Kevättä rinnassa ja kesärengasta autossa.

20.4.2017

Kevättä rinnassa ja kesärengasta autossa.

Seinäjoen Rengaskeskus Oy on valmiina tulevan vaihtokauden koitoksiin.

Lunta ei ole enää nimeksikään ja jokakeväinen renkaanvaihto on siis ajankohtainen aihe. Seinäjoen Rengaskeskus Oy:n toimitusjohtaja Hannu Lintala muistuttaa autoilijoita pitämään mielessä vaihtuvat sääolosuhteet. ”Renkaiden vaihtokausi on toki jo alkanut ja vaikka olemmekin varautuneet kiivaaseen vaihtokauteen lisämiehityksellä, niin kehottaisin autoilijoita pitämään maltin mielessä renkaita vaihtaessa. Toki nyt on oiva hetki vaihdattaa uudet renkaat ja miksei vanteetkin valmiiksi, varastostamme löytyy erinomainen valikoima uusia kesärenkaita ja erikoisvanteita tulevan kesäkauden ajoihin.”

Renkaidenvaihdon oikeasta ajankohdasta on varmasti yhtä monta mielipidettä kun on vaihtajaakin. Jotkut vaihtavat renkaat heti ensimmäisten sulien pälvien ilmestyttyä maanteille, toiset odottavat yöpakkasten loppumista kärsivällisemmin. Lain mukaan talvirenkailla saa ajaa vielä viikon pääsiäisen jälkeen, joten tänä vuonna talvirenkailla saa kurvailla huhtikuun puolivälin yli.

Kalenterin lisäksi on hyvä seurata keliä ja ottaa huomioon omat käyttötarpeet autolle ennen kuin aloittaa renkaan vaihdon. Kuten viime päivien säävaihtelut ovat osoittaneet, kevät on kuitenkin usein oikullinen. Vaikka kuinka olisi kevättä rinnassa, kesärenkaiden kanssa ei pidä hätäillä. Ainakin kannattaa odottaa kunnes yöpakkaset ovat ohi, varsinkin jos autolla joudutaan ajamaan yöllä tai aikaisin aamulla. Yöpakkasilla auringon lämmöstä sulaneiden hankien valumavedet jäätyvät ja tekevät tiet liukkaiksi. Eikä takatalvi lumipyryineen ole mikään epätavallinen ilmiö Suomessa. On siis hyvä muistaa, että vaikka lain mukaan nastarenkaita saa käyttää pääsiäismaanantaita seuraavaan maanantaihin, niillä saa kuitenkin ajaa pidempäänkin, jos keli niin vaatii.

Laki ei koske nastattomia talvirenkaita eli kitkarenkaita, joilla saa ajaa vapaasti niin pitkään kuin haluaa. Kesärenkaita hyvätkään kitkarenkaat eivät kuitenkaan korvaa. Kitkarenkaiden erilainen pintarakenne ja talveen suunniteltu pehmeämpi kumisekoitus muuttavat renkaan ajo-ominaisuuksia kesäkelillä ja heikentävät huomattavasti märkäpitoa. Turvallisuussyistä jokaiseen ajoneuvoon on siis syytä olla kaksi rengassettiä: toinen talven pakkasille ja toinen Suomen sateisen kesän haasteisiin – vaikka se sitten tarkoittaakin vaihtorumbaa kaksi kertaa vuodessa.

Renkaanvaihtajan muistilista:

  • Tarkista kesärenkaiden kunto ennen kuin asennat ne autoon. Uransyvyyden tulee olla vähintään neljä milliä turvallisen märkäpidon takaamiseksi. Tarkista, etteivät renkaat ole kuluneet epätasaisesti. Jos ovat, saattaa auton ohjausgeometria vaatia säätöä.
  • Turvallisuuden maksimoimiseksi, on vähemmän kuluneet renkaat asennettava taka-akselille, oli auto sitten etu-, taka- tai nelivetoinen.
  • Kun kesärenkaat on asennettu, tarkista renkaiden ilmanpaine. Painesuositus löytyy auton ohjekirjasta. Tarkista samalla myös mahdollisen vararenkaan ilmanpaine.
  • Alumiinivanteisissa renkaissa suositellaan pulttien jälkikiristystä noin 200 kilometrin ajon jälkeen. Teräsvanteet eivät vaadi jälkikiristystä.
  • Lisää turvallisuutta ja käyttöikää renkaille saa kierrättämällä niitä noin 8 000 kilometrin välein, tai kun ero uransyvyyksissä on yli 2 mm. Etuakselin renkaat vaihdetaan taka-akselille ja päinvastoin.
  • Talvirenkaat tulee säilyttää pesun jälkeen pimeässä ja viileässä tilassa. Renkaita ei saa altistaa öljyille tai liuotinaineille. Rengasliikkeiden rengashotellit takaavat parhaan mahdollisen säilytyksen.

« Takaisin