Matkustaja voi aina pyytää kuljettajaa keskittymään ajamiseen. Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva.
Kuskin kännykän käyttö pelottaa matkustajia
15.7.2021
Joka toinen matkustaja on pelännyt joskus auton kyydissä, kun kuljettajan huomio on ollut ajon aikana puhelimessa. Liikenneturvan Kun ajat, aja −kampanja nostaa kuljettajan puhelimen käytön esiin myös matkustajan näkökulmasta. Matkustajan kannattaa puuttua kuskin ajonaikaiseen kännykän käyttöön.
Liikenneturvan kyselyyn vastanneista yli puolet (51 %) on joskus pelännyt auton kyydissä, koska kuljettaja on kiinnittänyt huomionsa ajon aikana puhelimeen.
”Tulos on aika hurja, eikä pelko ole turha. Tarkkaamattomuus ja erityisesti katseen poistuminen liikennetilanteesta on vaarallista. Kuljettajan riski aiheuttaa onnettomuus moninkertaistuu, jos hän esimerkiksi somettaa tai viestittelee ajon aikana”, vahvistaa Liikenneturvan suunnittelija Ida Maasalo.
Puhelimen käyttö ajon aikana siten, että se on kuljettajan kädessä, on laissa kielletty. Tähän lukeutuu somettaminen ja viestittely. Kaikki ylimääräinen toiminta ajon aikana vie kuljettajan kykyä ajaa turvallisesti.
”Liikenteessä tilanteet voivat muuttua nopeasti. Jo lyhyt vilkaisu pois liikenteestä nostaa riskiä. Auto liikkuu 80 km/h vauhdilla yli 20 metriä sekunnissa. Viidessä sekunnissa auto kulkee jo jalkapallokentän mittaisen matkan. Viestittelyyn tai somettamiseen ei ole ajon aikana aikaa”, Maasalo muistuttaa.
Liikenneturvan kyselyn mukaan noin puolet on joskus halunnut pyytää kuskia keskittymään liikenteeseen puhelimen sijaan. Pyynnön on myös esittänyt kuljettajalle 44 % vastaajista.
”Jos kuljettaja on vieraampi ihminen, voi asian ottaminen puheeksi olla haastavampaa. Auton kuljettaja on vastuussa paitsi itsestään, myös matkustajista ja muista liikenteessä kulkijoista. Mikä muu voisi olla tärkeämpää, kuin että kaikki pääsevät perille turvallisesti? Matkustajan kannattaa aina pyytää kuljettajaa keskittymään ajamiseen puhelimen sijaan. Onneksi moni on tehnytkin niin”, Maasalo vahvistaa.