Loppukauden vahvat esitykset nostivat Matalamäen hopeasijalle Historic Race Cup -ratasarjan Roadsport A -luokan mitalijahdissa.
Matalamäen tilinpäätös nousi plussan puolella – kruununa hopeamitali
22.12.2016
Teksti ja kuvat: JiiVee Korpela
Rata-ajon Historic Race Cup -sarjaan paluun tehnyt Jari Matalamäki asetti viime keväänä ratakauden tavoitteeksi mitalin. Matalamäen pajalla Koskenkorvalla uuden elämän saanut vuoden 1970 mallia oleva Ford Escort käyttäytyi vikuroiden ensimmäisissä kisoissa. Syyspuolella tahti muuttui. Kauden viimeisen kisaviikonlopun molempien starttien voitot nostivat Matalamäen Roadsport A -luokan hopealle.
Matalamäki kurvaili Historic-ratasarjassa Roadsport B -luokan Escortilla tämän vuosituhannen alkupuolella. Menestystä radoilta kertyi kahden mestaruuden, kahden hopeamitalin ja yhden pronssin verran. Uusi Roadsport A -luokkaan rakennettu kisapirssi on valmistunut alusta loppuun saakka Matalamäen pajalla Koskenkorvalla. Paluu radoille viime keväänä oli haastava.
-Teknisten tietojen valossa autossa oli potentiaalia vaikka minkälaisiin tuloksiin. Näissä autohommissa olen kuitenkin oppinut, että kaikki pitää saada toimimaan myös käytännössä. Olin tilannut auton iskunvaimentajat yritykseltä, jolla on Euroopassa vankka maine kilpa-autojen iskareiden valmistajana, Matalamäki pohjusti.
- Iskareiden jäykkyys ihmetytti, mutta luotin valmistajaan ja uskoin niiden toimivan. Ne eivät kuitenkaan toimineet. Kahdessa ensimmäisessä kisassa en saanut kunnon tulosta. Auto karkaili alta. Iskarit kävivät kolme kertaa valmistajalla, mutta lopulta oikea apu niihin saatiin Suomesta.
Käännekohta Ahvenistolla
Hämeenlinnan Ahvenistolla ajettu kauden toiseksi viimeinen kisaviikonloppu muodostui Matalamäelle kauden kohokohdaksi, niin hyvässä kuin pahassakin.
-Auton alusta alkoi tuntua siltä miltä sen pitikin. Viikonlopun ensimmäisessä kisassa nousin viimeisen kierroksen alkaessa johtopaikalle. Silloin tuli ahaa-elämys, että nyt tämä on voittaja auto. Sitä iloa kesti kuitenkin vain radan takalenkille saakka. Siellä ohitetuksi tullut kaveri päästi surutta Escortin takakonttiin. Johtopaikka vaihtui keskeytykseen.
- Näkyvät vauriot korjattiin ennen seuraavan päivän kisaa. Lähtökiihdytyksen jälkeen perän lukko hajosi ja auto syöksyi hallitsemattomasti päin kaiteita. Edellisen päivän törmäilijän jäljiltä perän vauriot olivat jääneet näkemättä. Lähes täydestä vauhdista vammat ilmenivät turhan kalliilla tavalla, murahti Matalamäki.
-Kilpakumppanin aggressiivisuus otti päähän isolla kirjaimella. Rikkinäisiä osia keräillessä lohdutti kuitenkin varmuus siitä, että riittävä vauhti oli löytynyt.
Kauden viimeinen kisaviikonloppu ajettiin Virtasalmella. Siellä Matalamäki ei enää päästänyt ketään takakontin kimppuun, vaan kuittasi koneen käyntiongelmista huolimatta molempien kilpailujen voitot.
-Ahveniston tapahtumien jälkeen kisafiilis ei Virtasalmella ollut paras mahdollinen. Auto oli kuitenkin käyntiongelmista huolimatta helppo ajattava ja pystyin voittoihin saakka. Nihkeän alun jälkeen hopeamitali tuntuu hyvältä. Parempaankin oli mahdollisuus, mutta sitä ei suotu.
Koskenkorvan pajalta lähtee ensi kesän radoille entistä ripeämpi Escort.
-Isoja muutoksia ei tarvitse tehdä. Pientä säätöä alustan suuntaan ja koneelle perushuolto. Siinä tärkeimmät eväät tulevan kauden mestaruusjahtiin, jossa tähdätään heti alusta alkaen voittoihin, sanoo Matalamäki.
Hopeamitalistin takuumiehinä ovat kauden aikana olleet vakiomekaanikot Ville Jänisoja, Mikko Hakoniemi ja Jani Alanen. Kiitokset kauden menestyksestä Matalamäki heittää myös lukuisten yhteistyökumppaneiden suuntaan.