Ruostumattomasta teräksestä valmistettua, led-valotekniikkaa sisältävää hautamuistomerkkiä aletaan myydä myös kotimaan ulkopuolelle, kertoo toimitusjohtaja Jere-Miikka Myllymäki.
Kasvua vientiin Pohjoismaista
24.11.2016
Kasvua vientiin Pohjoismaista
Kansainvälistyminen on päivän sana kaikilla markkinoilla. Maakuntien yrityksiä kannustetaan kansainvälistymään ja hyödyntämään erilaisia rahoituskanavia viennin edistämiseksi. Nopeasti muuttuvassa ja globalisoituvassa maailmassa sekä yhteiskunnallisten muutosten seurauksena kansainvälistymisen merkitys nousee yhä keskeisempään rooliin mikro- ja pk-yrityksissä. Menestyäkseen ja parantaakseen kilpailukykyään yritysten on kehityttävä ja haettava uusia markkinoita ja kasvumahdollisuuksia myös kotimaan ulkopuolisilta markkinoilta. Vientiä aloitteleva pk-yrittäjä on usein yksin kysymystensä kanssa.
Tähän tarpeeseen Suomen Yrittäjäopistolla käynnistettiin Kasvua Pohjoismaista –hanke, jonka tavoitteena on tukea käytännönläheisesti eteläpohjalaisia pk-yrityksiä viennin käynnistämisessä tai kehittämisessä Pohjoismaihin.
– Pyrimme siihen, että yrittäjä lähtee toteuttamaan vientitoimintaa suunnitelmallisesti alusta alkaen oikeilla askelmerkeillä. Näin vähennetään myös ajallisten ja taloudellisten resurssien hukkaamista, kertoo projektipäällikkö Tapio Vuorenmaa Suomen Yrittäjäopistolta.
Alavuden Öljypuristamo on yksi niistä parista kymmenestä yrityksestä, joka päätti lähteä hakemaan osaamista vientitoiminnan aloittamiseen hankkeesta. Liikkeelle lähdettiin kartoittamalla alan kilpailutilannetta, sopivaa kohdemaata ja sitä, soveltuuko kylmäpuristettu rypsiöljy sellaisenaan pohjoismaisille markkinoille. Toimitusjohtaja Hanna Yli-Kuha kokee saaneensa varmuuden siitä, että vientiä kannattaa ylipäätään lähteä kokeilemaan. Hankkeen myötä oma markkinatietous on kasvanut valtavasti ja se, mitä viennin aloittaminen vaatii pienessä yrityksessä.
Toinen täysin eri toimialalta oleva, Ilmajoella kotipaikkaansa pitävä Memorial Oy on myös mukana Kasvua Pohjoismaista –hankkeessa. Yritys valmistaa innovatiivisia, ruostumattomasta teräksestä valmistettuja hautamuistomerkkejä.
– Yrityksen nuoresta iästä huolimatta vientiin on alettu tähdätä määrätietoisesti heti. Olemme saaneet avattua vientiä Ruotsiin ja löytäneet yhteistyökumppaneita hankkeen avulla, toimitusjohtaja Jere-Miikka Myllymäki toteaa.
Ruotsi on monelle vientiä aloittelevalle yritykselle erinomainen, ensimmäinen vientikohdemaa ja ponnahduslauta Eurooppaan. Se on vuodesta toiseen yksi Suomen tärkeimmistä kauppakumppaneista.
Hankkeen projektipäällikkö Tapio Vuorenmaa Suomen Yrittäjäopistolta näkee, että hankkeen toimenpiteet ovat edesauttaneet mukana olevien yritysten vientiedellytyksiä.
– Yrittäjät ovat olleet mielissään yrityksen tarpeet huomioivasta konkreettisesta avusta. Jokainen yritys hyötyy suunnitelmallisesta ja toimivasta strategiatyöskentelystä. Lisäksi kartoitamme verkostoitumisen mahdollisuuksia mukana olevien yritysten kesken.
Hanketta rahoittaa Euroopan maaseuturahasto, jonka rahoitusta Ely-keskukset myöntävät omien kehittämispainotustensa mukaisesti.