Juha Reinikka esittelee ylpeänä omaa rättisitikkaansa.
Pohojanmaan 2CV kerho ry juhli 50-vuotista taivaltaan
6.9.2023
Rättäri on sympaattinen ajoneuvo
Vivi Triballi
Suomen 2CV Killan Pohojanmaan Jaos, nykyinen Pohojanmaan 2CV kerho ry juhlisti 50-vuotista taivaltaan syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna perinteisellä tapahtumapaikallaan, Seinäjoen Kaupungin kesäsiirtolassa Alavuden Sydänmaalla. Suomen 2CV-Kilta on Suomen vanhin automerkkikerho.
- Rättisitikoiden piirissä perustettu pääorganisaatio, on Suomen 2cv-kilta.
Se on jakautunut 23 paikallisjaokseen ympäri Suomen, Lappia myöten. Kokonaisjäsenmäärä on Suomessa noin 1200 ja Pohjanmaan jaoksessa 88 henkilöä, kertoo jaosporvari, eli puheenjohtaja Juha Reinikka.
Pohjanmaalla juhlittiin 50-vuotista taivalta.
- Alavuden Sydänmaalla olemme viimeiset vuodet pitäneet tämän jokavuotisen, valtakunnallisen kokoontumisen, aina syyskuun ensimmäisenä viikonvaihteena, kertoo Reinikka.
Ohjelmaa oli entiseen malliin.
- 70 kilometrin lenkki tehtävärasteineen kuului asiaan. Tietenkin juhlavuotena juhlimme näyttävämmin kuin tavallisesti, juhlapäivällisineen ja ohjelmineen. Ihmiset saapuvat paikalle kaukaakin mitä kummallisimmilla kulkimilla. Kokonaisosallistumismäärä lienee sadan nurkilla, arvelee Reinikka.
Kulkimella hän tarkoittaa tässä yhteydessä Citroen 2cv-pohjaista ajoneuvoa.
- Näitä ovat muun muassa 2cv4,2cv6, Dyane, Ami, pakettiversiot, Mehari, myös isommat Sitikat ovat edustettuina.
Ajoneuvojen kirjo onkin valtava.
- On viimeisen päälle tuunattuja, siis parempia kuin tehtaalta lähtiessä ja toisena ääripäänä rautalangalla ja roudarinteipillä koossa pysyviä, myhäilee Reinikka.
Ajoneuvojen monimuotoisuus on harrastuksen viehätys
Koska ajoneuvoja on monia erilaisia, katse kiinnittyy myös niiden omistajiin.
- Kulkupelit kertovat usein omistajiensa luonteenlaadusta. Itse rättärihän on mitä sympaattisin ajoneuvo. Sillä on mukava ajella ja aina tulee hyvälle tuulelle. Kadunvarsilla näkyy huvittuneita ilmeitä ja varsinkin lapset huomioivat erilaisen auton. Liikenteessäkin sillä pysyy hyvin muiden mukana, lukuun ottamatta moottoritienopeuksia, selittää jaosporvari Reinikka.
Citroen on jo merkkinä sellainen, minkä jousitus on huomattu kaikkialla eikä vähiten vanhojen rättäreiden osalta.
- Jousitus on aivan ylivertainen nykyautoihin verrattuna. Vaatihan auton suunnittelija Andre Citroen tekemään kulkimia, joissa on neljä pyörää ja sateensuoja, kuljettamaan neljää aikuista ja heidän eväitään niin, että kynnöspeltoa ylitettäessä ei kulkimeen sijoitetussa munakorissa tule yhdenkään munan rikkoutua. Ja mitä lämmityslaitteen tehokkuudesta voidaan kommentoida, niin rättärissä harvoin on kylmempi kuin ulkona, valaistaan Pohjanmaalta historiaa.
Reinikka itse on myös pitkän linjan rättäristi.
- Jo vuonna 1981 hankin ensimmäisen kaveriltani. Se hajosi heti, mutta ystävyys myyjään ja autoon on silti säilynyt. Käytämme rättäriä vaimon kanssa hyötyajokkina arjessa. Kun takapenkin ottaa pois, löytyy tilaa myös Leo leonberginkoirallekin. Emme ole osallistuneet maailmankokouksiin, mutta kotimaan tapahtumissa olemme jonkin verran käyneet. Mutta rättärimme on kuuluisa. Se osallistui Provinssirokissa esitettyyn näytelmään muutama vuosi taaksepäin. Viime syksynä se esiintyi Lapua 1976-elokuvan kuvauksissa ja hääautona ja syntymäpäiväkulkuneuvona se on ollut useasti, paljastaa Reinikka lopuksi.
Pohjanmaan jaoksen virkamiehistöllä on omat arvonsa joista seuraavana luettelo:
Jaosporvari (pj) Juha Reinikka
Skriba ja plakkarihäjy (sihteeri ja rahastonhoitaja)Eija Lampila
Besserwisser (kaiken tietäjä) Helge Helenius
Mixtehäjy (jaoksen omistaman kulkimen vaalija)Jussi Lampila
Jakarihäjy (työkaluvastaava)Jussi Sarpo ja Jukka Isomäki
Mecahäjy (tekninen tietämys) Matti Lampila
Kyökkihäjy (tapahtuman kokki)Taina Inkeri
Soppatykkihäjy (kokin apulainen)Eero Inkeri
Raittihäjy (reitin laatija) Helge Helenius