Loppukesällä liikenteessä liikkuu paljon maataloustyökoneita ja traktoreita. Perässä ajajan ei kannata hermostua oman vauhdin hetkittäisestä hidastumisesta. Kuva: Rodeo
Muista maltti - maataloustyökoneet ovat liikenteessä
13.8.2020
Maataloustyökoneet ja traktorit ilmestyvät sadonkorjuun myötä jälleen liikenteeseen. Puimurit ja traktorit liikkuvat useimmiten muuta liikennettä hitaammin, joten kanssakulkijoilta tarvitaan malttia. Liikenneturva muistuttaa, että maataloustyökoneiden ohitustilanteissa turhaa riskinottoa on syytä välttää.
Loppukesä on maataloustyökoneiden ja traktoreiden sesonkiaikaa liikenteessä. Hitaammat ja leveät työkoneet kulkevat muun liikenteen joukossa vain välttämättömimmät matkat, joten perässä ajajan ei kannata hermostua oman vauhdin hetkittäisestä hidastumisesta.
”Maataloustyökoneilla kuljettavat matkat eivät yleensä ole pitkiä, vaan ne ovat siirtymisiä seuraavaan työkohteeseen tai kotihalliin. Takana ajavan kannattaa miettiä ennen ohittamaan lähtemistä, kuinka tarpeellinen ohitus ylipäätään on. Maltti tekee tilanteesta turvallisemman kaikille”, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Ari-Pekka Lattu.
Ennakointi ja huolellisuus auttavat, mikäli työkone kuitenkin pitää ohittaa. Ennen kaistan vaihtamista täytyy varmistaa, että tilanne on turvallinen.
”Omaa vauhtiaan kannattaa hidastaa jo ennen maataloustyökoneen ohitusta. Oma reagointiaika kasvaa, kun nopeusero edessä kulkevan ajoneuvon kanssa ei muodostu liian suureksi”, evästää Lattu.
Jätä tarpeeksi tilaa
Takana ajavan on syytä muistaa, että ison työkoneen kuljettajan näköpiiriin jää kuolleita kulmia. Siksi on tärkeää, että kaikki pyrkivät viestimään omista aikeistaan ajoissa ja noudattavat yhteisiä sääntöjä.
Ajolinja kannattaa valita niin, että työkoneen kuljettajalla on mahdollisuus havaita takana tuleva peilistä. Raskaan ajoneuvon kääntyminen vie tilaa, joten väliä on hyvä jättää.
”Jos loppukesän ilmat ovat kovin sateiset ja pellot pehmenevät, paripyörillä varustetut traktorit ovat yleinen näky. Niitä ohittaessa kannattaa ottaa käyttöön ylimääräinen annos rauhallisuutta, sillä varsinkin kapeilla teillä tila ohitukselle on rajallinen. Pitää myös muistaa, että traktori ei anna suuntamerkeillään vinkkiä takana tulevalle ohitusta varten, vaan todennäköisesti edessä on liittymä, josta se haluaa kääntyä”, Lattu varoittaa.
Vaaratilanteita syntyy erityisesti risteysalueilla, joissa työkone on kääntymässä vasemmalle. Traktori saattaa myös kääntyä suoraan pellolle tai metsään paikoissa, joissa ei ole selkeää risteystä.
”Vuosittain tapahtuu yli 2 800 liikennevahinkoa*, joissa osallisena on ollut traktori. Ennakointia ja malttia voi jokainen tuoda itse liikenteeseen”, kannustaa Liikenneturvan Ari-Pekka Lattu.