Keskisen Kellon yrittäjät Marko ja Jari Keskinen. Kuva Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien arkisto.
Keskisen Kello saavutti 40 vuoden ikäpaalun
12.10.2022
Juhlaviikkojen ALE-kampanja kelloista ja koruista jatkuu 25.10. saakka
Taisto Järvinen
Tuurissa kivijalkaliikettä pitävä Keskisen Kello Oy on saavuttanut 40 vuoden ikäpaalun. Neljän vuosikymmenen liiketoimintaa juhlistetaan ALE-kampanjalla. Alennuskampanja kelloista ja koruista jatkuu tiistaihin 25.10. saakka.
Kellokauppaa on Tuurissa tehty jo paljon aikaisemminkin. Toivo Keskinen on tehnyt kellokauppaa jo useita vuosikymmeniä aikaisemmin ennen kuin Matti Keskisen ja Yrjö Jussilan perustama yritys näki päivänvalon vuonna 1982.
Keskisen Kellon tarina sopii Tuurin kauppakylän tyyliin. Pienehköstä kiinteistöstä liikkeelle lähtenyt yritys on kasvanut alansa kärkitoimijaksi Suomessa. Keskisen Kellon tuotevalikoimia on laajennettu alan trendien mukaan ja uusia tuotteita on asiakkaiden saataville tuotu oikeaan aikaan ja alan uudistumisen mukaan.
Keskisen Kello Oy:n toimitusjohtaja Jari Keskinen kuvaa yrityksen kasvun ja alalla tapahtuneen kehityksen olleen täynnä mielenkiintoisia vaiheita.
- Keskisen Kellon liiketoiminta on käynnistynyt erillisessä pienessä rakennuksessa Kyläkaupan piha-alueella. Muutto Kyläkaupan sisätiloihin oli merkittävä vaihe uudistumisessa ja valikoiman laajentamisessa. Viimeisin muutto uusiin liiketiloihin kyläkaupan uudelle kauppakadulla tapahtui vuonna 2017. Nykyiset liiketilat ovat hyvin ajan tasalla.
- Merkittävä mullistus liiketoimintaan oli verkkokaupan perustaminen vuonna 2009, jonka jälkeen liiketoiminta on kasvanut kymmenkertaiseksi. Keskisen Kello Oy:n pääomistaja on vuoden 2020 toukokuusta saakka ollut A-Lehdet. Minä ja veljeni Marko Keskinen olemme yritystoiminnassa vähemmistö osakkaina, Jari Keskinen kiteyttää.
Keskisen Kellon logo ja värit ovat uudistuneet 40-vuotisjuhlan merkeissä, ja näkyvät myös verkkokaupassa.
Oikeita valintoja
Keskisen Kello on kelloliike, nimensä mukaisesti. Trendit ja ajan tuomat muutokset ovat näkyneet selkeästi yrityksen arjessa. Uusia tuoteryhmiä on liikkeen valikoimiin tuotu valikoidusti.
Kellojen tyylit ja käyttötarkoitukset ovat muuttuneet, on muotikellot, älykellot ja urheilukellot sekä monia muita kelloja. Liikkeessä pitää olla ajan tasalla ja vastata haasteisiin. Keskisen Kellon liikkeessä on menty uudistuksiin etujoukoissa.
- Ala on ollut murroksessa. Kännyköiden yleistymisen aikaan kellojen myynnin pelättiin hiipuvan tyystin, koska eihän kukaan enää kelloa varsinaisesti tarvitse, kun ajan näkee puhelimestakin. Kellovalmistajat kuitenkin onnistuivat pitämään kellojen kysyntää yllä esimerkiksi brändäämällä kelloista asusteita, joita voi sitten yhdistellä erilaisten asukokonaisuuksien kanssa. Viimeisin alaa muuttanut ilmiö on ollut älykellojen ja urheilukellojen huima suosio. Me olimme niiden kaupassa mukana oikea-aikaisesti. Kellot ovat tänä päivänä enenevissä määrin osa elämäntyyliä ja pukeutumista.
- Kellojen lisäksi olemme jo vuosia myyneet laadukkaita koruja. Ne ovat tavallaan stabiilimpi tuoteryhmä kysynnän suhteen. Korujen kysyntä varsinkin verkossa on lisääntynyt merkittävästi viimeisten kahden vuoden aikana.
- Kellot ovat silti edelleen liikkeemme ykköstuoteryhmä. Koruihin panostamme yhä enemmän laajentamalla valikoimaamme.
- Asiantunteva palvelu ja oikeat tuotteet oikeaan hintaan ovat liikkeen vahvuuksia. Fokus on olla alan asiantuntija jokaisella sektorilla, ja toimittaa asiakkaalle parhaat tuotteet. Verkkokaupan nopeat toimitukset ovat saaneet kiitosta, kun kello 14 mennessä arkipäivisin tehdyt ostot lähtevät samana päivänä ja ovat asiakkaalla 1 – 2 arkipäivän sisällä, Jari Keskinen sanoo.
Kellokauppa sujui
Keskisen Kello Oy:n perustaja Matti Keskinen sanoo isomman kellokaupan perustamiselle olleen hyvät lähtöasetelmat hänen isänsä Toivo Keskisen kaupanteon pohjalta.
-Tiukkaa vääntöä ja tiivistä toimintaa on kellokauppa ollut alusta saakka. Meillä oli hyvä sauma, kun lähitienoilla ei oikein ollut merkittäviä kilpailijoita. Saimme hyvän maineen liikkeelle, ja sitä ovat pojat Jari ja Marko vaalineet hyvin. Mielestäni kelloja tarvitaan jatkossakin. Kellotarjonta on nykyisin tosi monipuolista verrattuna siihen, kun perustimme liikkeen. Nyt kun on näitä erilaisia muoti-, urheilu- ja älykelloja, pohtii Matti Keskinen.