Käytettävissä oleva rahoitus mahdollistaa tänä vuonna noin 150 kilometrin pituisen päällystysohjelman.

Käytettävissä oleva rahoitus mahdollistaa tänä vuonna noin 150 kilometrin pituisen päällystysohjelman.

Maanteiden päällystystyöt kilpailutukseen

17.2.2022

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen päällystysohjelma vuodelle 2022 on valmistunut ja lähetetty urakkalaskentaan. Käytettävissä oleva rahoitus mahdollistaa tänä vuonna noin 150 kilometrin pituisen päällystysohjelman. Vuonna 2021 pituus oli 237 kilometriä ja sitä edeltävänä vuonna 446 kilometriä.

Päällystetyn tieverkon nykyisen kunnon ylläpitäminen edellyttäisi noin 450 kilometrin pituisen päällystysohjelman. Tämä tarkoittaa, että päällystetyn tieverkon kunto alueellamme heikkenee edelleen. Paikkaamalla pystytään joitakin teitä vielä pitämään ehjänä, mutta ELY-keskuksen arvion mukaan huonokuntoisten päällystettyjen teiden määrä pohjalaismaakuntien alueella kasvaa noin 100 kilometrillä ja tulee olemaan vuoden 2022 lopussa kokonaisuudessaan noin 1 100 kilometriä. Maantieverkon pituus on alueellamme yhteensä 8 625 kilometriä, josta päällystettyjä teitä on noin 6 024 kilometriä.

Tänä vuonna päällystysohjelmaan on mahtunut melkein pelkästään päätieverkon kohteita. Eduskunnan jakovarahankerahoituspäätös viime vuoden joulukuussa (ns. joululahjarahat) on kuitenkin mahdollistanut muutaman kohteen toteuttamisen myös alemmalla tieverkolla.

- Seuraavat vuodet eivät näillä näkymin tuo lisää rahoitusta päällysteiden korjaamiseen. Päällystettyjen teiden korjausvelka tulee siten kasvamaan merkittävästi. Tämä tulee näkymään huonokuntoisten teiden määrän kasvuna myös vilkkaasti liikennöidyllä tieverkolla. Yhä enemmän rahoitusta joudutaan ohjaamaan huonokuntoisten teiden paikkauksiin niin, että päivittäinen liikennöitävyys voidaan turvata. Osa päällystetystä tieverkosta alkaa kuitenkin olla purkukuntoista, eli päällyste pitäisi purkaa ja tie muuttaa soratieksi, koska tien kunto on niin huono, ettei sitä enää paikkaamalla pystytä pitämään kasassa. Päällysteiden lisääntyvä paikkaaminen syö myös omalta osaltaan päällystysrahoitusta, joten yhtälö on hankala, toteaa tienpidon johtava asiantuntija Marko Kantanen.

« Takaisin