Tyylikäs Niro Plug-in Hybrid antaa ajajalleen sekä sähkö- että hybridiautoilun nautinnon.
Kia-mallisto sähköistyy tänä syksynä Plug-in Hybrid- ja täyssähköautoilla
21.9.2017
Teksti ja kuva: Jussi Mustikkamaa
Kia Optima Sportswagon ja Kian Niro Plug-in Hybridit laajentavat Kian vähäpäästöisten autojen mallistoa. Kian ensimmäinen täyssähköauto Soul EV on myös saapunut Suomeen. Tulevana viikonloppuna J. Rinta-Jouppi Oy:n Seinäjoen Kia-myynnissä on koeajossa niin Optiman kuin Niron Plug-in Hybridit sekä ensimmäistä kertaa näytillä oleva Kia Soul EV.
- Soulin urbaani ulkonäkö varmasti erottuu tuolla liikenteen joukossa, J. Rinta-Joupin myyntipäällikkö Taina Sikanen toteaa.
Soul EV on puhtaampaan liikkumiseen tähtäävän Kian Clean Mobility -ohjelman keulakuva. Soul EV perustuu Kian suosittuun Soul-malliin, jota myytiin maailmanlaajuisesti viime vuonna yli 195 000 autoa. Kia Soul EV:n toimintamatka sähköllä on jopa 250 kilometriä.
Kia Niro on crossoverin ja hybridin yhdistelmä. Se on noussut vuoden aikana Suomessa menestykseksi 1100 myydyllä kappaleella. Kia Niro Plug-in Hybrid on puolestaan suositun Niro-mallin ladattava hybridiversio, ja se on myös saanut tänä syksynä hyvän vastaanoton asiakkailta.
- Plug-in versiota on asiakkaidemme taholta koko ajan kysytty, että koska se tulee, Taina Sikanen kertoo.
Niille autoilijoille, jotka tarvitsevat reilusti tavaratilaa, niin Kia Optiman farmarimallin Plug-in Hybridi on oikea vaihtoehto. Optima Sportswagon Plug-in Hybridin voimanlähteenä on 2.0 GDI -bensiinimoottori (156 hv), joka on yhdistetty sähkömoottorin. Voimalinjan kokonaisteho on 205 hv. Hybridijärjestelmän tuottama suurin vääntö on 375 Nm. Voima välitetään tiehen 6-vaihteisen automaattivaihteiston välityksellä. Optima Sportswagon Plug-in Hybrid on varustettu 11,26 kWh:n litium-ioniakulla, joka on sijoitettu tasaisesti tavaratilan pohjan alle. Tämä mahdollistaa 440 litran tavaratilan läpilastausmahdollisuudella.
Niro kääntää katseet
Kia Niro Plug-in Hybridin toimintamatka sähköajossa on jopa 58 km. Silloin kun akut ovat ladattu ulkoisella sähkökaapelilla täyteen, niin ensimmäiset 50 kilometriä ovat aina puhdasta sähköautoilua, koska auto kuluttaa ajossa aina ensiksi sähkön. Sitten kun sähkön määrä akuissa on vähäinen, niin Niro muuttuu automaattisesti hybridiksi, joka käyttää voimanaan sekä bensiini- että sähkömoottoria.
Ennen kaikkea Niro on edelleen se sama huoleton automaattivaihteistolla ajettava vakaa ja tyylikäs perheauto. Kia Niron matkustamo on suunniteltu antamaan tilava ja moderni vaikutelma. Matkustamo tarjoaa viidelle matkustajalle runsaasti jalka-, hartia- ja pääntilaa. Nirossa on miellyttävät istuimet sekä nykyaikaisen auton tarjoamat mukavuudet. Niroon saa asennettua myös vetokoukun, joka ei välttämättä ole mahdollista kaikissa hybridimerkeissä. Kia Niro kääntää edelleen kaupungilla liikkuessa ihmisten katseet, koska se on markkinoilla edelleen melko uusi automalli.
Parhaan tuntuman Kia Niro Plug-in Hybridiin saa koeajossa, jonka jälkeen ei voi olla ihastumatta kyseiseen autoon. Sähköllä ajaessa meno on äänetöntä ja yllättävän vääntävää. Kaikki uusinta teknologiaa edustavat Kian mallit eli Niro Plug-in Hybrid, Optima Plug-in Hybrid sekä täyssähköauto Soul EV ovat koeajettavissa 22. – 24. syyskuuta J. Rinta-Jouppi Oy:n viikonlopputapahtumassa Seinäjoella.