Ennakointi on paras tapa varautua haastaviin tai vaihteleviin keliolosuhteisiin. Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva
Moni pelkää mustaa jäätä, vaikkei se itsessään aiheuta onnettomuuksia
5.1.2022
Loppusyksyn liukkaat kelit voivat haastaa kuljettajaa, vaikka alla olisikin jo talvirenkaat. Moni suomalainen pitääkin liukasta, mustaa jäätä suurena pelkonaan liikenteessä. Liikenneturva kuitenkin muistuttaa, ettei renkaiden pito häviä itsestään liukkaallakaan kelillä. Kuljettajan toiminta ratkaisee, onko matka turvallinen.
Sään viiletessä erityisesti musta jää voi yllättää kuljettajan, sillä sitä on hankala havaita. Mustaa jäätä voi syntyä, vaikka sää olisi selkeä ja lämpömittari näyttäisi plusasteita. Liikenneturvan kyselyssä* noin joka seitsemäs suomalainen (14 %) pitikin liukasta, mustaa jäätä suurena pelkonaan liikenteessä. Vain neljä prosenttia vastaajista totesi, ettei pelkää mustaa jäätä ollenkaan.
”Musta jää on riskitekijä liikenteessä, mutta ei se ei itsessään aiheuta yhtään onnettomuutta. Mahdollisen pidon menettämisen aiheuttaa kuljettaja itse omalla toiminnallaan – tai usein toimimattomuudellaan, jos ei sopeudu kelin vaatimuksiin. Renkaiden pito ei häviä itsestään liukkaallakaan kelillä”, korostaa Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo.
Liukkaimmillaan tie on ilman lämpötilan ollessa lähellä nollaa. Erityisesti sillat, rampit ja tien notkelmat voivat olla vaarallisen liukkaita. Nämä kohdat jäätyvät ensimmäisinä, vaikka tiet olisivat muuten kuivia.
Kahden T:n taktiikka toimii
Ennakointi on paras tapa varautua haastaviin tai vaihteleviin keliolosuhteisiin. Ennakoivaan ajoon kuuluu toimenpiteitä jo ennen itse matkaa.
”Ennen ajoa on hyvä esimerkiksi tarkistaa sääennuste ja varmistaa, että autossa on keliin sopivat renkaat. Tien päällä ennakoiva kuljettaja pitää kelivaraa kahden T:n taktiikalla. Riittävät turvavälit ja oikea tilannenopeus ovat liikenteen ikivihreät lääkkeet”, Vuoristo sanoo.
Jos ajo-olosuhteet ovat huonot, on niitä kompensoitava alentamalla nopeutta. Alhaisempi nopeus lyhentää pysähtymismatkaa ja tuo kuskille lisää aikaa havainnointiin. Riittävän alhainen nopeus ehkäisee lisäksi pidon menetystä.
Kunnon turvavälien tärkeys puolestaan korostuu liukkaalla kelillä, sillä hyvätkään talvirenkaat eivät takaa kesäkelin pitoa. Kun jarrutusmatka pitenee, kuljettajan virheliikkeet korostuvat.
”Tarpeeksi suuret turvavälit tekevät liikenteestä sekä turvallisempaa että sujuvampaa. Liian lyhyt väli voi johtaa peräänajoon ja jopa ketjukolariin. Mutta onneksi jokainen meistä voi ehkäistä onnettomuuden riskiä omalla toiminnallaan”, Vuoristo kannustaa.