1)	Maisema vaihtuu ripeästi kun Hirvijärvi käskee Bemaria Pohjanmaa Rallin iltahämärissä viime kesänä. (Kuva: JiiVee Korpela)

1) Maisema vaihtuu ripeästi kun Hirvijärvi käskee Bemaria Pohjanmaa Rallin iltahämärissä viime kesänä. (Kuva: JiiVee Korpela)

Lasse Hirvijärvellä merkkipaalut paukkuvat ja rallit jatkuvat

9.1.2020

Kuluva vuosi on seinäjokelaiselle Lasse Hirvijärvelle juhlavuosi monella tapaa. Autourheilun monitoimimiehelle tulee lähiviikkoina täyteen 40 vuotta siitä kun mies päräytti ensimmäisen rallinsa. Samaan aikaan Hirvijärven päiväkirjaan täydentyy 500. kilpailu, kun mukaan lasketaan rallit, rallisprintit, ratakisat ja kartturin pestit. Merkkipaalujen täyttymistä Hirvijärvi juhlistaa ”työn merkeissä” ajamalla tulevan helmikuun 1. päivänä Mesikämmen rallin Ähtärissä.

  Parempaa paikkaa merkkipaalujen täyttymiselle ei 61-vuotiaalle myyntimiehelle voisi kuvitella, kuin tuo tuleva ralli Ähtärissä, sillä Hirvijärvi päästeli ensimmäisen kisansa Mesikämmen rallissa tulipalopakkasten paukkuessa talvella 1980. Kisapirssi oli tuolloin Fiat 850 Special. Tulevan kisan Hirvijärvi sivaltaa Bemarilla. Noiden laitteiden väliin mahtuu lukematon määrä erimerkkisiä kaksi- tai nelivetoisia kisalaitteita.

  -Välivuosia en ole kisatouhuista pitänyt. Kesällä 1993 ajoin Jalasjärven rallisprintissä Saarenpään Esan Audilla rajusti ulos ja loukkasin niskani. Siitä seurasi kuuden vuoden paussi kuljettajana, mutta kartturina jatkoin heti toipumisen jälkeen, Hirvijärvi tarkentaa.

  Kartturin pestin Hirvijärvi on tarkistusta vailla olevan tiedon mukaan hoitanut 50 kuljettajalle. Viimeisin komennus oli viime viikonloppuna voittoon päättynyt ralli Piippolassa Jukka Olkonniemen konttoripäällikkönä.

 

Tuntureilta Monteen

  Kuskin paikalla Hirvijärvi lukeutuu edelleen valtakunnan nopeimpien joukkoon. Rallin F-cupista seinäjokelainen kaappasi mestaruuden kaudella 2014. Radoiltakin on kaksi Suomi Cupin mestaruutta. Mieleenpainuvimmat muistot ovat kuitenkin kartturin penkiltä.

  -Tunturiralli nousee päällimmäiseksi, niin hyvässä kuin pahassakin. Ensimmäinen Tunturin voitto tuli Kosti Katajamäen kartturina. Se toisen ääripään muisto on Tunturista kun auto kaatui täydestä vauhdista lumipenkkaan ja tuulilasin särkyessä koppi täyttyi lumella. Silloin oli happi vähissä, muistaa Hirvijärvi kokemukset Esa Saarenpään kartturina.

  Katajamäki ja Saarenpää ovat ne kuljettajat joiden kartturina Hirvijärvi on voittanut rallin SM-kultaa. Katajamäen kanssa Hirvijärvi jatkoi uraa MM-ralleihin asti, jolloin tutuksi tulivat Rovaniemen tuntureita korkeammat huiput Monte Carlon rallissa.

  -Kaudella 2007 nuottivihkoja kertyi iso repullinen. Olin mukana kolmessa sarjassa. Kosti Katajamäen kanssa tahkottiin SM-sarja, Kalle Keskisen kartturina haettiin Saksan mestaruussarjasta hopeaa ja Ville Mikkolalle luin nuotit Englannin rallisarjassa.

  Hirvijärvi on kuljettajana F-rallisarjan senioriluokan hallitseva hopeamitalisti. Näin juhlavuoden merkeissä miehen tavoite F-rallisarjaan lienee hankkia kirkasta kotiin, mutta sitä ennen tavataan Ähtärissä Mesikämmen rallin merkeissä helmikuun 1. päivänä.

 

                                                                              Teksti: JiiVee Korpela

« Takaisin