MUUTOKSIA KATSASTUS - MÄÄRÄYKSIIN
5.1.2017
MUUTOKSIA KATSASTUSMÄÄRÄYKSIIN
Lainsäätäjät ovat esittäneet melko radikaaleja muutoksia määräikaiskatsastusten tiheyteen. Muutokset kohdistuisivat yksityiskäytössä oleviin henkilö- ja pakettiautoihin sekä nelipyöriin ja niiden on määrä tulla voimaan toukokuun 20. päivään 2018 mennessä..
Tämän hetkinen käytäntö muuttuisi siten, että ensimmäinen katsastus suoritettaisiin nykyisen kolmannen vuoden sijasta käyttöönottoa seuraavana neljäntenä vuonna käyttöönottopäivään mennessä sekä sen jälkeen joka toinen vuosi kunnes auto täyttää kymmenen vuotta. Sen jälkeen katsastukset jatkuisivat vuosittain kuten tälläkin hetkellä.
Autoilijoiden keskuudessa uudet muutokset ovat saaneet laajan hyväksynnän. Sen sijaan katsastusyrittäjät eivät syystä tai toisesta ole mielissään. Muutos vähentäisi valtakunnallisesti lähes 600 000 määräaikaiskatsastusta vuodessa. Tämä merkitsisi noin 200 katsastajan ja toimistohenkilön vähennystä. Sen lisäksi monet pienet katsastusasemat joutuisivat taloudellisiin vaikeuksiin ja jopa lopettamaan toimintansa. Tilanne on hieman erikoinen siksi, että viime vuosien aikana on alalle houkuteltu sääntelyä vähentämällä kymmenittäin uusia pieniä katsastusyrityksiä.
Totuuden nimissä uudet autot ovat parantuneet teknisesti, turvalaitteet kehittyneet ja takuuajat pidentyneet, joten yhden vuoden venyttäminen ei toisi dramaattisia muutoksia liikenneturvallisuuteen. Mielestäni kahdeksan vuoden jälkeen vioilla on taipumus lisääntyä ja olisi ollut ehkä turvallisempaa siirtyä vuosittaiseen tarkastukseen siitä eteenpäin.
Uudet määräykset koskisivat lisäksi nopeasti liikkuvia luvanvaraisia traktoreita. Sen sijaan raskas kalusto, muu luvanvarainen liikenne, jarrulliset kevytperävaunut ja museoajoneuvot olisivat lakimuutoksen ulkopuolella.
Uusien sääntöjen mukaan katsastusajan voisi tulevaisuudessa valita mieleisekseen. Jos käyttöönottopäivä on esimerkiksi tammikuulla, voi seuraavan katsastuksen suorittaa vaikka heinäkuulla, josta sitten muodostuisi tuleva katsastusaika. Tämä sääntö helpottaisi erityisesti raskasta kalustoa siten, että vetoauton ja perävaunun katsastusten yhteensovittaminen tulisi mahdolliseksi. Määräaikaiskatsastuksen tulisi sitten puolestaan tapahtua kuukauden sisällä ennen viimeistä katsastuspäivää.
Uuden katsastusaikamuutoksen lasketaan johtavan korkeintaan kolmeen kuolonkolariin, kuuteen vakavaan vammautumiseen ja enintään 80 loukkaantumiseen vuosittain. Kokonaisonnettomuuskustannukset kasvaisivat enintään 16 miljoonaa euroa vuositasolla. Sitä vastoin autoilijat säästäisivät noin 24 miljoonaa euroa vuodessa.
Suomessa hylätään keskimäärin 30 prosenttia katsastettavista ajoneuvoista. Voidaan olla kahtakin mieltä siitä, onko tarkastusten harventaminen tarpeen ja onko ajoneuvojen vapaaehtoinen huoltaminen todellakin niin täydellistä kuin yleisesti kerrotaan. Vioista varmaan 70 prosenttia on sellaisia, että ne eivät suoranaisesti vaikuta liikenneonnettomuuksiin, mutta esimerkiksi heikot iskunvaimentimet tai välykselliset nivelet aiheuttavat jousien katkeamisia ja renkaiden kulumista ja sitä kautta vaaratilanteita liikenteessä.
Lakimuutokset tulevat eduskunnan käsittelyyn tämän kuun puolivälissä. Sen jälkeen tiedämme asiasta enemmän.
Ossi Korpela
Lännen Autokatsastus Oy