1)	Nelivetoisten laitteiden SM1 -luokkaan siirtyneet Marko Mänty ja Joni Mäkelä mittaavat Tunturirallissa uusien kilpakumppaneiden vauhdin.

1) Nelivetoisten laitteiden SM1 -luokkaan siirtyneet Marko Mänty ja Joni Mäkelä mittaavat Tunturirallissa uusien kilpakumppaneiden vauhdin.

Kestävyyskilpailu Arctic Lapland Rally käynnistää SM-sarjan viikonloppuna

26.1.2017

Kestävyyskilpailu Arctic Lapland Rally käynnistää SM-sarjan viikonloppuna

 

Arctic Lapland Rally, eli tutummin Tunturiralli, kiinnosti jälleen kerran kilpailijoita laajalla rintamalla. Huomenna perjantaina käynnistyvä kaksipäiväinen seikkailu Rovaniemen ympäristössä innosti mukaan 152 autokuntaa. Neljän SM-luokan lisäksi Tunturirallissa ottavat mittaa usean muun luokan kuljettajat. Tavan mukaan ralliin starttaa iso joukko ulkomaalaisia kuljettajia.

  Tunturirallissa ajetaan kilpaa kaksi päivää.  Lopulliset ratkaisut revitään lauantai-illan pimeydessä 52-kilometrisellä erikoiskokeella. Loppurutistus on kaikille viimeiselle erikoiskokeelle selviytyneille yhtä haastava. Ristilammen pikataival nostaa hien pintaan niin nykyaikaisten nelikkojen kuskeille, kuin myös vanhemman kaluston käskijöille.

 

Pisteet tärkeitä

  Kaksivetoisilla autoilla nopean kuljettajan maineen hankkinut Kauhajoen Marko Mänty on Tunturirallissa uuden haasteen edessä. Kalusto on vaihtunut JTR Racingin SM1 -luokan Skoda Fabia R5 autoon. Männyn aiemmat kokemukset nelivetoisesta rallipirssistä ovat vuosien takaa puolentoista kilpailukauden ajalta.

  -Odotan rallia mielenkiinnolla, mutta en ota stressiä suurista odotuksista. Olen ollut Tunturirallissa mukana 12 kertaa ja maaliin saakka olen päässyt tosi huonolla prosentilla. Nyt pitää edetä järkevästi. Koko kautta ajatellen pisteet avauksesta ovat tärkeitä, sanoo Mänty jolle keskeytykset Tunturirallissa ovat iskeneet luokkajohtajan paikalta.

  -Perjantaina viiden ensimmäisen kurvin aikana selviää taktiikka. Jos lähtee menemään tosi hyvin, niin sitten pidetään kaasu pohjassa. Jos ajaminen ei oikein osu, on parempi vetää varman päälle ja nostaa vauhtia vasta sitten kun se tuntuu riskittömältä.

  Pätkien pohja-aikoja Mänty veikkaili syntyvän vasta kauden edetessä. Onko Männyn monivuotinen kakkoskuljettaja, Nokian Joni Mäkelä samaa mieltä, se selviää viikonlopun aikana Rovaniemellä.

 

Uusi-Rannan tulikaste

  Ilmajoen Arto Uusi-Ranta (54) palasi ajotauon jälkeen rallirintamalle neljä vuotta sitten. Kisapirssiksi Uusi-Ranta oli hankkinut 1974-mallisen Ford Escort 1600 auton, joka tottelee myös BDA-nimeä.

  -Aloitin pimeissä eli ilman nuotteja ajettavissa ralleissa. Viime vuonna Lahden Historic EM-ralli oli mahtavin kokemus ralliuralla. Se oli pitkä nuoteista ajettava kisa, joka päättyi hienosti luokan kakkostilaan. Lahden kokemukset innostivat mukaan Tunturiralliin, joka on minulle ennen kokematon kilpailu. On hieno nähdä mitä Lapin ralli tuo tullessaan, Uusi Ranta kuvaili.

  Ilmajokelaiselle kartturin pestin parin kauden ajan hoitanut laihialainen Jouni Näsman (52) on kuljettajansa rinnalla ”kokenut” Tunturin kävijä.

  -Kolmessa eri risteyksessä olen ollut rallia seuraamassa. Nyt on sitten vähän erilainen komennus. Maaliin pääsy on ensimmäinen tavoite. Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että se ei Artolle riitä. Hyvä luokkasijoitus on varmasti Arton mielessä, Näsman heittää.

  Ykköskuljettajalla on oma näkemys, millä eväillä Tuntureiden kierto hoidetaan kotiin.

  -Vanhat herrat harrastavat ja nautiskelevat. Mukava olisi aloittaa Lahden tapaan ykköspätkän pohja-ajalla. Lähdetään kuitenkin matkaan reitin ehdoilla ja nostetaan vauhtia lauantaina, jos miehissä on varaa. Tavoite on olla mukana vielä viimeisellä pätkällä.

  Perjantaina 52. kerran käynnistyvä Arctic Lapland Rally pitää sisällään 10 erikoiskoetta, yhteispituudeltaan reilut 250 kilometriä. Avauspäivänä ajetaan viisi pätkää ja loput viisi kiirustaivalta lauantain aikana. Päätöserikoiskokeen mitta on rallin 50-vuotisjuhlakilpailun jälkeen määräytynyt rallin järjestysluvun mukaan.

 

Teksti ja kuvat: JiiVee Korpela

 

« Takaisin