Mikko ja Matleena Saarakkalan omia suosikkeja sähköautoista ovat ladattavat hybridit.
Puhelin- ja sähköpostiasiointi korostuvat nyt autoa ostaessa
29.4.2020
Korona-arki näkyy ja tuntuu myös autokaupoissa. Kurikkalaisessa Automyynti Saarakkalassa ovi käy harvakseltaan, totuttua vähemmän, mutta käy kuitenkin. Liikkeen toimintaa pyörittävät ja automyyntiä kahdestaan hoitavat sisarukset Mikko ja Matleena Saarakkala luettelevat esimerkkejä eri puolilta Suomea paikkakunnista, jonne he ovat lähialueen asiakaskunnan lisäksi viime viikkoina toimittaneet autoja.
- Tällaisena aikana sähköpostin ja puhelimen merkitys näkyvät entistä selvemmin. Enää ei niinkään kierrellä turhaan, vaan tehdään ikään kuin täsmäiskuja, kauppias Mikko Saarakkala luonnehtii.
Vaikka pandemia kahmaisi Saarakkalan myynnistä muutamassa viikossa puolet, niin liikkeen yhteydessä toimiva viiden työntekijän autohuolto pyörii onneksi vielä tällä haavaa lähes normaalilla painollaan.
- Vähän sielläkin on jouduttu katsomaan tarkasti. Tällaiset tiukemmat ajat myös kehittävät liiketoimintaa ja tuovat siihen erilaisia toimintamalleja. Tarkistellaan nurkkia ja katsellaan mistä voitaisiin vähän säästää. Ei tässä kukaan mitään isoja temppuja pysty tekemään, mutta monia pieniä asioita, kauppias miettii.
Autokaupoille, kun tilanne helpottaa
Poikkeustilanteen keskellä alan yrittäjät katsovat jo vähitellen eteenpäin aikaan, jolloin koronatilanne hieman hellittää. Mikko Saarakkala uskoo, että vielä tämän vuoden puolella autokauppakin piristyy.
- Nyt kun ihmisistä yksi sun toinen on joutunut olemaan kotonaan ja vähän kaikki ovat uuden tilanteen edessä, uskon että tämän tästä helpottaessa ihmiset lähtevät itseään piristämään. Siinä antaa arvoa itselleen, kun ostaa vaikkapa auton.
Matleena Saarakkala pitää alan kannalta onnena onnettomuedessa koronan alun ajoittumista kevättalveen, jolloin aurinko kuitenkin jo muistuttaa olemassaolostaan ja ruokkii autokauppaa.
- Tuo pallo taivaalla on paras myyntimiehemme, veli vierellä vahvistaa.
Matleena kouluttautui aikanaan Vaasassa kauppatieteiden maisteriksi ja ehti toimia useissa eri töissä ennen kuin lähti mukaan perheyrityksen jokapäiväiseen toimintaan. Hänen osuutensa liiketoiminnan tämänhetkiseen kehittämiseen painottuu muun muassa verkkosivujen kehittämiseen ja sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnissa.
- Perusviestimme somessa on se, että "täällä ollaan" ja usein on huumorin pilkettäkin silmäkulmassa.
Asiakaskunta tietää nykyään liikkeeseen tultuaan aika hyvin millaista autoa se suunnilleen hakee eli asioista, merkeistä, malleista ja ominaisuuksista on otettu selvää. Matleena Saarakkala sanoo silti tykkäävänsä myös niistä tilanteista, kun asiakas tulee ovesta sisään ja sanoo pelkistetysti tarvitsevansa uutta autoa. Näin myyjä voi lähteä puhtaalta pöydältä kartoittamaan yhdessä asiakkaan kanssa hänelle parasta vaihtoehtoa tarpeiden pohjalta.
Poikkeustila toi hyviä tarjouksia
Helmi-maaliskuussa maailmalla räjähtänyt pandemia tarkoitti uusien automallien lanseerausten peruuntumista. Viikonloppujen autonäyttelyjä ei ole hetkeen odotettavissa. Osaltaan siitä pitävät tietysti huolta myös nykyiset kokoontumisrajoitukset.
Saarakkalat toteavat kuitenkin kaikesta huolimatta, että uutta autoa ostavan kannalta meneillään oleva poikkeustilanne ei ole välttämättä lainkaan huono. Yhdellä sun toisella automerkillä on nyt ylimääräisiä alennuksia, tarjouksia ja etuja, joista erilaiset varustepaketit ovat hyviä esimerkkejä.
Edut kulkevat ketjuna tehtaalta maahantuojille, niiltä myyjille ja myyjiltä lopulta ostajille. Esimerkiksi Hyundain suosittuun täyssähköautoon saatiin huhtikuulle tultaessa valtion 2000 euron hankintatuen lisäksi 4000 euron alennus.
Kaikkiaan Saarakkalat ovat tulevaisuuteen katsoessaan luottavaisia. Mikko Saarakkalan mukaan tällaisessa tilanteessa on etua siitä, että heidän isänsä 1973 perustama liike ei ole oikein koskaan kuuhun kurkottanut. Se on tuottanut puskuria pahan päivän varalle.
- Kyllä me tämän ajan yli pääsemme, investoimme ja pysymme pelissä mukana. Meillä on hyvä, tiivis porukka, merkki- ja paikkauskolliset asiakkaat, hyvät päämiehet sekä pitkän takuun automerkit, kauppias ynnää.