Tuskin Rolls Roycen tehtaalla vuonna 1974 edes arvailtiin, minkälainen kiihdytysauto Silver Shadow -mallista rakentuu muutama vuosikymmen myöhemmin.

Tuskin Rolls Roycen tehtaalla vuonna 1974 edes arvailtiin, minkälainen kiihdytysauto Silver Shadow -mallista rakentuu muutama vuosikymmen myöhemmin.

Kun mikään ei riitä – Rolls Royce syntyi uudelleen Pohjanmaalla

25.11.2015

Kun mikään ei riitä – Rolls Royce syntyi uudelleen Pohjanmaalla

Tuskin Rolls Roycen tehtaalla vuonna 1974 edes arvailtiin, minkälainen kiihdytysauto Silver Shadow -mallista rakentuu muutama vuosikymmen myöhemmin.

Brittiläinen autonvalmistaja Rolls Royce on aina pullistellut autojensa teholukemilla. Valmistajan mukaan autoissa on tehoja riittävästi. Pohjanmaalla brittien hevosvoimat eivät kuitenkaan vakuuta. Kun vuoden 1974 mallia oleva Rolls Royce Silver Shadow ”tuunattiin” lakeuksilla, syntyi uniikki yksilö, jossa alkuperäisen auton tehot moninkertaistuivat. Konepuolen lisäksi kaikki muukin autossa meni uusiin puihin.

  Pohjalaiskaksikon rakennusprojekti käynnistyi kun sopivan hintainen Rolls Royce oli myynnissä Porvoon suunnalla syksyllä 2010. Heti ensitöiksi auto laitettiin lihoiksi ja jokainen mutteri käytiin läpi. Rolls Royce kävi läpi rajun laihdutuskuurin. 2 250-kiloisesta limusiinista riipaistiin painoa pois tonnin verran. Kori on säilytetty entisessä kuosissa, mutta runko on saanut antaa tilaa putkirungolle. Runkoon ja turvakehikkoon hitsattiin 123 metriä CroMo-putkea.

  Projektin valmistumisen eräpäivä oli vuoden 2012 Helsingissä järjestetty American Car Show. Kiirettä piti, sillä auto oli päätetty rakentaa sääntöjen mukaiseksi kiihdytysautoksi. Valmiita piirustuksia ei ollut tarjolla, sillä muita vastaavia laitteita ei Euroopassa ole koskaan rakennettu.

  

Cruiseri neljälle

  -Koneen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Se on jo aikaisemmassa projektissa mukana ollut 14,71 Full Teflon -remmiahtimella varustettu Oldsmobilen 7,6-litrainen V8 -moottori. Vaihdeaski on Chevroletin kolmivaihteinen laatikko. Kun on kysymys Rollsista, autossa piti tietenkin säilyttää myös takapenkki ja baarikaappi. Putkikehikon ja penkkien sovittelu oli melko työlästä puuhaa, kuvailee vaatimaton autonrakentaja joka jätti nimensä kertomatta.

  Toinen projektia toteuttanut pohjalainen muistaa, että viimeisten viikkojen aikana autoa oli työstämässä liki kymmenen talkoolaista.

  -Viimeisen viikon aikana ennen näyttelyä yhden miehen aika meni siihen kun hänen piti olla koko ajan hakemassa kylältä evästä remonttimiehille. Sitten vielä loppumetreillä auton maalari sairastui. Saatiin kuitenkin lopulta pöngättyä mies ruiskun varteen ja lopputulos on hieno kahdessa eri sävyssä loistava punainen pinta.

  Kun auto on rakennettu Pohjanmaalla, siinä käytetään polttoaineena tietenkin oman maakunnan ”petrolia.” Rakentajien mielestä moottori herää hienosti, mutta aina on jotakin parannettavaa.

  -Koneelle juotetaan ympäristöystävällistä ”alkoholia.” Tehoista en osaa sanoa tarkkaa lukua, mutta alkuperäisen auton moottori oli runsaasti alamitoitettu, eikä tehoa vieläkään ole tarpeeksi.

 

Näyttelyiden vetonaula

  Uudestisyntynyt Rolls Royce valmistui ajallaan ja veti heti ensimmäisessä näyttelyssään väkeä ympärilleen kuin sokeri mehiläisiä. Lisää makeaa seurasi Pohjoismaiden suurimassa autonäyttelyssä Jönköpingissä, jossa viikonlopun aikana vieraili 85 000 silmäparia.

  Helsingin kirjamessuilla auto herätti erityistä huomiota vanhemman urheilutoimittajan silmissä. Kun autoa näyttelyn jälkeen soviteltiin kuljetuskalustoon, toimittaja kävi utelemassa, että nytkö auto sitten lähtee takaisin Englantiin. Kun toimittaja kuuli, että auto on rakennettu ja se myös asuu Pohjanmaalla, toimittaja totesi vakavuudella; Siellä sitten on muitakin jääräpäitä kuin Juha Mieto.

  Useissa näyttelyissä ykköspysteillä palkittu katu-uskottava kiihdytyspirssi on myös radalla testattu. Ahtopaineita ja muita mittareita tarkkaillen 200 metrin matka taittui kuskin ja ”kartturin” yhteistyöllä 6,5 sekunnissa ja loppunopeus heilahti 180 km/t vauhtiin. 

 

                                                                              Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

 

    

    

 

    

 

« Takaisin