Juho Siekkisen tavoitteet Vauhtiajojen viikonloppuun ovat BMW Xtreme Race -luokan osakilpailuvoitot ja SM-pistetilanteen vankistaminen.

Juho Siekkisen tavoitteet Vauhtiajojen viikonloppuun ovat BMW Xtreme Race -luokan osakilpailuvoitot ja SM-pistetilanteen vankistaminen.

Juho Siekkinen hakee triplaa Vauhtiajoista

13.7.2022

Rata-ajon SM-sarjan kauden kolmas kisaviikonloppu kurvaillaan Seinäjoen Vauhtiajojen katuradalla nyt heinäkuun 14 - 15. päivinä. SM-sarjan BMW Xtreme Race -luokan kauden kahden ensimmäisen kisaviikonlopun lähtöjä hallinnut AL-Härmän Juho Siekkinen hakee triplaa Vauhtiajojen viikonlopulta. Tiimin toinen kuljettaja on pääkaupunkiseudun Kai Eklund.

  -Vauhtiajot on kauden kohokohta. Siellä on todella paljon yleisöä ja meillä on siellä kutsuttuna sponsoreita ja VIP-vieraita. On aika maksimaalista sanoa, mutta mitään muuta tavoitetta Vauhtiajoihin ei ole kuin voitto, Siekkinen avaa.

  Katuradan erikoispiirre tulee esille jo kilpailustartteihin valmistautuessa. Rataa ei pääse tahkoamaan rajattomasti.

  -Kun moottoriradoilla voi treenata koko päivän, Vauhtiajoissa on vain ja ainoastaan kaksi treenivetoa, yksi molemmille kuskeille. Sen ajan puitteissa pitää löytyä jarrutuspaikat ja kaikki muu tieto kilpailua varten. Se sopii meille, koska emme yleensä kisaviikonlopun aikana pahemmin puutu auton säätämiseen. Auto laitetaan kuntoon ennen kisaa ja niillä säädöillä vedetään mitä autossa on.

  Auton säätäminen ja kilpaileminen on 25-vuotiaalle Siekkiselle tuttua puuhaa jo 15 vuoden ajalta. Ensin kartingista ja sitten rata-ajon V1600 -luokasta ja BMW-luokasta.

 

Mestaruusputkessa 

  BMW-luokassa ajetaan kisaviikonloppuisin kolme kilpailua. Kaksi normaalia matkaa ja yksi 40 minuutin rypistys. BMW-tiimeissä on yleisimmin kaksi kuljettaja, joista molemmat ajavat yhden normaalin erän ja yhdessä 40 minuutin kisan.

  -Voitin ensimmäisen Bemareiden mestaruuden kaksi vuotta sitten yhdessä kauhavalaisen Jere Kalliokosken kanssa. Jeren rallicross-viikonloput menivät kuitenkin jo viime kaudella pahasti päällekkäin rata-ajon kanssa ja toiseksi kuljettajaksi valikoitui Kai Eklund. Kausi onnistui hienosti. Viiden viikonlopun aikana ajettiin 15 starttia ja voitimme niistä 11. Mestaruus tuli selvällä piste erolla hopeasijaan, Siekkinen avasi.

  Tällä kaudella pari on kerännyt maksimipisteet. Edellisen osakilpailun Botniaringillä Siekkinen ajoi yksin ja voitti kaikki kolme starttia. Kovaa vauhtia kohti Bemareiden kolmatta mestaruutta ajava tuplamestari ei näe menestyksen olevan poppakonstien takana.

  -Omalta kohdaltani voin sanoa, että kaikki kauden kilpailut ovat menneet virheettömästi. Ei meidän auto mikään ylikylän laite ole, vaikka näin usein kuulee väitettävän.

  -Tiimi on rakentanut auton huolella ja kaikki mitä pitää, on vaihdettu uuteen edellisen kauden jäljiltä. Ennen kauden alkua ajettiin yksi testipäivä ja sen jälkeen pidetään peruspaketti koko kauden samana. Välillä tuntuu, että monet yrittävät hakea vauhtia turhalla säätämisellä, kun pitäisi keskittyä ajamiseen, Siekkinen kirkastaa.

  EST1 Racingin autolla kilpailevan Siekkisen BMW:n kausihuolloista vastaa virolaistiimi. Kilpailukaudella auton ylläpidosta huolehtii pääosin Siekkisen oma tiimi.

 

                                                                                                   Teksti: JiiVee Korpela

« Takaisin