Ski-doo 850 E-TEC Renegade on Marko Karilaisen mielestä yksi alkavan kauden mielenkiintoisimpia moottorikelkkoja.

Ski-doo 850 E-TEC Renegade on Marko Karilaisen mielestä yksi alkavan kauden mielenkiintoisimpia moottorikelkkoja.

Mullistavia uudistuksia alkavan kauden moottorikelkoissa

8.11.2017

Ski-doo 850 E-TEC Renegade on Marko Karilaisen mielestä yksi alkavan kauden mielenkiintoisimpia moottorikelkkoja.

Taisto Järvinen

Sokerina pohjalla Lynxin ja Ski-doon 850 cc E-TEC konetyyppi

Paikoilleen ei saa jämähtää, sehän on kaiken kehityksen ja menestyksen kulmakivi, niin myös moottorikelkkojen rintamalla. Kelkkojen kehitys ja uudistukset on hyvä nostaa aiheeksi juuri nyt, kun talvi jo antoi merkkejä ja tulee paremmassa muodossa sitten, kun on sen aika.

Marko Karilainen Karilainen Oy:tä sanoo myymiensä merkkien Lynxin ja Ski-doon kokeneen mullistavia uudistuksia alkavalle kaudelle.

  • Sekä Rovaniemellä valmistettava Lynx että Kanadasta tuleva Ski-doo ovat kokeneet rajusti uudistumista. Molemmilla merkeillä on alkavan kauden uutuuksiin 850 cc E-TEC -konetyypit, aikaisemman 800 cc koneen sijasta. Uusi kone tietää tehojen nousua ja voiman ulostuloa kuin ”tykin suusta”.
  • Kyseessä ovat harrastajakelkat eli tehokkaat reittikelkat, jotka ovat erinomaisia myös umpilumessa. Myös kelkkojen uusi runko on merkittävä edistysaskel, ja kehityksen merkki.

Marko Karilainen painottaa, että on tavallaan harvinainen kauden avaustilanne, kun kelkoissa on poikkeuksellisen paljon uusia elementtejä. Uudistukset tietävät entistä parempia tuotteita. Uutuuksista lähes kaikki kelkkatyypit ovat esillä jo marraskuun alussa.

  • Molemmilta merkeiltä on lähes 50 erilaista mallia, kun eri moottoritkin huomioidaan, joten niistä uskoisi kelkan löytyvän moneen käyttöön.
  • Moottorikelkkoja varustellaan nykyisin melko yleisesti. Esimerkiksi lisäistuimet, korkeammat tuulilasit, navigaattorit tai pohjapanssarit ovat melko yleisiä lisävarusteita. Liikkeemme on valtuutettu Lynx ja Ski-doo huoltoyritys, ja niihin merkkeihin löytyy varastosta yleisimmät varaosat. Myös muiden merkkien kelkkoja huolletaan. Huollossa töitä tekevät Risto-Matti Rautio ja Arttu Asunmaa.

Karilainen Oy:n vaihtokelkkojen noin 45 yksilön varastosta löytyy urheilu-, touring- ja höytyajoon tarkoitettuja kelkkoja. Kaikki ovat huollettuja ja ajoon valmiita.

Myös mönkijät uusilla kehitysurilla

Poikkeuksellisen reipasta on kehitystyö ollut myös mönkijöiden sektorilla. Karilainen Oy:n myymät Can-am -mönkijät on ensimmäisinä mönkijöinä varustettu ABS-jarruilla. ABS-jarrut mahdollistavat uudet kolme nopeusluokkaa.

Miikka Karilainen sanoo perinteisen perustraktorikortilla ajettavan mönkijän nopeusrajoituksen olevan 40 km/h. Liikennetraktorikortilla ajettavalla laitteella voi ajaa 60 km/h. C- eli kuorma-autokortilla ajettavan nopeusluokka on 105 km/h.

  • Can-am tuo markkinoille sähköisen kaasunhallinnan, jolloin kaasuvaijereita ei enää viritellä. Perusmönkijämallisto käsittää silti edelleen 1- ja 2-paikkaisia traktorimönkijöitä moottoritilavuuksiltaan 450 – 1000 kuutiosenttimetriä.
  • Mallistosta löytyy myös kuusipyöräinen traktorimönkijämallisto, joka on lähinnä raskaampaa työkäyttöä varten. Rinnakkain istuttava hytillinen versio tulee laajenemaan edelleen vuonna 2019.

Miikka Karilainen sanoo, että Can-am -mallisto tulee jakautumaan entistä selvemmin tieliikenne ja hyötykäyttö -tyyppeihin. Myös varustetaso tulee jakautumaan kyseisten mallien mukaisesti.

Tarjolla Can-amilta on tänä päivänä yhteensä 28 perustraktorimönkijämallia, ja 5 rinnakkain istuttavaa. Suomessa mönkijöiden myynti on vakiintunut noin 4000:n mönkijään.

  • Uusien luokitusten myötä mönkijöiden myyntiin odotetaan huomattavaa kasvua. Myös niiden monikäyttöisyys on hyvä juttu markkinointia ajatellen, kun lisävarusteiden kanssa voidaan suorittaa varsin monen tyyppisiä töitä sekä harraste- ja muita matkoja.

Karilainen Oy

Kisällintie 1

63700 Ähtäri

042 47501

www.karilainen.fi

(Sähköpostiosoitteet vaativat JavaScript-tuen)

« Takaisin