1) Jarkko Alasen ja Jukka Ketomäen (oik.) odotukset ovat korkealla kun miehet starttaavat SM1 -luokan Skoda Fabia R5 -autolla Tunturiralliin reilun viikon kuluttua.
Jukka Ketomäki hakee tuntureilta vauhtia Ruotsin MM-ralliin
19.1.2017
Jukka Ketomäki hakee tuntureilta vauhtia Ruotsin MM-ralliin
Viime aikoina valikoidusti ralleja kurvaillut Ylistaron Jukka Ketomäki (40) tuuppaa väkevän paluun talviralleihin. Ensimmäinen etappi on rallin SM-sarjan käynnistävä Rovaniemen Arctic Lapland Rally, eli tutummin Tunturiralli nyt tammikuun viimeisenä viikonloppuna.
Seuraava osoite on Ruotsin MM-ralli helmikuulla. Ketomäen kartturiksi istuu ylihärmäläinen Jarkko Alanen ja SM1 -luokan kisapirssi tottelee nimeä Skoda Fabia R5. Tunturiralli on Ketomäen ensimmäinen kyseisellä Skodalla. Edellisen rallinsa ylistarolainen päästeli viime syksynä vanhemman polven Skoda Octavia WRC:llä.
Viimeisimmän yhteisen rallinsa Ketomäki ja Alanen kurvailivat kauden 2009 SM-sarjan päättäneessä Finnsco-rallissa. Sitä ennen miehillä oli takana SM-sarjaa ja muita kilpailuja useana vuotena. Poronsarvet ja -taljat miehet kuittasivat vuoden 2004 Tunturirallin yleiskilpailun voitolla. Kalustona oli tuolloin ison N-ryhmän Mitsubishi Lancer Evo 7.
Muu ei kelpaa…
Nyt on uusi vuosikymmen, kokeneemmat miehet ja nykyaikainen kilpailukalusto. Mitä pohjalaiset lähtevät hakemaan Rovaniemeltä?
-Kahden rallin projekti on vaatinut paljon töitä. Kilpailuihin liittyvien asioiden hoitaminen on vienyt paljon aikaa ja syystä kilometrit uudella autolla ovat jääneet vähiin. Ruotsin MM-ralliin ilmoittautumisen aika meni umpeen jo ennen Tunturirallia. Sinne piti laittaa paperit sisään, vaikka muutama asia oli vielä auki, Ketomäki valaisi.
-Uuden auton ominaisuuksissa on opittavaa. Ajamme testejä lumella vielä ennen Tunturirallia. Rovaniemellä on tavoitteen saavuttaa sellainen vauhti mihin parhaimmillani pystyn. Olen sen verran kilpailuhenkinen, että parasta lähden tekemään. Muu ei kelpaa.
Jarkko Alanen on mielissään pikakomennuksesta Ketomäen kakkoskuljettajaksi. Tuleva Rovaniemen keikka on miehille kuudes yhteinen Tunturiralli.
-Siinä laitettiin työpaikalla heti kaikki lomapäivät uuteen järjestykseen. Ei tämän kaltaista tilaisuutta tällä ikää (?) voi välttämättä joka vuosi odottaa. Yhteistyö autossa on Jukan kanssa toiminut aina hienosti. Odotan mielenkiintoisia ralleja kovassa seurassa.
Ruotsista hyvät muistot
Ruotsin MM-ralleista Ketomäellä on hyviä muistoja rallivuosiensa aktiiviajoilta Subarun ohjaimissa. Vuonna 2005 Ketomäki oli ison N-ryhmän nopein. Seuraavana vuotena samasta ryhmästä irtosi kakkostila ja vuotta myöhemmin tuli keskeytys johtopaikalta turbon hajottua.
-Olen aina tykännyt Ruotsin MM-rallin teistä. Muutamina vuosina siellä on ajettu melko kesäisissä olosuhteissa. Toivottavasti tuleva kisa päästää ajamaan kunnon talvikeleillä. Tunturirallissa pitää kaivaa itsestä ja autosta esille parhaat ominaisuudet. Jos se tavoite täyttyy, on meillä varmasti jotakin näytön paikkoja myös Ruotsissa, veikkaa Ketomäki vaatimattomasti.
Ketomäki ei ainakaan vielä paljasta minkälaista elämää mies aikoo pitää rallirintamalla Ruotsin rallin jälkeen. Vastaus jää samatta.
-Tunturi ja Ruotsi saatiin lopulliseen pakettiin melko nopealla aikataululla. Oli myös hieno asia saada Jarkko kartturiksi. Iso kiitos menee tukijoille, kotijoukoille, Kaitsulle ja isolle-Jukalle, pikku-Jukka (Ketomäki) heittää salaperäisesti.
Teksti ja kuvat: JiiVee Korpela