Jari-Matti Latvala teki vielä viime viikonloppuna viimeisiä virityksiä Toyota Celica ST185 -rallipirssiin, jolla hän starttaa perjantaina käynnistyvään Tunturiralliin.
Latvala sivaltaa ensimmäiset ajolinjat Tunturirallin erikoiskokeille
13.1.2022
Nyt tulevana perjantaina käynnistyvässä rallin SM-sarjan avauksessa, Rovaniemen Tunturirallissa, marssin tahti on tuima heti ensimmäisestä kilpailuparista alkaen.
Ykkösnumerolla starttaava Toyota Gazoo Racingin tallipäällikkö, töysäläinen Jari-Matti Latvala piirtää muille ajolinjat Lapin lumiränneihin vanhempaan ikäluokkaan lukeutuvalla Toyota Celicalla.
Latvala on viime vuosina ollut pitelemätön Historic-ralleissa vuoden 1990-mallisella Toyotalla. Töysäläisen vauhti on kantanut kärkipäähän, kun mukana on ollut SM-sarjan kuninkuusluokan SM1 -luokan kilpailijoita. Tunturirallissa Latvalan ja kartturin pestin hoitavan Juho Hännisen työkaluna on tehokkaampi, vuoden 1992 Toyota, joka sekin siviilipuolella luokitellaan museoauton ikäiseksi.
-Tämä nuorempi Celica on ominaisuuksiltaan monipuolisempi, kuin tuo Historic-ralleissa käyttämäni auto. Lisäksi nyt kun kilpailemme WRC-autojen luokassa, voimme käyttää turbossa suurempaa kuristinta, niin saamme koneesta enemmän tehoja, avaa Latvala Tuurissa toimivan rallitallin tiloissa.
Tunturiralliin valmistuva Celica on ollut edellisen omistajan jäljiltä työn alla reilut puoli vuotta. Rovaniemen SM-ralli on ensimmäinen kilpailu, mihin Latvala sillä osallistuu.
-Kun vertaan, mikä oli vauhtini vanhemmalla Celicalla SM1 -luokan kilpailijoita vastaan, niin kyllä lähelle viiden joukkoa tuolla nuoremmalla pitäisi ehtiä. Siihen olisin tosi tyytyväinen, kirkastaa Latvala tavoitettaan.
Tiukalla aikataululla
Rallin MM-sarja käynnistyy Tunturirallia seuraavana viikonloppuna Monte Carlon rallilla ja se pitää Toyotan tallipäällikön kiireisenä. Tunturiralliin töysäläinen starttaa lupausten mukaisesti.
-Olen vain kerran aiemmin kilpailut Tunturirallissa, vaikka haaveena se on ollut useinkin. Viime vuonna kun Rovaniemelle saatiin MM-osakilpailu, lupasin osallistua tämän vuoden Tunturiralliin.
-Tarkalle meni nytkin osallistuminen. Toyotalla on promootiotilaisuus juuri rallin aikana. Sain kuitenkin järjestettyä niin, että Kai Lindström hoitaa sen tilaisuuden ja minä voin kilpailla Rovaniemellä, Latvala erittelee.
Edellinen Rovaniemen SM-ralli on jäänyt Latvalalle hyvin mieleen. Ei menestyksen, vaan lumitöiden vuoksi.
-Se oli vuoden 2006 Tunturiralli. Olin rallin aikana kuumeessa ja kävimme kovaa kisaa Kosti Katajamäkeä vastaan. Yritin ajaa Kostia kiinni, mutta Ristilammen pätkällä suistuimme hankeen. Siinä meni sitten pitkä tovi, kun kaivoimme Toyotaa hangesta, Latvala naurahti.
Auto oli tuolloinkin Toyota, mutta tämän vuoden kalustoa nuorempi Corolla WRC, joka sekin auto löytyy hienoon kuntoon entisöitynä Latvalan rallitallista Töysän Tuurista.
Kansainväliseltä nimeltään Arctic Lapland Rally käynnistyy Rovaniemeltä nyt perjantaina klo 11:00. Perjantaina kurvaillaan viisi erikoiskoetta yhteismitaltaan reilut 87 kilometriä. Ratkaisut päästellään lauantain viidellä pätkällä, joille kertyy mittaa 135 kilometriä.
Teksti ja kuva: JiiVee Korpela