Polkupyörässä on olosuhteiden vaatiessa oltava valot, aivan kuten muissakin ajoneuvoissa. Kuva: Nina Mömkkönen / Liikenneturva

Polkupyörässä on olosuhteiden vaatiessa oltava valot, aivan kuten muissakin ajoneuvoissa. Kuva: Nina Mömkkönen / Liikenneturva

Liian moni unohtaa pyörän valon

18.9.2024

Syksyn pimetessä pyöräilijät tarvitsevat valoja näkyäkseen ja nähdäkseen. Liikenneturvan kyselyn mukaan liian moni unohtaa ottaa sen mukaansa. Pyörän valot ovat tarpeen sekä pimeillä poluilla että valaistuilla kaduilla.

Pyöräilijöistä 37 % ei käytä pyörän etuvaloa pimeällä tai hämärällä, selviää Liikenneturvan seurannoista.* Suurin syy valojen puuttumiseen on unohdus: 49 % Liikenneturvan kyselyyn vastanneista pyöräilijöistä, jotka eivät aina käytä etuvaloa hämärällä, unohtaa ottaa valon mukaansa.**

”Polkupyörässä on olosuhteiden vaatiessa oltava valot, aivan kuten muissakin ajoneuvoissa. Jos valot eivät ole kiinteästi pyörässä kiinni, on ne muistettava napata mukaan pyöräilemään lähtiessä. Vaalean etuvalon lisäksi pyörässä on oltava punainen takavalo”, Liikenneturvan suunnittelija Leena Piippa muistuttaa.

Pyörän valoja on käytettävä pimeällä ja hämärällä tai kun näkyvyys on muuten heikentynyt esimerkiksi rankkasateen vuoksi.

Valot päälle myös valaistuilla alueilla

Unohtamisen jälkeen seuraavaksi yleisin syy etuvalon käyttämättömyyteen on pelko siitä, että valo varastetaan (19 %), jos sen jättää pyörään kiinni. Lisäksi 16 % ei vain ole tullut ostaneeksi valoa.

”Pyörän valoja on monenlaisia ja eri hintaisia, kaikille löytyy kyllä omaan käyttöön sopiva. Monet valot on helppo ottaa mukaan, jos pyörän jättää sellaiseen paikkaan, josta joku pääsisi valon varastamaan. Nyt viimeistään kaikkien pyöräilijöiden on kaivettava valot esille tai lähdettävä valokaupoille”, Piippa kannustaa.

Jotkut pyöräilijät kokevat valojen olevan turhat valaistulla alueella. Valoja tarvitaan myös kaupungissa, vaikka kadut olisivatkin valaistut.

”Vaikka polkija itse näkee hyvin eteensä, se ei vielä tarkoita, että muut näkevät hänet. Valoja käyttävä pyöräilijä on helpompi havaita kauempaa, jolloin muiden tiellä liikkujien ennakointi helpottuu ja liikenne sujuvoituu. Valoja tarvitaan myös taajamissa, joissa katuvalojen ja varjon vaihtelu hankaloittaa havainnointia”, Piippa muistuttaa.

Suuntaa etuvalo alaviistoon

Neljäsosa (25 %) suomalaisista pitää vilkkuvaa pyöränvaloa turvallisuusongelmana talviajan liikenteessä. Lähes yhtä moni (24 %) kertoo liian kirkkaan tai väärin suunnatun etuvalon häikäisevän ongelmallisesti.

Piippa ohjeistaa suuntaamaan etuvalon alaviistoon, ettei se häikäise vastaantulijoita.

”Suosittelemme jatkuvasti palavaa valoa pyörään. Vilkkuvia valoja käytetään esimerkiksi suuntamerkkinä tai hälytysajoneuvoissa. Jos oma näkyvyys mietityttää, niin kirkas vaatetus, heijastimet ja heijastinliivit helpottavat pyöräilijän huomaamista pimeällä”, Piippa vinkkaa.

« Takaisin