahti BMW Xtreme -luokan mestaruus kauhavalaisen Juho Siekkisen kanssa.
-Juhon kanssa on ollut puhetta, että ajaisimme joskus yhdessä Bemareiden ratasarjassa. Nyt siihen tuli tilaisuus kun rallicrossin SM-sarja peruuntui tältä kaudelta ja jotakin piti päästä ajamaan, Kalliokoski avasi.
BMW Xtreme -luokassa ajetaan kisaviikonloppuna kolme starttia. Jos tiimissä on kaksi kilpailijaa, molemmat ajavat henkilökohtaiset startit ja yhdessä 40 minuutin kisan.
-Viime vuonna BMW-luokan voittaneelle Juholle asfalttiradat olivat entuudestaan tuttuja. Minä en ole aiemmin ajanut asfalttikisoja. Ennen ensimmäistä kisaa testasimme kalustoa yhtenä päivänä. Pääsin hyvin jyvälle autosta ja voitimme luokkamme ensimmäisessä kisassa Botniaringillä.
SM-ratasarjan typistyneellä kaudella Kalliokoski ja Siekkinen olivat mukana kuudessa startissa ja hankkivat niistä sarjan Suomen mestaruuteen oikeuttavat 140 pistettä. Hopeamitaliin riitti 100 pinnaa.
-Arvostan mestaruutta. BMW Xtreme -luokasta löytyy vastusta jokaisen tasoiselle kuljettajalle ja tiukat kilpailutilanteet opettavat rata-ajoa, Kalliokoski tiivisti.
Paras yksityistiimi
Rallicrossin SM-sarjan peruunnuttua Kalliokosken nelivetoinen Ford Fiesta Supercar oli jäädä toimettomaksi tällä kaudella. Pika-aikataululla elokuulle Kouvolaan pyntätty kahden osakilpailun rallicrossin MM-sarjan kisaviikonloppu muutti tilanteen.
-Kun tuollainen tilaisuus aukesi, niin totta kai, sinne lähdettiin. Paras sijoitukseni alkuerissä oli viides. Sijoituin molempina päivinä 12:nneksi. Sijoituksiin ei voi olla muuta kuin tyytyväinen, kun lisäksi olin paras yksityistiiminä kisoihin osallistunut, Kalliokoski kirkasti.
Ajohaluja Kalliokoski pääsi purkamaan syksyn aikana vielä kahdessa rallissa.
-Ne olivat ensimmäiset nuoteista ajettavat rallit, joissa kilpailimme SM1 -luokan Skoda Fabia R5 -ralliautolla. Ensimmäisessä rallissa ajoimme ykköspätkälle pohjat. Siitä innostuneena päästimme toisella pätkällä ulos. Pohjanmaa SM-rallissa meni paljon paremmin. Olimme luokkamme kuudensia.
Rallicross on kuitenkin se luokka, mikä härmäläistä vetää radoille. Tuleva kausi on jo työn alla.
-Lähipäivinä pääsemme testaamaan uutta A-sarjan Mercedes-Benzistä rakennettua Supercar -autoa. Se on ensimmäinen auto laatuaan rallicrossin Supercar -luokkaan, Kalliokoski paljastaa.
Teksti ja kuva: JiiVee Korpela