Juha-Matti Rankaviidan ura yrittäjänä alkoi karting-harrastuksesta ja nykyisin hän sponssaa samaa lajia. Yrittäjän mukaan hänen oma tahtotilansa on, että toiminnan pitää kasvaa ja kehittyä, muuten voidaan puhua taantumisesta.
Mad Devil on astetta pirullisempi mainostalo.
23.3.2022
Karisamuli Korpela, teksti ja kuvat
Kun karijokelaissyntyinen Juha-Matti Rankaviita harrasti nuoruudessaan kartingia, hän oppi silloin myös itse hankimaan tukijoita, jotka tulivat esille tutulla kaavalla eli tarroilla kilpurin kyljissä.
- Ajoin Kauhajoen UA:n ja myöhemmin Lappeenrannan UA:n lisensseillä ja rahoitin harrastustoimintani vuoden 2004 lopulla perustamani toiminimen kautta myymällä energiajuomia kauppoihin ja kioskeihin, Rankaviita aloittaa.
- Tuossa vaiheessa 16-vuotiaana nuorukaisena tuli mieleen jo ensimmäisiä ajatuksia, josko tarrahommissa tutuksi tulleesta mainosmaailmasta tulisi joskus leipätyö, hän jatkaa nykyisissä yrityksensä tiloissa Toivakan teollisuusalueella Kauhajoella.
Ja tuumasta toimeen, vuonna 2007 automaatioasentajaksi valmistunut ja sen jälkeen kauhajokelaisessa Rakennusmarket Oy:ssä myyjänä toiminut Rankaviita laajensi omaa oheistoimintaa ostamalla vuonna 2010 paikkakunnalla toimineen Mainos- ja Kehysmesta -yrityksen ja aloitteli sen kehittämistä jatkaen edelleen myös myyjänä.
-Toimin aikani siis kahdella taholla, päivisin Marketissa ja iltaisin sekä viikonloppuisin yrittäjänä edelleen Karijoella, hän muistelee mainiten silloisen työnantajansa Juha Mäki-Filppulan kannustaneen häntä kaikin tavoin.
Omiin tiloihin vuonna 2018
Vuonna 2016 toiminimi muutettiin osakeyhtiöksi ja Kauhajoelle muuttanut jatkoi yritystoimintaa aluksi Ykköskulmassa palkaten vuonna 2017 ensimmäisen työntekijän, Paula Jyräkosken.
-Vuonna 2018 teimme Tapani Sillanpään kanssa kaupat nykyisestä hallista ja se tarkoitti silloin myös sitä, että ainakin neliöitä löytyisi alan uusille koneille ja laitteille, mikä sitten on onnistunutkin mielestäni aika hyvin, Rankaviita kertaa tapahtunutta kehitystä runsaslukuisen konekannan keskellä hallissa, jossa hänen lisäkseen ahertaa kolme täyspäiväistä työntekijää.
-Tässä on koitettava pysyä alan kehityksen mukana koko ajan investoiden laitteisiin, esimerkiksi tarratulostimet uusitaan muutaman vuoden välein ja viimeisin investointi -iso tasotulostin- pystyy jo suoltamaan tekstiä ja kuvia tarroista aina viisi senttiä paksuihin puutasoihin ja vastaaviin asti, hän jatkaa.
Kysyttäessä yrityksen palvelukirjoa, Rankaviita näyttää siistiä esitettä, johon on präntätty Tekstiilit painatuksineen, Suunnittelu, Teippaukset, Tasotulosteet ja -leikkaukset sekä Tulosteet käyntikorteista vaikkapa rakennuspiirustusten kautta Roll-upeihin.
Yrityksen pääasiallinen asiakaskunta koostuu nykyisin Suupohjan kunnista ja niillä sijaitsevista yrityksistä, yhdistyksistä, seuroista sekä yksityisistä mainos- ja painopalveluja tarvitsevista.