Reijo Ranta vie aina yhden projektin kerralla loppuun. Kuvassa on tähänastisista isoin kärry, joka on joka on tilattu n. 17 tonnin kaivinkoneen kuljetukseen. Pienillä sivuesteiden siirroilla ja/tai pankoilla se sopii myös mm. paalien, sahatavaran ja perunalaatikoiden kuljetukseen.

Reijo Ranta vie aina yhden projektin kerralla loppuun. Kuvassa on tähänastisista isoin kärry, joka on joka on tilattu n. 17 tonnin kaivinkoneen kuljetukseen. Pienillä sivuesteiden siirroilla ja/tai pankoilla se sopii myös mm. paalien, sahatavaran ja perunalaatikoiden kuljetukseen.

Maatalouslinjan RR-kärryjä jo yli 20 vuotta

7.4.2016

Reijo Ranta vie aina yhden projektin kerralla loppuun. Kuvassa on tähänastisista isoin kärry, joka on joka on tilattu n. 17 tonnin kaivinkoneen kuljetukseen. Pienillä sivuesteiden siirroilla ja/tai pankoilla se sopii myös mm. paalien, sahatavaran ja perunalaatikoiden kuljetukseen.

Karisamuli Korpela, teksti ja kuvat

Kauhajokelaisen Reijo Rannan metallinen ura alkoi Jurvan Kotiteollisuuskoulun metalli- ja koneenkorjauslinjalla 1974-75. Jo viikon kuluttua opiskelujen jälkeen hän sai alan töitä Esko Salo OY:ssä ja palasi samalle pajalle armeijan jälkeen 1977.

- Silloin työnantajaksi  oli yrityskauppojen jälkeen vaihtunut  Onninen OY / Vesme,  jatkaa seuraavat 18,5 vuotta taloa palvellut.

Vesmen konepaja teki tuolloin kauhajokelaisen erikoisosaamisen mukaisesti tuotantolinjojen kuljettimia ja mm. lumilinkoja, jotka ovat vielä tänäkin päivänä täydessä hapessa.

Tultiin 80-luvulle ja ideat ajankäytön suhteen kipinöivät.

- Sivuhommina aloin tehdä talvisin veljen kanssa aurauksia. Kesäilloin häärin turvenevoilla ja sateisina päivinä jyrsin sarkaojia, hän kertoo.

- Lisäksi suunnittelin ja tein kaikki työkoneet itse.

Suunnittelu ja kokeilu tuotti yllättäen myös mukavan bonuksen, kun työnantaja palkitsi Rannan lumilingon tuotekehittelystä 10.000 mummonmarkan stipendillä 1984.

- Se koski suojanuoskaisen lumen linkoamista ja esitin ajatukseni esimiehille sekä suunnitteluun. Sain tehdä sitten prototyypin, joka otettiinkin tuotantoon, jatkaa Ranta ja esittelee pajansa pihalla olevaa alkuperäistä protoa.  

Miehen sepäntaidot huomattiin myös kylillä ja hänen rakentamiaan laitteita alkoi ilmestyä kartanoille vähän sinne tänne. Myös isäntien vierailut rikkoutuneiden laitteiden kanssa pajalla tihenivät. Tultiin sitten kevätkesälle 1995 ja aika oli valmis. Reijo Ranta perusti RR-kärryt toiminimen.

- Toiminta perustuisi muutamaan kärryjen vakiomalliin, mutta ensisijaisesti asiakkaan tarpeiden ja mittojen mukaan valmistettuihin. Kun kaikki tehtäisiin maalausta myöden omalla pajalla, joten puhuttaisiin täysin kotimaisesta käsityöstä, hän muistelee visioitaan, joita on sittemmin noudattanut tarkasti.

RR-kärryt tuoteperhe on nykyään laaja. Ranta tekee kärryt edelleen yksin, mutta kuten joku naapuri mainitsi, kahden miehen edestä.  Alun perin hän valmisti lähinnä maansiirto- ja paalikärryjä, mutta nykyisin valikoimiin kuuluu mm. työkoneiden kuljetuslavetit, metsätelikärryt, vilja-, hake- ja lumenkuljetuskärryt, keinuteliakselistot (myös hydraulijarruilla) ja järeät veneenkuljetustrailerit sekä lumilingot. Valmistajan itsensä mukaan, vain ”taivas on rajana”, mitä tulee tarpeisiin pyörien päälle.

- Siitä taidan olla erikoinen seppä, että yhtäkään omaa kohdetta en ole tehnyt piirustusten mukaan. Toki moni vaihe on jo rutiinia, mutta kohde pitää vain ajatella valmiiksi. Työ vie sitten tekijäänsä eteenpäin, yrittäjä kertoo.

RR-kärryt myy tuotteitaan myös osina tee-se-itse-miehille ja irtomyynnissä on mm. pyöriä, renkaita, napoja, jne. 

- Renkaisiin saa halutessa myös lisäurituksia, hän muistuttaa.

Kun kaksi vuosikymmentä on takana, on mainekin kiirinyt. Tällä hetkellä kauimmaisin asiakas on Lapin Kellokoskella lähellä itärajaa.

- Mieleinen kärry löytyi valmiina ja perillä se oli jo ylihuomisin tilauksesta, kertoo huomattavan paljon myös Itä-Suomeen kauppaa tekevä.

- Sieltä tulee monesti vaihdokki paluukuormana, kertoo yrittäjä, jolla on erikoispalvelu maksimissaan noin 200 kilometrin säteellä asuville asiakkaille.

- Kuljetan kärryn tilaajalle kaupan päälle ilmaiseksi. Viimeksi näin tapahtui Kokkolan lähettyville, kertoo harvoina vapaapäivinään jokamiesluokan parissa harrastava.

- Kerhotoiminnassa, mutta joskus myös jäsentenvälisissä pappa-luokan ratissa ja pitkän aikaa myös Kauhajoen UA:n liigajoukkueen takana yrityksenä, hän listaa.

« Takaisin