F-rallisarjan nuottiluokan mestaruus oli Joonas Lindroosin ensimmäinen takavetoisella laitteella hankittu mitali. (Kuva: Ville Vihavainen)
Lindroos viimeisteli mestaruuden finaalirallin voitolla
15.10.2020
F-rallisarjan mitalistit ratkottiin Mynämäen Rantarallissa. Kaksivetoisten autojen nuottiluokassa Jämsän Joonas Lindroos lähti pistejohtajana kauden finaaliralliin. Lindroos jatkoi alkukaudelta tuttua sarjaa, oli luokkansa ja yleiskilpailun nopein ja vei mestaruuden Jämsään yhdessä kartturinsa Jouni Lampisen kanssa.
-Hopeatila oli varma jo ennen viimeistä kilpailua, mutta mestaruuteen saakka piti Mynämäelläkin ajaa vielä ihan tosissaan. Panosta lisäsi rallin 1,5-kertaiset pisteet. Jos toisena sarjassa ollut Samuli Nevä olisi voittanut, meidän piti sijoittua toiseksi, valaisi Lindroos rallin ennakkoasetelmat.
Kuuden erikoiskokeen rallin ensimmäisellä nykäisyllä jämsäläinen ei ollut omalla tasollaan. Luokkasijoitus oli neljäs.
-Omasta mielestä pätkä meni ihan OK, mutta taisin olla yleiskilpailussa vasta sijalla 13. Siinä kohtaa tuli ajatus, että jumankauta nyt pitää ruveta ajamaan, Lindroos kirkasti ajatukset.
Toisella kiirustaipaleella jämsäläiset kuittasivat luokan pohja-ajan ja kun sama tahti jatkui myös kolmannella pätkällä, siirtyivät mestariehdokkaat rallin piikkipaikalle. Kolmen viimeisimmän pätkän pohja-ajoilla Lindroos hyvästeli muut ja luokkavoitto kirjattiin jämsäläisille 23,7 sekunnilla.
-Viidennen pätkän lopussa yksi kurvi meni leveäksi ja hetken jo näytti, että takafillari osuu kiveen. Onneksi ei kuitenkaan osunut. Muuten kisa meni nuottien mukaan, tilitti mestariksi päästellyt Lindroos.
Uusi lenkki mitaliketjuun
Rallin SM-sarjan puolelta Lindroosilla on seitsemän mestaruutta ja liki kymmenen himmeämpää mitalia. F-rallisarjan nuottiluokan mestaruus ei häpeä aiemmille saavutuksille, sillä sarjassa ajoi pisteille kauden aikana 27 kilpailijaa.
Lindroosin tämän kauden osakilpailusijoituksia on paha panna paremmaksi. Jämsäläinen oli jokaisessa neljässä osakilpailussa sarjaan ilmoittautuneista kilpailijoista sekä luokkansa, että yleiskilpailun nopein.
-Alun perin talvikausi piti ajaa Sitikalla, mutta siinä oli teknisiä ongelmia. Ajoimme koko kauden Bemarilla (BMW M3). Etuvetoisten autojen jälkeen ensimmäinen kisa Bemarilla oli vähän arvoitus. Ei ollut täyttä varmuutta, mitenkä takavetoinen lähtee taittumaan. Yllättävän hyvin osuivat nuotit ja mutkat heti alusta alkaen, Lindroos valaisi.
BMW oli rakennettu Joonaksen isän, Jouni Lindroosin käyttöön, mutta laite jäi koko kaudeksi ”juniorin” käyttöön. Ensi vuonna Joonakselle tulee täyteen 20 vuotta autourheilun merkeissä. Jatkuvatko rallit Bemarilla?
-On vähän katseltu uuden Vetomies-sarjan suuntaan. Jos lähdemme sarjaan Bemarilla, niin jotakin pientä hyvää pitää saada koneen ja auton alustan puolelle, Lindroos heittää.
Teksti: JiiVee Korpela