Sami Pajari ja Enni Mälkönen tarkastavat viimeiset viestit ennen ”Monten” ensimmäistä erikoiskoetta. (Kuva: Marko Salminen / jäänuottiryhmä)

Sami Pajari ja Enni Mälkönen tarkastavat viimeiset viestit ennen ”Monten” ensimmäistä erikoiskoetta. (Kuva: Marko Salminen / jäänuottiryhmä)

Luokkavoitto Enni Mälkösen tuliaisena Monte Carlo -rallista

2.2.2022

Rallin MM-kauden avaus Monte Carlossa nosti otsikoihin kisan voittaneet ranskalaiset, ralliveteraani Sebastien Loebin ja hänen naiskartturinsa Isabelle Galmichen.

  Rally1 -autoja lievemmin viritettyjen laitteiden puolelta voitto napsahti suomalaisparille, lahtelaiselle Sami Pajarille ja alavutelaiselle kartturille, Enni Mälköselle. Suomalaiskaksikko kilpaili RC3 -luokassa nelivetoisella Ford Fiesta Rally3 -autolla.

  Monte Carlo -ralli oli molemmille suomalaisille ensikosketus Välimeren rannikon vaativille serpentiiniteille. Vasta 20-vuotias Pajari on rallin hallitseva nuorten maailmanmestari ja Mälkönen on SM-sarjassa ja Euroopan Historic -ralleissa kouliintunut kartanlukija.

  Monte Carlo oli Pajarin ja Mälkösen neljäs yhteinen ralli. Pohjalaista ralliosaamista löytyi myös parin jäänuottiryhmästä, jossa tehtävät hoitivat Alavuden Teemu Asunmaa ja monet mutkatiet kokenut kartturi Marko Salminen.

Nykäisy riitti

  RC3 -luokassa kahtena ensimmäisenä kisapäivänä johdossa ajoi Tsekin Jan Cerny puoli minuuttia suomalaisparia nopeampana. Kolmantena päivänä Pajari ja Mälkönen hyökkäsivät ja siirtyivät piikkipaikalle.

  -Lauantain toinen erikoiskoe oli koko matkalta kuiva ja se oli myös erittäin tekninen pätkä. Sillä erikoiskokeella ajoimme 26 sekunnin pohjat. Kun sama pätkä ajettiin iltapäivällä uudelleen, pohjat tulivat 18 sekunnilla. Muillakin päivän pätkillä tuli hyviä aikoja ja pystyimme kasvattamaan eroa tsekkiläiseen, Mälkönen kuvaili.

  Viimeisen kilpailupäivän erikoiskokeilla suomalaispari piti hankkimansa johtopaikan ja viimeisen erikoiskokeen rauhallinen veto takasi Monten ensikertalaisille luokkavoiton.

  -Monte Carlon tyyppisiltä asfalttiteiltä ei meillä kummallakaan ollut aikaisempaa kokemusta. Vaihtelevissa olosuhteissa luotettavilla etuauton kuljettajilla oli iso merkitys. Tarkoitus oli ajaa maaliin ilman suuria urotekoja. Mukavan ja haastavan kisan lopputulos oli miellyttävä.

Lisää tulossa

  Pajari ja Mälkönen kilpailevat tällä kaudella ainakin Rally2 ja Rally3 -autoilla Euroopassa. Lopullinen kilpailukalenteri varmistuu lähipäivinä, mutta jo tulevana viikonloppuna pari päästelee ensimmäisen yhteisen rallinsa SM-sarjan kuninkuusluokassa. Riihimäen SM-rallissa ratsuna on SM1 -luokan Ford Fiesta.

  -Mielenkiintoista nähdä mihin Riihimäellä ehdimme. Joulukuulla ajoimme Fiestalla testejä ja nyt viikolla harjoittelemme lisää jossakin päin Etelä-Suomea. Seuraava ralli missä varmuudella olemme mukana, on Ruotsin MM-ralli helmikuun lopulla. Toivottavasti pian varmistuvat myös loppukauden kilpailut, Mälkönen tiivistää.

 

                                                                              Teksti: JiiVee Korpela

« Takaisin