Maisemat vaihtuvat. Keke Rosbergista tuli Belgian Zolderissa vuonna 1982 ensimmäinen suomalainen, joka johti F1 -autojen MM-osakilpailua. (Kuva: JiiVee Korpela)
Kun suomalaiskuljettaja johti ensimmäisen kerran F1 -kilpailua
14.3.2019
Paikan päältä nähtynä
Kimi Räikkösen jatkopesti formulasirkuksessa on pitänyt autourheilun tiedotuskanavat kuumina koko talven ajan. Uusi formulakausi kiihdytetään matkaan nyt viikonloppuna Melbournen radalta Australiasta. Suomalaiskuljettajien, Räikkösen ja Valtteri Bottaksen edesottamuksia alkavalla kaudella seurataan tiiviisti kaikilla kanavilla. Mutta kuka oli se kuljettaja, joka ensimmäisenä suomalaisena johti MM-sarjan F1 -kilpailua?
Tapahtuneesta tulee toukokuun 9. päivänä kuluneeksi 37 vuotta ja paikkana oli Zolderin rata Belgiassa. Tuolloin elettiin turbokoneiden rynnistystä formula-areenoille, mutta takametsien mies Keijo Keke Rosberg taisteli vapaasti hengittävän Cosworthin koneen voimin Zolderin osakilpailun piikkipaikalla lähes ruutulipulle saakka. Britti John Watson voitti kisan ja toiseksi kurvaillut Rosberg piti takanaan muuan Niki Laudan.
Kilpailun aika-ajo sai dramaattisen käänteen muutamia minuutteja ennen session loppumista. Kanadalainen Gilles Villeneuve törmäsi autollaan saksalaisen Jochen Massin auton takapyörään. Osuman seurauksena Villeneuven formula sinkoutui rajuun ilmalentoon, radan suojaverkkoihin saakka ja niistä takaisin radalle. Villeneuve menehtyi kolarissa saamiinsa vammoihin.
Niin lähellä
Kilpailupäivän tunnelmat Zolderin rata-alueella äitienpäivänä 1982 olivat seesteisen odottavat. Ferrari-kuljettaja Villeneuven kuolema oli jokaisen paikalla olleen mielessä. Varmasti myös Rosbergin, joka starttasi kisaan kolmannesta lähtöruudusta.
Lähtösuoralla kuljettajat keskittyivät vain tulevaan kisaan. Lähtövalojen sammuttua Rosberg syöksyi piikkipaikan tavoitteluun. Viidennellä kierroksella Rosberg ohitti kärjessä turbo-autolla ajaneen Rene Arnouxin. Rosberg näytti menevän kohti selvää voittoa, mutta viimeisillä kierroksilla suomalaisen auto muuttui levottomaksi ja vain kaksi kierrosta ennen ruutulippua Watson ohitti Rosbergin.
Toiseksi taipuneen Rosbergin auton ongelmat paljastuivat varikolla. Suomalaisen Williams -auton takarenkaat olivat maaliin tulessa täysin riekaleina. Oli suoranainen ihme, että ne edes olivat kestäneen räjähtämättä maaliviivalle saakka. Rosbergia aiemmin selittelyn mestariksi ruoskineet monet suomalaiset alkoivat viimeistään tässä vaiheessa sulkea sanojensa arkkua.
Rosberg oli jo kauden aiemmissa kisoissa antanut varoituksen vauhdistaan, vaikka suomalaisen autosta puuttui tehoja 200 hevosvoimaa verrattuna turbomoottorilla varustettujen vastustajien laitteisiin. Rosberg voitti myöhemmin kaudella Ranskan Dijonissa ajetun Sveitsin osakilpailun ja varmisti maailmanmestaruutensa viimeisessä osakilpailussa Las Vegasissa Yhdysvalloissa.
Ruotsissa syntynyt, Oulun ja Iisalmen kautta maailmalle tiensä raivannut Rosberg oli oman polkunsa kulkija, joka ensimmäisenä suomalaisena formula ykkösten maailmanmestarina tasoitti tietä tuleville suomalaisille formulakuljettajille.
Teksti ja kuva: JiiVee Korpela