Kartturi Jarkko Alanen ja ykköskuski Jukka Ketomäki haluavat yllättää itsensä ja muut perjantaina illansuussa käynnistyvässä Tunturirallissa.

Kartturi Jarkko Alanen ja ykköskuski Jukka Ketomäki haluavat yllättää itsensä ja muut perjantaina illansuussa käynnistyvässä Tunturirallissa.

Jukka Ketomäki povaa Tunturiralliin kylmää kyytiä

25.1.2018

Kartturi Jarkko Alanen ja ykköskuski Jukka Ketomäki haluavat yllättää itsensä ja muut perjantaina illansuussa käynnistyvässä Tunturirallissa.

”Viiden joukkoon pitää ajaa rallia ihan tosissaan”

Rallin SM-sarjan kauden ensimmäinen osakilpailu päästellään nyt viikonloppuna Rovaniemen Arctic Lapland Rallyn merkeissä. Tunturirallina kansan suussa elävä kaksipäiväinen Lapin seikkailu on kerännyt SM-sarjan kuninkuusluokkaan ennätykselliset 18 kappaletta R5 -luokituksen omaavia nelivetoisia rallipirssejä.

  Epävirallisesti laskettuna viidettätoista kertaa tuntureiden kiertoon lähtevä ylistarolainen Jukka Ketomäki (41) povaa Lapin lumille kylmää kyytiä.

  -Kympin sakkiin ei turisteja mahdu ja jos mielii viiden joukkoon, niin rallia pitää ajaa ihan tosissaan.

  Talvella 2004 Tunturirallista poronsarvet ja -taljat Ylistaroon hakenut Ketomäki ajoi silloin voiton Mitsubishillä. Nyt kisapirssinä on reilun vuoden ikäinen SM1 -luokan Skoda Fabia R5, ja kartanlukijan penkiltä löytyy tuttu mies jo Tunturin voittojuhlista, ylihärmäläinen Jarkko Alanen.

 

Järki mukana

  Ketomäki ja Alanen lupaavat Rovaniemellä kunnon vastuksen kaikille kilpakumppaneille.

  -Silloin kun ajetaan Tunturirallin kärkipaikoista, eivät vanhat meriitit paljon auta. Se mikä omalla kohdalla on vuosien aikana muuttunut, osaan suhtautua asioihin järkevämmin. Kokemuksesta voin sanoa, että Tunturirallissa ensimmäisen pätkän jälkeen viiden nopeimman joukosta vain kaksi jatkaa rallia loppuun saakka.

  -Viime vuonna olimme kahden erikoiskokeen jälkeen kaksi sekuntia rallin lopulta voittanutta Teemu Asunmaata jäljessä. Kolmannella pätkällä meillä petti auton tekniikka ja ralli jäi kesken. Tähdätään siihen, että olisimme nytkin parin pätkän jälkeen samassa tilanteessa ja yritetään sitten vähän kiristää, Ketomäki velmuilee.

  Vuosi sitten Ketomäki ja Alanen lähtivät SM-kauden avaukseen Rovaniemelle varsin vähäisellä kokemuksella uudesta Skoda Fabiasta.

  -Lähdemme Tunturiralliin paljon paremmalla itseluottamuksella kuin viime vuonna. Viime syksynä Pohjanmaa ja Lapuan ralleissa auto alkoi istua käteen. Uskon, että saamme nyt autosta enemmän irti kuin vuosi sitten.

 

Nuoret haastajat

  Useita MM-rallejakin vuosien varrella kurvaillut Ketomäki olisi vielä joitakin aikoja sitten heittänyt Tunturin voittoveikkauksiin varmuudella nimet Juha Salo ja Jarkko Nikara. Tilanne on muuttunut nuorten kuljettajien haasteen edessä.  

  -Nyt on rallien voitoista noussut kamppailemaan uusi sukupolvi. Se alkoi tavallaan silloin kun Esapekka Lappi ajoi Suomen mestariksi. Sen jälkeen on ralleihin tullut paljon nuoria ja nopeita kuljettajia. On mielenkiintoista nähdä kuinka korkealle SM1 -luokkaan siirtyneet Erik Pietarinen ja Emil Lindholm yltävät Tunturirallissa.

  -Tänä vuonna Rovaniemen ympäristössä on lunta taas ihan vanhaan malliin. Rallin erikoiskokeilla on mahtavat lumipenkat. Se tuo lisähaastetta nuotitukseen, Ketomäki tietää.

  Nuoria ja muita haastajia vastaan Ketomäki ja Alanen luottavat omiin kokemuksiin ja kilpailukykyiseen autoon. Sijoitustaan miehet eivät lähde veikkaamaan vaikka kuinka tivaisi.

  -Jospa pystyisimme yllättämään itsemme ja muut. Paikka ”Lapin auringossa” olisi tietenkin hieno palkinto myös sille isolle porukalle, joka on meille tämän hienon rallireissun mahdollistanut, Ketomäki ja Alanen kuittaavat.

 

                                                                              Teksti ja kuva: JiiVee Korpela

« Takaisin