Huonorenkaisten autojen osuus syksyn rengasratsioissa on vakiintumassa 10 prosentin tuntumaan, kun se kuntoseurannan alussa 1990-luvun lopulla oli yli 20 prosenttia.
Kesärenkaiden syyskunto vakiintumassa
4.10.2018
Syyskuun alkupuolella järjestetyissä rengasratsioissa kesärenkaiden syyskunto osoittautui oletettua paremmaksi ennätyksellisen lämpimän kesäkauden jälkeen. Viideltä vertailupaikkakunnalta kerättyjen ennakkotietojen mukaan urasyvyydeltään huonorenkaisia autoja oli lähes 9 prosenttia. Ilmanpaineissa ilmeni puutteita noin 4 prosentilla ja talvirenkailla ajeli noin 5 prosenttia autoilijoista.
Autonrengasliitto Liikenneturva ja poliisi järjestivät tänä syksynä neuvontahenkisiä rengasratsioita 10.–14. syyskuuta 30eri paikkakunnalla, joissa tarkastettiin yhteensä noin 6 000 henkilö- ja pakettiauton renkaat. Kaikkiaan syksystä 1997 lähtien pyörineen Rengasratsia-kampanjoinnin aikana on tutkittu jo yli 200 000 rengassarjaa.
Kampanjapäällikkö Hannu Lintala toteaa rengasratsioiden sujuneen hyvässä hengessä, joskin tällä kertaa jäätiin hieman tavoitellusta automäärästä. ”Autoilijat suhtautuvat varsin positiivisesti tämän tyyppiseen valistukseen. Viime keväänä toteutetussa kuluttajakyselyssä peräti 84 prosenttia autoilijoista piti kampanjaa hyödyllisenä ajoturvallisuuden edistäjänä.”
Rengaspaineet paremmin kohdallaan
Tässä yhteenvedossa keskitytään Helsingissä, Jyväskylässä, Porissa, Rovaniemellä ja Kuopion seudulla järjestettyihin rengasratsioihin, joissa urasyvyyksien lisäksi tarkastettiin myös ilmanpaineet ja rengastyyppi yhteensä 1 891 autosta. Tulokset vertailupaikkakunnilta antavat osviittaa kesärenkaiden kuntokehityksestä myös valtakunnallisesti.
Huonorenkaisia autoja oli tutkimusotoksessa 8,7 prosenttia eli 0,7 %-yksikköä enemmän kuin viime syksynä samoilla vertailupaikkakunnilla (ks. liite 1). Kesärengastutkimuksessa huonorenkaiseksi luokitellaan auto, jonka kuluneimman renkaan urasyvyys on 0–2 mm. Kesärenkaiden minimiurasyvyys on 1,6 mm, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään 4 mm.
Renkaiden ilmanpaineissa oli puutteita hieman aiempaa vähemmän. Vähintään 0,5 barin paine-eroja samalla akselilla sijaitsevien renkaiden välillä mitattiin 4 prosentilla autoista eli 1,1 %-yksikköä vähemmän kuin viime syksynä (ks. liite 2). Rengaspaineet vaikuttavat merkittävästi auton ajo-ominaisuuksiin, polttoaineen kulutukseen ja renkaiden käyttöikään.