Tuore, vuonna 2005 otettu kuva Kosti Katajamäestä silloin kun alajärveläinen päästeli ralleja Peugeot 206 WRC -autolla.

Tuore, vuonna 2005 otettu kuva Kosti Katajamäestä silloin kun alajärveläinen päästeli ralleja Peugeot 206 WRC -autolla.

Kosti Katajamäki tekee paluun ralliteille Kiteen SM-rallissa

11.8.2016

Kosti Katajamäki tekee paluun ralliteille Kiteen SM-rallissa

 

Rallin SM-sarjasta viisi mitalia saalistanut ja kymmeniä MM-ralleja uransa aikana kurvaillut Alajärven Kosti Katajamäki laittoi vuonna 2010 niin sanotusti pillit pussiin. Siitä saakka mies on pysynyt poissa ralliteiltä.

  Tulevana lauantaina alajärveläinen on kuitenkin taas mukana rallin maailmassa. Katajamäki on hoitamassa kartturin pestiä Kiteellä ajettavan junnujen SM-rallin kansallisen luokan kilpailussa. Ykköskuljettajaksi BMW M3 -autoon istuu Jyväskylä MM-rallin yhteydessä ajetun Vetomies-kilpailun voittaja, mies Suhmurasta, Vesa Hirvonen.

  -Ajoimme silloin takavuosina Vesan kanssa SM-ralleja Eero Räikkösen vetämässä Printsport-tiimissä. Olimme yhdessä testipätkällä ja Hirvonen oli minulla ”kartturina”. Silloin Hirvonen totesi, että hoidetaan homma joskus toisin päin. Hirvonen oli nyt kotikulmillaan ajettavaan Kiteen ralliin kakkoskuskia vailla.  Nyt sitten lähden lunastamaan annettuja lupauksia, Katajamäki valaisi ralliteille paluutaan.

 

Nautiskellen

  Katajamäki vakuuttaa, että vakituista kakkoskuskia hänestä ei tule, eikä olisi koskaan voinut tullakaan. Ei ainakaan nuotitettaviin ralleihin.

  -Olen joskus kokeillut nuotin lukemista. Siitä ei tule yhtään mitään. En pysty lukemaan edes itse kirjoittamia nuotteja, saati sitten sitä, että nuotteja pitäisi lukea kuljettajalle täydessä vauhdissa. Kiteellä ajetaan pimeä ralli, johon ei nuotteja tehdä. Pitää vain pysyä oikealla reitillä.

  -Hirvosen Vesa on luvannut, että tutkitaan yhdessä tiekirjaa, niin varmasti löydämme erikoiskokeille. Ja ainahan paikallisilta asukkailta voi kysyä neuvoja oikeasta reitistä, pyöristää Katajamäki kartturin taitonsa.

  -Sen voin luvata, että Kiteen ralli on meille hauskapitoa alusta loppuun saakka. Olen seurannut mitenkä kovaa takavetoisilla BMW M3 -autoilla vedetään ralleissa. On hienoa päästä itse kokemaan se vauhti oikean vetomiehen kyydissä. Jos vain pääsen rytmiin mukaan, yritän auttaa sen minkä kakkoskuski voi pimeissä ralleissa tehdä.

 

Toinen kerta

  Kiteen rallissa Katajamäki palaa tavallaan juurilleen istuessaan takavetoiseen ralliautoon. Alajärveläinen kurvaili rallin alkutaipaleillaan Ford Escortilla.

  Siihen Escorttiin oli ”tamuttu” kilometritolkulla sähköjohtoja. Ongelmia sähköjen kanssa oli kaiken aikaa ja meinasin jo luopua koko autosta. Sairasen Asko, joka oli silloin minulla kartturina, repi kaikki sähköjohdot irti ja laittoi uudet piuhat paikoilleen. Sen jälkeen sähköt toimivat. Ajettiin sitten sillä Escortilla välillä tosi kovaakin, Katajamäki muistaa.

  Myöhemmin Katajamäki on päästellyt oikein isosti kovaa. Siitä on todisteena kaksi rallin Suomen mestaruutta, kaksi SM-hopeaa ja yksi pronssi. Kansainvälisillä ralliteillä Katajamäki on väläytellyt vauhtiaan etuvetoisista laitteista aina WRC-autoihin saakka.

  Ja on Katajamäki kerran istutettu ralliin kakkoskuskiksi. Se tapahtui viime vuosituhannen puolella kun Alajärven Pekka Hautanen tarvitsi ”pelkääjän” vuoraamaansa Mitsubishi Galantiin. Tuon kisan jälkeen Katajamäki on paremmin tunnettu ykköskuljettajana ja Hautanen alajärveläisen SM-rallien mitalirohmun Ville Hautamäen kakkoskuskina.

 

                                                                              Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

« Takaisin