Karvian Kulttuurikeskus Skanssin tiloihin oli saapunut runsas joukko geoparkkilaisia laajalla säteellä aina Tamperetta ja Poria myöden. Myös kauhajokelaisia oli matkassa, ja syytä olikin. LH Geopark edesauttaa myös kaupunkimme kiinnostavuutta turismin suhteen.

Karvian Kulttuurikeskus Skanssin tiloihin oli saapunut runsas joukko geoparkkilaisia laajalla säteellä aina Tamperetta ja Poria myöden. Myös kauhajokelaisia oli matkassa, ja syytä olikin. LH Geopark edesauttaa myös kaupunkimme kiinnostavuutta turismin suhteen.

Lauhavuori-Hämeenkangas Geoparkilla intoa Visit Finland ketjuun

26.4.2023

Karisamuli Korpela, teksti ja kuva

Yksi maailmanlaajuisesta matkailukeskittymästä Suomessa on Etelä-Pohjanmaan, Pirkanmaan ja Satakunnan viiden rajanaapurikunnan alueella toimiva Lauhanvuori-Hämeenkangas UNESCO  Glopal Geopark. Äskettäin sen yksittäisiä jäseniä, yhdistyksiä ja kuntatahoja oli kutsuttuna Karvian Kulttuurikeskus Skanssin tiloihin kuuntelemaan, mitä on viime vuonna tapahtunut ja mitä on tälle vuodelle tulossa. Kyseistä matkailu- ja vapaa-aika yhdistystä luotsaava Terttu Hermansson näki alueen voimallisen ja jatkuvasti kasvavan matkailu-/retkeily-/samoilu-tarjonnan parantuneen yhdistyksessä sen sinänsä vasta lyhyen toiminnan aikana.

- Tämän ovat monet huomioineet jo tänäkin vuonna myös osastoillamme Tampereen K50 Messuilla ja Outdoor Expo messuilla Helsingissä Tapiolan rautatieaseman kupeessa, kertoo Hermansson ja muistuttaa myös tulevista tapahtumista, kuten muun muassa Kauhajoen Ruokamessuista ja Pohjanmaan Messuista Seinäjoella.

Yksi uusimmista panostuksista on kansainvälinen GeoFood-brändi, jossa nimensä mukaisesti myydään maa- ja paikkakuntakohtaisia ekologisia ruokatuotteita eri Geopark-kohteiden lähimyymälöissä. Suomessa näitä Unescon suojeluksessa olevia GeoFood myymälöitä on LH:n lähialueen lisäksi Salpausselällä, Saimaalla, Rokualla ja viimeisimpänä Lappajärven Kraatterijärven Geoparkissa. Näitäkin on hyvä tuoda esille myös Visit Finland -organisaation kautta ja LH Geopark saa olla tyytyväinen myös siitä, että aktiivisuus on jo palkittu Kestävän matkailun -merkillä ja saman brändin alue-sertifikaatilla.                                                                             - Nämäkin taustalla pyrimme mukaan myös Visit Finland ketjuun, sillä se on oikeastaan kansainvälisen markkinoinnin suhteen paras tie päästä esille, Hermansson kertoo ja lataa vielä puheensa lopuksi LH:n toiminnasta kiinnostuneiden yhteydenotot sosiaalisessa mediassa alkuvuodelta.

- Facebookissa ja Youtubessa yhteensä jo noin 2300 vierailua, hän toteaa tyytyväisenä.

« Takaisin